امیرمؤمنان على (ع )شگفت انگیزترین پدیده تاریخ
ولادت امیرمؤمنان على بن ابیطالب(علیه السلام) در سیزدهم رجب، علاوه بر ایجاد سرور و شادمانى، شکوهمندانه ترین پدیده بى نظیر و شگفت انگیزین حادثه تاریخ است که داراى پیام ها و بازتابه اى حکیمانه اى مى باشد.
وارث: ولادت امیرمؤمنان على بن ابیطالب(علیه السلام) در سیزدهم رجب، علاوه بر ایجاد سرور و شادمانى، شکوهمندانه ترین پدیده بى نظیر و شگفت انگیزین حادثه تاریخ است که داراى پیام ها و بازتابه اى حکیمانه اى نیز مى باشد.
اینکه بانوى مکرمه اى در واپسین روزهاى حمل خویش، جذب مسجدالحرام و کعبه عشق بشود و در حین طواف درد زایمان بر وى مستولى گشته و در این هنگام، نیاز و استغاثه به بى نیاز برد و آنگاه زیر نگاه متعجبانه و ناباورانه خاص و عام، به اذن الهى دیوار کعبه شکافى بر دارد و مادرى حامله را به درون خویش فرابخواند و با ترمیم موقت شکاف کعبه، سه شبانه روز میهمان بیت باشد و به وسیله آسمانیان به ویژه چهار بانوى مجلله بهشتى (آسیه، ساره و مریم و کلثوم) پرستارى و خدمت بشود و سپس بارى دیگر با عیان شدن شکاف کعبه، مادرى چون فرشته هاى آسمان، در حالى قدم به بیرون بگذارد که طفلى چون قرص کامل ماه در آغوشش داشته باشد و آن طفل کسى نباشد جز على بن ابیطالب(علیه السلام)، بحق بى نظیرترین و شگفت انگیزترین اتفاقى است که به همراه خود پیام ها و حکمت هایى را به بشریت تشنه عدالت و معنویت منتقل مى سازد.
این حادثه گویاى عظمت مأموریتى است که باید این مولود خجسته به سرانجام برساند و این همان حقیقتى بود که بعدها در سیره و زندگانى حضرتش به خوبى تجلى یافت و على(علیهالسلام) که مصداق صراط مستقیم است پس از جریان رسالت و نبوت با ترسیم جریان امیدبخش امامت و ولایت، ناجى بشر گردید.
از میان صدها حدیث و روایت که در منابع معتبر شیعه و سنى آمده است و این پدیده شگفت را به خوبى گواهى مى دهد به دو نمونه ذیلاً اشاره مى گردد:
1. روى ان محمد بن بن الفضیل عن ابى حمزة الثمالى قال: «سَمِعْتُ على بن الحسین(علیه السلام) یقول: اِنَّ فاطمةَ بنتَ اسَدَ رَضِىَ اللّه عنها ضَرَبَ ماالطّلْقُ وَهِىَ فِى الطَّوافِ فَدَ خَلَتِ الکعبةَ فَوَلَدَتْ امیرالمؤمنین (علیه السلام).
2. فضل بن شاذان... از امام صادق(علیه السلام) روایت مى کند، «فاطمه بنت اسد وارد کعبه شد و بعد از سه روز از کعبه بیرون آمد در حالى که امیرالمؤمنین به روى دستانش بود.»
- از جمله ناقلین احادیث مولود کعبه از اصحاب و نابعین افرادى همچون: (جابر بن عبدالله انصارى، عباس بن عبدالمطلب، عایشه، عتاب ابن اسید، میثم تمار و...) هستند.
تعداد روایات و اتقان اسناد آنها به قدرى محکم است که به قول ضیاء الدین مقبلى (محقق سُنّى مذهب) اگر چنین روایاتى را با سلسله اسناد قوى که دارد نپذیریم پس چه چیزى را باید پذیرفت؟ زیرا با رد چنین روایاتى، دیگر چیزى باقى نمى ماند.
و لذا برخى دنیاطلبان معاند که با آرمان و روش و سیره علوى هم سنخى نداشته و ندارند براى کمرنگ کردن آثار این پدیده شگفت و الهام بخش تاریخ، به دنبال طرح ادعاهاى دروغین مبنى بر ولادت اشخاص دیگرى در کعبه بر آمدند، تا جایى که به دروغ گفتند: «اَوَّلُ مَنْ خَلقَ جوف الکعبه ابن زبیر» و یا القاء کردند که حکیم بن حزام بن خویلد تنها کسى است که در کعبه به دنیا آمده است.
این در حالى است که بسیارى از محققین منصف اهل سنت به دفاع از عظمت تنها مولود کعبه حضرت امیر(علیه السلام) پرداخته اند تا جایى که مفسر نهج البلاغه، ابن ابى الحدید معتزلى مىگوید: وَ مِنَ المنحرفین عنه المبغضین له عبدالله بن الزبیر و حکیم بن حزام...»
البته در بیان عظمت شخصیت حضرت(علیه السلام)، چه در قرآن و چه روایات نبوى(ص) و بیانات شخصیت هاى بزرگ عالم اسلام، بى نهایت مطالبى هست که در مجال دیگرى باید به آن پرداخت، اما تعجب اینجاست که با وجود تصریح بسیارى از علماى اهل سنت به موضوع تولد حضرت على(علیه السلام) در کعبه، باز هم صاحبان اندیشه هاى انحرافى به ویژه وهابیت، علیرغم ادعاى دوستى اهل بیت پیامبر(ص) ولى باز هم از حقایق فرار کرده و متوسل به اخبار و روایات دروغین براى شکستن عظمت مولود کعبه حضرت امیرالمؤمنین على(علیه السلام) که افتخار قاطبهى مسلمانان عالم اعم از شیعه و سنى است، مى شوند.
