حجت الاسلام مومنی: مواعظ پیامبر(ص) به اباذر چه بود؟

کد خبر: 15898
مراسم مناجات شب بیست و پنجم ماه رمضان با سخنرانی حجت الاسلام مومنی و مناجات خوانی حاج علی قربانی در هیئت عشاق الحسین علیه السلام برگزار شد.

وارث : مراسم مناجات شب بیست و پنجم ماه رمضان با سخنرانی حجت الاسلام مومنی و مناجات خوانی حاج علی قربانی در هیئت عشاق الحسین علیه السلام برگزار شد.

در ادامه گزیده ای از سخنان حجت الاسلام مؤمنی را می خوانید:

زمانی اباذر از پیغمبر صلی الله علیه و اله و سلم درخواست موعظه کردند رسول گرامی اسلام فرمودند که نکاتی را به تو می گوییم که تمام راه های اصلی و فرعی خیر در همین راهی است که به تو می گویم و در همین برنامه ای است که به تو می گویم اگر اینها را حفظ کنی یعنی عمل کردن تمام راههای خیر در همین ها است و از طرفی با بودن این دستور العمل ها تو دیگر نیازی به دستوری نداری و هم خیر مضاعف نصیبت می شود و هم سعادت دنیا و آخرت را با این دستور العمل ها برای خود رقم  می زنی.

وجود نازنین پیامبر صلی الله علیه واله و سلم قبل از ورود به این مباحث یک نکته بسیار مهم را به اباذر متذکر می شوند و در ذیل این مباحث نکات عبادت وبندگی را به ایشان می گویند.

به نحوی خدا را عبادت کن که گویی خدا را می بینی و اگر تو خدا را می بینی او نیز تو را می بیند. عالم محضر خداست در محضر خدا گناه نکنیم. از اهرم های بازدارندگی از گناه همین باور است اینکه خدا ما را می بیند و ما در محضر او هستیم.

حضرت پس از آن فرمولی را می گویند که  این فرمول مشتمل بر سه مطلب است. ایشان می فرمایند:

ای اباذر قدم اول در مسیر عبودیت و بندگی این است که معرفت به خداوند بدست آوری. خدا اول است، یعنی علت تحقق تمام اشیا اوست و سایر امور برای سایر علل و مسائل، بستر سازی می کنند و علت العلل خداست قبل از او هیچ چیز نیست و خدا مثل و مانندی ندارد. بنده اگر خدا را علت العلل بداند همه چیز را به او می سپارد. 

قدم دوم در مسیر عبودیت و بندگی اقرار به پیغمبر خدا صلی الله علیه واله وسلم است. اقرار طوئم با باور درونی است. باید باور کرد که پیامبر صلی الله علیه واله وسلم بشیر و نذیر است و راهش راه حق است و قدم سوم در این مسیر، محبت اهل بیت پیامبر علیهم السلام است.

امام صادق می فرماید در معامله بین خود و خدا هفت اصل وجود دارد: اصل اول رعایت حقوق الهی است. اصل دوم رعایت حدود الهی است، اصل سوم شکر نعمت های خدا است، اصل چهارم راضی بودن به قضای الهی است، اصل پنجم صبر در بلا است، اصل ششم خدا را بزرگ شمردن است، اصل هفتم شوق به سمت اوست.

در ادامه این مراسم مداح اهل بیت علیهم السلام حاج علی قربانی به مناجات خوانی و عزاداری پرداختند.


کلیک کنید

/ش121