فاصله روحانیت و مدارس به ضرر آموزش و پرورش تمام می‌شود

کد خبر: 16934
وارث:حجت الاسلام علیرضا پناهیان استاد حوزه و دانشگاهبا اشاره به ناراحتی دشمنان و ضد انقلاب از حضور روحانیت در مدارس اظهار داشت: سیستم‌های آموزش و پرورش معتبر دنیا با نهادینه کردن دین، معنویت و اخلاق در مدارس از آن حمایت کرده و حضور شخصیت‌های دینی در ادیان و مذاهب مختلف در مدرسه امر بسیار رایجی است.

مخالفان حضور روحانیت درمدارس، دشمنان رشد و کمال جوانان هستند

حجت الاسلام پناهیان مخالفان حضور روحانیت درمدارس را دشمنان رشد و کمال جوانان دانست و ابراز داشت: عالمان دینی با هدف آشنایی قشر جوان با معارف دینی در مدارس حضور پیدا می‌کنند و به صورت طبیعی کسانی که مخالفت رشد عقلانی جوانان هستند با آنها مخالفت می‌کنند.

این استاد حوزه و دانشگاه به نقش روحانیت در مدارس اشاره کرد و گفت: حضور طلاب جوان در مدارس موجب رشد عقلانیت، خلاقیت، رشد عاطفی و آمادگی برای فعالیت تحصیلی بهتر می‌شود.

وی محدود کردن حوزه دین را اشتباه عنوان کرد و افزود: دین فقط به عبادت و موضوعات آخرت محدود نمی‌شود بلکه ابتدا برای سامان دادن زندگی این دنیا و شکوفایی استعدادهای انسان آمده است و این موضوع در سعادت اخروی انسان نیز نقش خواهد داشت.

فاصله گرفتن از دین برای مدارس و جوانان خطرناک است

حجت الاسلام پناهیان با بیان این که فاصله گرفتن از دین برای مدارس و جوانان خطرناک است، تصریح کرد: اگر میان روحانیت و مدارس فاصله ایجاد کنیم اهداف آموزش و پرورش کمترتحقق می‌یابد و در زمینه تربیت پژوهشگر، دانشمند و تکنسین متعهد با مشکل رو به رو می‌شود.

وی حضور طلاب در مدارس را مساوی با حضور معنویت و دیانت دانست و تأکید کرد: باید این حضور به عنوان راهی برای ارتقای علمی دانش آموزان تلقی شود که اگر این موضوع درست تبیین شود به طور طبیعی جوسازی و هوچی‌گری‌های دشمنان ملت به جایی نخواهد رسید.

حجت الاسلام پناهیان با بیان تأثیر حضور طلاب جوان در مدارس گفت: حضور روحانیان و به‌ویژه طلاب جوان که با انگیزه و اخلاص خاصی به مدارس وارد می‌شوند تأثیر بالایی در تقویت ایمان و معنویت دیانت دانش آموزان خواهند داشت.

تبلیغطلاب در مدارس موجب عمیق‌تر شدنرشد علمی و دینی آنها خواهد شد

وی حضور طلاب در مدارس را موجب رشد علمی و دینی آنها عنوان و خاطرنشان کرد: روحانیان در کنار تبلیغ اسلام، درکشان از معارف دینی عمیق‌تر می‌شود که پسندیده است هر طلبه‌ای فعالیت تبلیغی را از محیط‌های دانش آموزی آغاز کند.

حجت الاسلام پناهیان با اشارهبهآموزش روان‌شناشی اجتماعی طلاب در مدارسگفت: طلاب با حضور در محیط‌‌های دانش آموزی می‌توانند رفتار انسان‌ها را در نوجوانی بهتر بشناسند تا با مواجه شدن در بزرگسالی پیشینه دقیق‌تری از وی داشته باشند که در مقام یک مربی این موضوع اهمیت خاصی دارد.

وی مواجهه با نوجوانان را برای طلاب و جامعه مخاطبش مفید عنوان کرد و یادآور شد: جوانان در جامعه امروز با شبهات و تبلیغات فراوانی رو به رو هستند و برای ارتباط با دین و روی آوردن به معنویت موانع زیادی بر سر راهشان قرار دارد.

قشر نوجوان و جوان علاقه‌مند و نیازمند ارتباط مستقیم با روحانیت است

حجت الاسلام پناهیان قشر نوجوان و جوان را علاقه‌مند و نیازمند ارتباط مستقیم با روحانیت دانست و تأکید کرد: کتاب و معلم نیز جایارتباط مستقیم و عاطفی قشر جوان با روحانی را پر نخواهد کرد زیرا ارتباط دانش آموز با معلم و مربی دین متفاوت و خاص است و از نوع مواجهه با دین و بهره‌گیری از معارف الهی است.

نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در دانشگاه‌ها،الگوی فعالیت‌های فرهنگی است

وی با اشاره به استقبال دانشجویان از فعالیت مؤثر نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در دانشگاه‌ها خاطرنشان کرد: حضور نهاد نمایندگی در دانشگاه و ارتباط آزاد و نزدیک مبلغان با دانشجویان نزدیک به دودهه است که به تبیین و تبلیغ دین کمک کرده و منشأ خیر و برکت فراوانی شده است.

حجت الاسلام پناهیان با بیان این که عملکرد نهاد نمایندگی باید به عنوان الگو تعمیم داده شود، گفت: دانشجو با حضور در نمازخانه و ارتباط مستقیم با روحانی از مسائل دینی و اخلاقی‌‌اش آگاه می‌شود، شبهاتش را پاسخ گرفته در برخی مسائل مشاوره می‌گیرد و این ارتباط و سلوک معنوی طلبه، الهام بخش دانشجویان خواهد بود.

حساسیت فرهنگی مدارس از دانشگاه بیشتر است

وی جایگاه مدارس را به لحاظ حساسیت فرهنگی مهم‌تر از دانشگاه برشمرد و اضافه کرد: نهاد و آموزش عالی، مقدمات حضور مبلغان دینی در دانشگاه را فراهم کرده و به عنوان یک کار فرهنگی نهادینه کردند که در حال حاضر حوزه و آموزش و پرورش نیز باید با کمک و همراهی، شرایط این حضور فرهنگی را فراهم کنند.

فعالیت‌های فرهنگیباید استمرار داشته باشد

این استاد حوزه و دانشگاه در پایان فعالیت‌ مستمر و نهادینه‌شده حوزویان در مدارس را مفید دانست و تأکید کرد: نباید به این نوع فعالیت‌های فرهنگی به عنوان یک کار فوق برنامه نگاه شود که اگر طلاب جوان در این محیط‌ها وارد شوند به تدریج کاستی‌ها نیز برطرف خواهد شد، توانمندی مبلغ افزایش پیدا کرده، تجربه و دانش لازم را برای این چنین فعالیت تبلیغی مفیدی در مدارس کسب خواهد کرد که برای جامعه برکات فراوانی خواهد داشت./908/ت301/س



/ش121