ولى عدوا شود سبب خیر گر خدا خواهد که هیچگاه ماه و خورشید زیر ابر مخفى نمى ماند.
اینکه بانوى مکرمه اى در واپسین روزهاى حمل خویش، جذب مسجدالحرام و کعبه عشق بشود و در حین طواف درد زایمان بر وى مستولى گشته و در این هنگام، نیاز و استغاثه به بى نیاز برد و آنگاه زیر نگاه متعجبانه و ناباورانه خاص و عام، به اذن الهى دیوار کعبه شکافى بر دارد و مادرى حامله را به درون خویش فرابخواند و با ترمیم موقت شکاف کعبه، سه شبانه روز میهمان بیت باشد و به وسیله آسمانیان به ویژه چهار بانوى مجلله بهشتى (آسیه، ساره و مریم و کلثوم) پرستارى و خدمت بشود و سپس بارى دیگر با عیان شدن شکاف کعبه، مادرى چون فرشته هاى آسمان، در حالى قدم به بیرون بگذارد که طفلى چون قرص کامل ماه در آغوشش داشته باشد و آن طفل کسى نباشد جز على بن ابیطالب(علیه السلام)، بحق بى نظیرترین و شگفت انگیزترین اتفاقى است که به همراه خود پیام ها و حکمت هایى را به بشریت تشنه عدالت و معنویت منتقل مى سازد.
این حادثه گویاى عظمت مأموریتى است که باید این مولود خجسته به سرانجام برساند و این همان حقیقتى بود که بعدها در سیره و زندگانى حضرتش به خوبى تجلى یافت و على(علیهالسلام) که مصداق صراط مستقیم است پس از جریان رسالت و نبوت با ترسیم جریان امیدبخش امامت و ولایت، ناجى بشر گردید.
از میان صدها حدیث و روایت که در منابع معتبر شیعه و سنى آمده است و این پدیده شگفت را به خوبى گواهى مى دهد به دو نمونه ذیلاً اشاره مى گردد:
1. روى ان محمد بن بن الفضیل عن ابى حمزة الثمالى قال: «سَمِعْتُ على بن الحسین(علیه السلام) یقول: اِنَّ فاطمةَ بنتَ اسَدَ رَضِىَ اللّه عنها ضَرَبَ ماالطّلْقُ وَهِىَ فِى الطَّوافِ فَدَ خَلَتِ الکعبةَ فَوَلَدَتْ امیرالمؤمنین (علیه السلام).
2. فضل بن شاذان... از امام صادق(علیه السلام) روایت مى کند، «فاطمه بنت اسد وارد کعبه شد و بعد از سه روز از کعبه بیرون آمد در حالى که امیرالمؤمنین به روى دستانش بود.»
- از جمله ناقلین احادیث مولود کعبه از اصحاب و نابعین افرادى همچون: (جابر بن عبدالله انصارى، عباس بن عبدالمطلب، عایشه، عتاب ابن اسید، میثم تمار و...) هستند.
تعداد روایات و اتقان اسناد آنها به قدرى محکم است که به قول ضیاء الدین مقبلى (محقق سُنّى مذهب) اگر چنین روایاتى را با سلسله اسناد قوى که دارد نپذیریم پس چه چیزى را باید پذیرفت؟ زیرا با رد چنین روایاتى، دیگر چیزى باقى نمى ماند.
و لذا برخى دنیاطلبان معاند که با آرمان و روش و سیره علوى هم سنخى نداشته و ندارند براى کمرنگ کردن آثار این پدیده شگفت و الهام بخش تاریخ، به دنبال طرح ادعاهاى دروغین مبنى بر ولادت اشخاص دیگرى در کعبه بر آمدند، تا جایى که به دروغ گفتند: «اَوَّلُ مَنْ خَلقَ جوف الکعبه ابن زبیر» و یا القاء کردند که حکیم بن حزام بن خویلد تنها کسى است که در کعبه به دنیا آمده است.
این در حالى است که بسیارى از محققین منصف اهل سنت به دفاع از عظمت تنها مولود کعبه حضرت امیر(علیه السلام) پرداخته اند تا جایى که مفسر نهج البلاغه، ابن ابى الحدید معتزلى مىگوید: وَ مِنَ المنحرفین عنه المبغضین له عبدالله بن الزبیر و حکیم بن حزام...»
البته در بیان عظمت شخصیت حضرت(علیه السلام)، چه در قرآن و چه روایات نبوى(ص) و بیانات شخصیت هاى بزرگ عالم اسلام، بى نهایت مطالبى هست که در مجال دیگرى باید به آن پرداخت، اما تعجب اینجاست که با وجود تصریح بسیارى از علماى اهل سنت به موضوع تولد حضرت على(علیه السلام) در کعبه، باز هم صاحبان اندیشه هاى انحرافى به ویژه وهابیت، علیرغم ادعاى دوستى اهل بیت پیامبر(ص) ولى باز هم از حقایق فرار کرده و متوسل به اخبار و روایات دروغین براى شکستن عظمت مولود کعبه حضرت امیرالمؤمنین على(علیه السلام) که افتخار قاطبهى مسلمانان عالم اعم از شیعه و سنى است، مى شوند.
ولى عدوا شود سبب خیر گر خدا خواهد که هیچگاه ماه و خورشید زیر ابر مخفى نمى ماند.
والسلام
/م118