حجت الاسلام میرباقری: چه مراحلی طی می شود که ما به هدایت الهی می رسیم؟ + گزارش تصویری اختصاصی

کد خبر: 14534
مراسم شب دوم ماه مبارک رمضان با سخنرانی حجت الاسلام میرباقری و مناجات حاج منصور ارضی با حضور پرشور مردم مومن و شب زنده دار در مسجد ارک تهران برگزار شد.
وارثمراسم شب دوم ماه مبارک رمضان با سخنرانی حجت الاسلام میرباقری و مناجات حاج منصور ارضی با حضور پرشور مردم مومن و شب زنده دار در مسجد ارک تهران برگزار شد.

در ادامه گزیده ای از سخنرانی حجت الاسلام میرباقری را می خوانید:



چه مراحلی طی می شود که ما به هدایت الهی می رسیم؟ این را خداوند در آیه نور سوره مبارکه نور توضیح داده است. خداوند می فرماید: "اللَّهُ نُورُ السَّمَوَتِ وَالْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكَوةٍ فِيهَا مِصْبَاحٌ الْمِصْبَاحُ فِى زُجَاجَةٍ الزُّجَاجَةُ كَأَنَّهَا كَوْكَبٌ دُرِّىٌّ يُوقَدُ مِن شَجَرَةٍ مُّبَرَكَةٍ زَيْتُونَةٍ لَّا شَرْقِيَّةٍ وَلَا غَرْبِيَّةٍ يَكَادُ زَيْتُهَا يُضِى ءُ وَ لَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ نُّورٌ عَلَى‏ نُورٍ يَهْدِى اللَّهُ لِنُورِهِ مَن يَشَآءُ وَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَلَ لِلنَّاسِ وَاللَّهُ بِكُلِّ شَىْ‏ءٍ عَلِيمٌ سوره نور"

همه عوالم خلقت و آسمانها و زمین با پرتو نور الهی روشن می شود و به تعبیری که از امام رضا علیه السلام نقل شده است: همه عوالم خلقت، با نور الهی هدایت می شوند. هرکسی در هر مقامی در هر جایی که هست، اگر هدایت می شود، معرفت داده می شود و هر مقامی که به هر فردی داده می شود، انوار نور الهی است که او را هدایت می کند.

بنابراین اگر کسی بخواهد راه پیدا کند، باید نورانی به نور الهی بشود. بعد خداوند متعال این نور را توضیح می دهد که چگونه به ما می رسد. می فرماید این نور مثلی دارد. بعد خود این مثل را توضیح می دهد که مثل چراغدانی است که در حباب بلورینی است که از روغن زیتونی مشتعل می شود. حال اینکه تشبیه چنین چیزی به چه معناست، جدای از بحث ما است.

در روایات آمده است که مثل نور الهی وجود نازنین پیامبر اکرم صلی الله علیه واله وسلم است. که این وجود مقدس، همه انوار الهی را دارند. لذا هر موجودی در عالم هدایت شود، به نور حضرت است. آن چراغی که همه عالم را روشن می کند، پیامبر اکرم صلی الله علیه واله وسلم است.

بعد از آن توضیح داده است که این نور وجود نازنین حضرت، چگونه در عالم تجلی پیدا می کند تا به ما می رسد. که این مراحل را در زیارت جامعه کبیره می خوانیم. مرتبه والای اهل بیت یک حقیقت است. خدای متعال آنها را در قالب های نوری قرار داد. وجود نازنین نبی اکرم و اهل بیت علیهم السلام در آن قالب های نورانی شان در عرش بودند و  آنجا عالمی است که ملائکه با آنها آشنا شدند و از نور آنها هدایت شدند و حقایق توحید و معاد را دریافت کردند. 

در ادامه این زیارت می فرماید خداوند شما را در خانه هایی قرار داد که به این خانه ها اجازه رفعت داده شد، در این خانه ها اجازه سعود در عالم و ذکر است. این خانه ها که در آنها نور پیامبر صلی الله علیه واله وسلم ورود پیدا کرده، در آیه نور همین مطلبی که در زیارت جامعه است، با بیان لطیفی توضیح داده شده است، که این نور عوالمی را طی می کند تا به این خانه هایی که عرض شد می رسد.

در روایت ذیل همین آیه هست از وجود نازنین حضرت سوال شد که این خانه ها کجا هستند؟ فرمودند که همه خانه های انبیاء جزء این خانه ها هستند. کسی اشاره کرد که خانه حضرت زهرا سلام الله علیها نیز جزء این خانه ها است؟ حضرت فرمودند که سرآمد همه این خانه ها، خانه حضرت زهرا سلام الله علیها است. پس این خانه ها، خانه های انبیای الهی و خانه های اهل بیت علیهم السلام هستند.

خانه های اهل بیت علیهم اسلام، حرم های مطهرشان است، خانه های ظاهری شان است اما حقیقت آن بیوت، خود اهل بیت علیهم السلام هستند. که نور الهی در ائمه علیهم السلام تجلی پیدا می کند.