مسجد جامع فهرج یزد؛ قدیمی ترین مسجد ایران

مسجد فهرج در۳۰ آذر ۱۳۴۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و امروزه به عنوان قدیمی ترین مسجد در ایران از آن یاد می شود.
کد خبر: 118146

وارث: مسجد جامع فهرج یزد با بنای تاریخی ۱۴۰۰ ساله متعلق به صدر اسلام محسوب می شود که در روستای فهرج یزد قرار دارد. این مسجد تنها مسجدی در جهان به شمار می رود که ساختمان آن تا به امروز بدون تغییر مانده است. مسجد فهرج در۳۰ آذر ۱۳۴۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و امروزه به عنوان قدیمی ترین مسجد در ایران از آن یاد می شود. معماری این مسجد شبستانی، بدون ایوان و با تک مناره خشتی است و هشت ستون بزرگ، شبستان کوچک، مناره گلی و ۲ محراب دارد و متعلق به دوره ساسانیان است.

معماری مسجد جامع فهرج با معماری مسجدهای دیگر متفاوت است. به گونه ای که گنبد ندارد و هیچ گونه کتیبه، کاشی کاری و تزئینات خاصی در آن مشاهده نمی شود و در آن از آجرهای خشتی بزرگ، گوشه سازی‌های بیضی شکل و طاق‌های گهواره‌ای استفاده شده است. این مسجد دارای بخش های میان سرا، شبستان اصلی، شبستان زمستانی، ورودی‌ها و مناره است. استان یزد در زمره کهن‌ترین شهرهای ایران به شمار می رود که به علت آثار باستانی و تاریخی از اهمیت فراوانی برخوردار است و به گونه ای که قدمت روستای فهرج یزد را حدود پنج هزار سال عنوان کرده اند.

منبع: ایرنا


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.