حجت الاسلام علی پناه: برخی برای پاسخ دادن به سؤالات شب اول قبر سال ها معطل می شوند!/کربلایی حنیف طاهری:یگانه ای و نداری شبیه و مانندی

کد خبر: 15235
مراسم جشن میلاد امام حسن مجتبی علیه السلام در شب پانزدهم ماه مبارک رمضان با سخنرانی حجت الاسلام علی پناه و مدیحه سرایی مداحان اهل بیت علیهم السلام حاج حمیدرضا بهاری، حاج روح الله بهمنی وکربلایی حنیف طاهری در هیئت پیروان امام حسین علیه السلام برگزار شد.

وارث: مراسم جشن میلاد امام حسن مجتبی علیه السلام در شب پانزدهم ماه مبارک رمضان با سخنرانی حجت الاسلام علی پناه و مدیحه سرایی مداحان اهل بیت علیهم السلام حاج حمیدرضا بهاری، حاج روح الله بهمنی وکربلایی حنیف طاهری در هیئت پیروان امام حسین علیه السلام برگزار شد.

در ادامه گزیده ای از سخنان حجت الاسلام علی پناه را می خوانید:


شیعه امیرالمومنین علیه السلام طبق کلام نورانی مولا در تمام شئون زندگی اش متأثّر از اهل بیت(علیهم السلام)است. زندگی اش رنگ و بوی اهل بیت گرفته است.

طبق روایات ما در شب اول قبر از ما پنج سؤال ساده می پرسند. " من ربک؟ من نبیک؟ من امامک؟ ما کتابک؟ و ما قبلتک؟ " اولاً این سوالات پنج گانه خیلی ساده است و جوابش هم خیلی روشن است. از کودکی هم اگر این سوالات را بپرسی همان لحظه پاسخش را می شنوی.

سؤالات شب اول قبر خیلی ساده است و پاسخ هایش هم بسیار بدیهی است. من در عجبم از کسانی که سؤالات را می دانند اما در طول زندگی سری به این سؤالات نمی زنند! اگر روزی گذرتان به شهر اصفهان افتاد، از زیارت قبرستان تخت فولاد اصفهان غافل نباشید که در آنجا گوهرانی به خاک سپرده شدند که روزگار دیگر همانند آنها را به خود نخواهد دید.

یکی از این بزرگان،مرحوم آیت الله حاج میرزا رحیم ارباب است که ایشان در زندگی شان دو ادعای عجیب کرده بودند اولین آنها این بود که فرموده بودند که در طول زندگی ام حتی یک بار هم به نامحرم نگاه نکردم. با اینکه سال ها با اخوی و همسرشان در یک خانه زندگی می کردیم، الان اگر همسر اخوی را جلوی من بگذارند از چهره ایشان را نمی شناسم و از آهنگ صدایشان می شناسم!

و ادعای دیگر ایشان این بوده که از بعد از سن تکلیف در زندگی هیچ گاه غیبت نکرده ام و نشنیده ام. با این حال شاگردان ایشان نقل می کنند که در روزهای آخر از چشمانشان اشک سرازیر می شد و چیزی را زیر لب زمزمه می کردند. ایشان زیر لب به زحمت به خودشان نهیب می زنند و سوالات شب اول قبر را از خودشان می پرسند!

از ایشان علت را پرسیدیم که چرا خودشان را اذیت می کنند. ایشان گفتند مگر نشنیدید که مولایمان امام صادق علیه السلام فرمودند که به نفعتان است که پیش از اینکه نکیرین از شما حساب بکنشند، خودتان از خودتان حساب بکشید.

این خیلی ساده تر و قابل دسترس تر است. امام صادق علیه السلام می فرمایند برخی برای پاسخ دادن به همین سؤالات ساده سال های سال معطل می شوند!

چون وقتی از من سؤال می کنند " من امامک" منظورشان این نیست که امام اول شیعیان چه کسی بوده است. منظورشان این است که امام تو چه کسی بوده است؟ مقتدای تو چه کسی بوده است؟

فرمود شیعه واقعی ما آن کسی است که در میدان عمل پا می گذارد. در مسیر اقتدا کردن به اهل بیت علیهم السلام شرط اول، شناخت ویژگی ها و صفات حسنه این ذوات مقدسه است. وقتی ما می خواهیم تأسّی کنیم به ایشان، باید آنها بشناسیم.

امام حسن مجتبی علیه السلام اسوه تمام حسنات و استاد اخلاق هستند. یکی از ویژگی های مهم امام حسن علیه السلام که متاسفانه کمتر هم به آن پرداخته شده است، خوش خُلقی ایشان است. این که ایشان نامشان حسن است، به دو اعتبار است. اول اینکه حضرت خَلقاً حسن بوده اند یعنی خیلی زیبا آفریده شده بودند.

طبق روایات ما اول کسی که شبیه ترین مردم به پیامبر صلی الله علیه واله وسلم بوده اند، امام حسن علیه السلام بودند. چهره حضرت خیلی زیبا بوده و دومین اعتبار این است که ایشان خُلق حسن داشتند. اخلاق حضرت خیلی جذاب بوده است.

در ادامه این مراسم مداحان اهل بیت علیهم السلام به مولودی خوانی و مدیحه سرایی در مدح امام حسن مجتبی علیه السلام پرداختند؛

شعر خوانده شده توسط کربلایی حنیف طاهری:


یگانه ای و نداری شبیه و مانندی


که بی بدیل ترین جلوه خداوندی




معطل اند هزاران فرشته کاسه به دست


عسل بیاوری از آن لبی که می خندی




به قصد کشتن شاعر شدند هم پیمان


دوچشم مست تو با ابروان پیوندی!




تمام عرش خدا در طواف گهواره


نگاه خیره ی زهرا به طفل دلبندی




به نیمه رمضان و میان صوت اذان ...


رطب رسیده به دستان آرزومندی




نمی شناخت رسول خدا سر ازپایش


نمی رسید به آن لحظه ی خوشایندی




نوشته اند تو را از بهشت آوردند


نوشته اند ز عطری که می پراکندی




لبان فاطمه خندان و چشم مولا اشک


نوشته اند تو مولود اشک و لبخندی




برای خیل غلامان چه خوب مولایی!


برای حیدر و زهرا چه ناز فرزندی!




گدا که فرق ندارد تو سفره ات پهن است


درِ امید به روی کسی نمی بندی



/س113