آیت الله قرنی: دین و دین داری انسان را دچار مشکل نمی کند!

کد خبر: 16206
مراسم شب سی ام ماه رمضان با سخنرانی آیت الله قرنی در مهدیه تهران برگزار شد.

وارث: مراسم شب سی ام ماه رمضان با سخنرانی آیت الله قرنی در مهدیه تهران برگزار شد.

در ادامه متن سخنان ایشان را می خوانید: 

مسئله تکلیف به عنوان یک نظریه در حقیقت امانت مطرح بود. برخی حقیقت امانت را دین گرفتند، دین هم چیزی جز تکلیف فکری و عقیدتی و تکلیف عملی نیست. دین هم مجموعه ای از این تکالیف نظری و عملی است. یا در برخی از نظرها قرآن را به عنوان حقیقت امانت تلقی کرده اند که شاهد هم آورده اند، در قرآن مجید آمده است: " لَوْ أَنزَلْنَا هَذَا الْقُرْآنَ عَلَى جَبَلٍ لَّرَأَيْتَهُ خَاشِعًا مُّتَصَدِّعًا مِّنْ خَشْيَةِ اللَّهِ " اگر قرآن را بر کوهی نازل می کردیم، کوه متلاشی می شد. این را شاهد گرفتند و از طرفی هم خدا می فرماید: ما امانت را به کوه ها عرضه کردیم، کوه تاب نیاورد و تحمل نکرد. این دو را شاهد گرفتند که حقیقت امانت همان قرآن است. با این وجود هم چیزی تغییر نمی کند، قرآن هم چیزی جز مبانی نظری و عملی از اسلام و دین و تکلیف نیست. قرآن هم مجموعه ای است از باور ها و اعتقادات که اصطلاحا به آنها تکالیف نظری می گویند و از وظایف و اعمال که تکالیف عملی است. بنابراین چه دین حقیقت امانت باشد چه قرآن حقیقت امانت باشد و چه تکلیف چیزی تغییر نمی کند.

در باب تکلیف هم، تکلیف نسبت به خلق و تکلیف نسبت به خالق را بررسی کردیم که تکلیف نسبت به خلق منحصر به انسان نیست، میدان تکلیف نسبت به خلق از دایره انسان ها هم فراتر است. یعنی خلقی که گفته می شود آب و خاک و جنگل و حیوانات را هم شامل می شود و ما نسبت به آن ها هم تکلیف داریم.

در جمع مسئولین محیط زیست از بنده دعوت کردند، در این جمع سخن را با آیه شریفه از سوره مبارکه نور آغاز کردم می فرماید: "فَقُلتُ استَغفِروا رَبَّکم اِنَّهُ کانَ غَفّارا * یرسِلِ السَّماءَ عَلَیکم مدرارا..."

ترجمه آیه این است که استغفار کنید، توبه کنید، به سوی خدا روی آورید، خدا توبه شما را می پذیرد. توبه کنید تا خدا باران پربرکت، رونق اقتصادی، خیر و برکت در نسل ها و جنات را برای شما قرار دهد. جنت در قرآن به جایی گفته می شود که از بالا که به آن نگاه می کنی خاک نمی بینی. پوشش گیاهی و جنگل های متراکم شاخه در هم فرو رفته است و در ادامه آن جلسه شروع به سخنرانی در رابطه با گناه و تخریب جنگل کردیم. مدام داد از تخریب جنگل و مرتع زده می شود. برنامه ریزی برای جلوگیری از تخریب جنگل می شود، بیایید کاری کنیم مردم دین داشته باشند، اگر این کار را درست کردیم جنگلمان هم درست می شود، تخریب نمی شود. این ها همه حکم شرعی دارد. شاید بزرگتر های ما یادشان باشد می گفتند: درختان میوه دار را قطع نکنید عمرتان کوتاه می شود. از روستاییان بپرسید، آلوده کردن زیر درخت میوه دار و سایه دار کراهت دارد، نباید آلوده شود. این مسئله در دوران امام سجاد علیه السلام نیز بوده است. در روایتی از امام محمد باقر علیه السلام آلوده کردن آب به قدر ادرار یک بچه شیرخواره مورد نهی قرار میگیرد، چه برسد به آلوده کردن رودخانه ها و دریاها با فاضلاب های شیمیایی کارخانه ها.

من قاطعانه می گویم دین و دین داری انسان را دچار مشکل نمی کند و برعکس هر جا مشکلی هست ریشه در بی دینی دارد. دین مایه سعادت و رفاه است. حضرت محمد صل الله علیه و آله و سلم می فرمایند: آیین من آیین سماحت و طراوت و نشاط و شادابی است. هرجا مشکلی دیدید مطمئن باشید دین زیر پا گذاشته شده است. حال ممکن است من و شما زیر پا نگذاشته باشیم، طرف مقابل زیر پا گذاشته است.

مشکل مردم غزه به خاطر این است که طرفشان دین را زیر پا میگذارد. مشکل عراق و سوریه این است که طرفشان با اسم دولت اسلامی دین را زیر پا می گذارد. می خواهید محیط زیستتان سالم بماند، مردمتان را دین دار کنید، اگر این یک قلم ثایت بماند، مشکل مرتع و جنگل از بین می رود.

ما نسبت به محیط زیست، هوا، جنگل امانت الهی هستند و ما نسبت به آن ها تکلیف داریم. اگر کسی رعایت امانت را کرد امین الله می شود و کسی که رعایت نکرد، ظالمانه یا جاهلانه کفران نعمت کرده است.

/د115