حجت الاسلام خلج: با این روش ها قلب فرزندانتان را فتح کنید!

کد خبر: 15203
مراسم روز چهاردهم ماه مبارک رمضان با سخنرانی حجت الاسلام خلج در مسجد امام حسین علیه السلام برگزار شد.

وارث: مراسم روز چهاردهم ماه مبارک رمضان با سخنرانی حجت الاسلام خلج  در مسجد امام حسین علیه السلام برگزار شد.

در ادامه گزیده ای از سخنان ایشان را می خوانید:


پدر و مادر با فرزند خودشان باید چگونه باید صحبت کنند؟ تربیت فرزند دست پدر و مادر است و خیلی ها هستند که نمی توانند با فرزندانشان ارتباط برقرار کنند. گاهی این عدم توانایی به بحث می انجامد. دلیل این امر این است که ما سراغ قرآن کریم نرفتیم؛ اگر ما بدانیم قرآن کتابی است که برنامه هدایت همه انسان ها تا روز قیامت در آن قرار داده شده است.

اگر کسی می خواهد ازدواج کند، فرهنگ ازدواج آسان در قرآن هست، انسان دست به هر کاری که می خواهد بزند، غذا خوردنش، دوست پیدا کردنش، چطور با همسایه اش در تعامل باشد، چطور راه برود، همه این ها در قرآن است. ما غافلیم از اینکه قرآن برای همه زندگی ما آورده شده است.

اما چطور پدر و مادر های ما با فرزندانشان ارتباط برقرار کنند؟ اولین چیزی که پدر و مادر ها باید رعایت کنند نسبت به فرزندان خودشان چه دختر و چه پسر در هر سنی این است که در عمل به فرزندانشان اظهار علاقه کنند. در حرف هایتان باید این را بیاورید. حضرت ابراهیم، حضرت یعقوب، حضرت نوح، حضرت آدم علیهم السلام در قرآن ببینید با فرزندانشان چگونه صحبت می کنند.


در وصیت نامه امام علی علیه السلام 10 تا 11 بار یا بنیّ آمده است، ایشان با محبت با فرزندانشان صحبت کردند در زمان نوشتن این وصیت نامه امام حسن مجتبی حدودا 40 ساله بودند. بنیّ یعنی پسر عزیزم...

لحظات آخر عمر امیرالمومنین علیه السلام ایشان سفارش می کنند به فرزندانشان که اگر من زنده ماندم خودم میدانم با آن کسی که به من ضربه زده چگونه برخورد کنم اما اگر من از دنیا رفتم فقط یک ضربه به او بزنید.

پدر و مادر بایدحواسشان به دین فرزندانشان باشد. باید حواسش به تمامی لحظات فرزند باشد، حتی حواسش به چشم زخم هم باشد.

حضرت یعقوب در این باره به فرزندانش گفت: از یک در وارد نشوید شما 11 برادر هستید که شکوه و هیبت شما را مردم میبینند و چشم می زنند. از دو های مختلف وارد شوید و همه اینها با یا بنیّ گفته شده است.

اولین راه ایجاد ارتباط با فرزند همین اظهار علاقه و محبت با زبان است. این زبان دل سنگ را می تواند آب کند. در قرآن آمده است که پیامبر تو دارای خلق عظیم هستی. تمامی صفات خوب درون پیامبر وجود دارد. چگونه پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم اینگونه شد؟ تربیت امر زمان بری است و ناگهانی به وچود نمی آید.

امام صادق علیه السلام فرمودند:خداوند متعال با محبتش پیغمبرش را ادب کرد. به همین دلیل می گوید ایشان دارای خلق عظیم است. جایگاه محبت قلب آدمی است بنابراین دومین راه برخورد با فرزند این است که بتوانید قلب فرزندتان را فتح کنید.

اگر در جنگی پایتخت یک کشور را بگیرد انگار تمام آن کشور را فتح کرده است. اما اگر همه شهرها را فتح کند جز پایتخت هنوز کشور به استقامت و استقلال خودش باقی است.

اگر می خواهید بدانید پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم چگونه به این مقام رسید باید بدانید که خداوند با محبتش قلب پیغمبر را فتح کرده است.

اگر پدر و مادری با محبت خود قلب فرزندشان را فتح کنند دیگر هر حرفی بزنند گوش می کنند. سومین مورد این است: آخرین باری که پدر و مادر شما رو بوسیدند چه زمانی بوده است؟ پیغمبر حضرت فاطمه سلام الله علیها را در آغوش گرفته می بوسیدند و در جای خود می نشاندند.

اگر برای محرم خودتان عصبانی شدید دستورش این است که قبل از اینکه حرفی بزنید دست محرمتان را بگیرید آتش غضبتان می خوابد.

کلیک کنید

/د115