حجت الاسلام ریاضت: برای مومن بودن باید در امتحانات سربلند باشیم/ کربلایی حنیف طاهری:پیغام دوست می رسدم هر زمان به گوش

کد خبر: 15148
مراسم شب چهاردهم ماه مبارک رمضان با سخنرانی حجت الاسلام ریاضت و مداحی مداحان اهل بیت علیهم السلام، کربلایی حنیف طاهری و سید محمد جوادی در هیئت عبدالله بن حسن علیه السلام برگزار شد.

وارث: مراسم شب چهاردهم ماه مبارک رمضان با سخنرانی حجت الاسلام ریاضت و مداحی مداحان اهل بیت علیهم السلام،  کربلایی حنیف طاهری و حاج سید محمد جوادی در هیئت عبدالله بن حسن علیه السلام برگزار شد.

در ادامه گزیده ای از سخنرانی حجت الاسلام ریاضت را می خوانید:


قرآن کریم در بحث اولیای الوالعزم که وارد می شود حضرت ابراهیم علیه السلام را به عنوان کسی که هم در امتحان پول، هم جان، هم فرزند قبول شده است معرفی می کند. اما حضرت نوح در ارتباط با فرزند تحمل این آزمایشات را نداشت و بعد از 950 سال خسته شد و نفرین کرد گفت خدایا احدی از کافرین را باقی نگذار.

پسر نوح هم جز کفار بود وقتی فرزند نوح در طوفان گرفتار شد و داشت غرق می شد، نوح سرش را بلند کرد و گفت: خدایا پسرم. آیه نازل شد تو خودت دعا کردی همه کفار از بین بروند پسر تو هم جز کفار بود. البته نوح علیه السلام از امتحان سربلند بیرون آمد.

بعد از امتحان با فرزند امتحان با آبروست. خیلی وقت ها چون انسان آبرویش میرود به خاطر دین سکوت کند، این امتحان با آبرو برای ایمان خیلی مهم است. فرمود: بنده ای که قلبش امتحان داده باشد در هر چهار مرحله ایمان امتحان داده باشد، گذشته باشد، میتواند بگوید حضرت علی علیه السلام امیر من است.

در غیر این صورت لفظ است و اگر می خواهیم این لفظ حقیقی باشد باید از این امتحانات سربلند بیرون آمده باشیم. در رابطه با امام حسن مجتبی علیه السلام بگوییم که خیلی سخت است 10 سال به پدرش لعن بگویند. این کار را می کردند که امام حسن مجتبی از مردم فاصله بگیرند و ارتباط قطع شود، امام امتحان آبرو است.

خدا اهل بیت علیه السلام را با آبرو امتحان می کند. پایه گذار لعن در مسلمانان بنی امیه بوده اند. اینان در شام مسجد لعن علی ساختند. یک مسجد ساختند اسم مسجد سب علی بود.

ما اگر بخواهیم بگوییم امیر المومنین امیر ماست آنچنان که در زیارتنامه ایشان آمده است، باید مومن باشیم و از امتحانات سربلند بیرون بیاییم. یکی از ائمه ما که در هر سه قسم امتحان سربلند بیرون آمد امام رضا علیه السلام است.

وقتی حضرت ولایت عهدی را به اجبار قبول کردند خیلی برای ایشان سخت بود. حتی برخی از یارانشان اعتراض کردند. حضرت فرمودند: من اینجا از آبروی خودم گذشتم برای حفظ دماء مومنین. ائمه ما نه تنها از مالشان، نه تنها از جانشان، از فرزندشان بلکه از آبریشان هم برای حفظ دین مایه گذاشتند.

در ادامه این مراسم مداحان اهل بیت علیهم السلام به مداحی پرداختند؛

شعر خوانده شده توسط کربلایی حنیف طاهری:


از یک خروش یا رب شب زنده دارها

حاجت روا شوند هزاران هزارها

یک آه سرد سوخته جانی،سحر زند

در خرمن وجود جهانی شرارها

آری دعای نیمه شب دل شکستگان

باشد کلید قفل مهمات کارها

مینای می ز بند غمت می دهد نجات

هان ای حکیم گفتمت این نکته بارها

طاق و رواق میکده هرگز تهی مباد

از های و هوی عربده ی باده خوارها

پیغام دوست می رسدم هر زمان به گوش

از نغمه های زیر و بم چنگ و تارها

ساقی به یک کرشمه ی مستانه در ازل

بربود عقل و دین و دل هوشیارها

وحدت به تیر غمزه و شمشیر ناز شد

بی جرم کشته در سر کوی نگارها



/د115