صبر همیشه با سکوت همراه نیست/ خطبه حضرت زینب(س)؛ نوعی دیگر از صبوری

کد خبر: 12129
عضو هیئت علمی جامعة‌المصطفی(ص) العالمیة با تاکید بر اینکه صبر همیشه به معنای سکوت نیست و گاهی بیان واقعیت و پایبندی به حق نیز نوعی صبر محسوب می‌شود، گفت: ایراد خطبه حضرت زینب(س) نیز صبوری بود.
وارث: حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا مؤدب، عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) العالمیة در گفت‌وگو با خبرنگاران، در آستانه سالگرد وفات حضرت زینب(س) به عنوان اسوه صبر و بردباری به بیان شاخصه‌های انسان صابر پرداخت و گفت: اگر انسانی بخواهد صفت صبر را در خود تقویت کند ابتدا باید ایمان و توکلی راسخ به خداوند داشته باشد.

لازمه صبور بودن داشتن ایمان و توکل به خدا

وی ادامه داد: انسان با ایمان به حقانیت راهی که طی می‌کند ایمان دارد پس به خداوند توکل کرده و در برابر مشکلات و سختی‌هایی که پیش روی وی قرار می‌گیرد صبر می‌کند. اما فردی که ایمان به صحت عملکرد و هدف خود ندارد مردد است و نمی‌تواند برای مدت زیادی در برابر سختی‌ها صبر داشته باشد، چرا که در درستی عمل خود دچار شک و شبهه می‌شود.

«ما رأیت الا جمیلاً»

حجت‌الاسلام والمسلمین مؤدب با بیان اینکه تجلی ایمان در حضرت زینب(س) برای صابر ماندن در اوج بود، اظهار کرد: همین ایمان والا باعث می‌شود که حضرت پس از درک شداید بسیار می‌فرمایند: «ما رأیت الا جمیلاً».

مصادیق صبر

این کارشناس علوم قرآن و حدیث به بیان مصادیق صبر پرداخت و گفت و با اشاره به آیه 177 سوره مبارکه بقره که در تعریف نیکوکاری می‌فرماید: «وَالصَّابِرِینَ فِی الْبَأْسَاء والضَّرَّاء وَحِینَ الْبَأْسِ...؛ در سختى و زیان و به هنگام جنگ شکیبایند» اظهار کرد: صبر دارای مراتبی است و گاهی در برابر حقی است که از انسان سلب شده است و نمی‌تواند احقاق حق کند.

حجت‌الاسلام مؤدب ادامه داد: صبر بر «الضَّرَّا» هنگامی رخ می‌دهد که قانونی دنیوی بر علیه حقی گواهی می‌دهد و حق نمودار نمی‌شود. در این شرایط با وجود اینکه فرد می‌داند که از حق طبیعی خود محروم شده و یا حق به حقدار نرسیده است صبر پیشه می‌کند.

بیان واقعیت نیز نوعی صبر است

وی عملکرد حضرت زینب(س) در صحرای کربلا را تماما صبر برشمرد و گفت: حتی خطبه‌ای که از سوی ایشان قرائت شد نیز نماد صبر بود. صبر همیشه به معنای سکوت نیست گاهی بیان واقعیت و پایبندی به حق نیز نوعی صبر محسوب می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود سختی‌هایی که در زندگی به انسان می‌رسد را نتیجه عملکرد انسان و در برخی موارد آزمایش الهی دانست و گفت: در یک نگاه علمی هر آنچه در دنیا برای انسان رخ می‌دهد حاصل عملکرد خود فرد است.

تحمل سنت امتحان برای رسیدن به سنت پاداش

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) العالمیه در ادامه افزود: کسی که سنت امتحان خداوند را با صبوری پشت سر می‌گذارد و در مسیر الهی بردباری به خرج می‌دهد مطمئنا دچار سنت پاداش پروردگار نیز می‌شود. هر چه انسان بر حق پایدارتر باشد اجر بیشتری نیز برای وی نزد خداوند محفوظ است.

هرچه وسعت زندگی در نظر انسان دنیوی باشد صبرش کمتر می‌شود

وی با بیان اینکه زندگی نزد انسان مؤمن به زندگی دنیوی محدود نمی‌شود گفت: وقتی فضای زندگی در نظر انسان فراتر از دنیا باشد دایره صبر وی نیز به واسطه امید به زندگی اخروی و جایی که تمام حقایق برملا می‌شود بیشتر و بیشتر می‌شود.

صبرکردن فقط در یک مورد مذموم است

وی صبر را در یک مورد مذموم برشمرد و گفت: در انجام امور خیر صبر کردن جایگاه ندارد بلکه هنگامی که انسان بر خیر بون عمل خود اطمینان دارد باید در انجام آن شتاب کند و شک و شبهه را به ذهن خود راه ندهد.

وی با بیان اینکه صبر بر ظلم و ستم نیز جایگاه و شرایط خاص دارد گفت: در شرایطی خاص امام علی(ع) بیش از 20 سال تحمل می‌کنند می کنند و در برابر تجاور به حق ولایت ایشان صبر پیشه می‌کنند اما در جایگاه و شرایطی دیگر امام حسین(ع) ظلم یزیدیان را نمی‌پذیرد و قیام می‌کند.


/م118