حجت الاسلام صدیقی: امام صادق(ع) تضمینی برای بقاء اسلام و قرآن و حرکت در مسیر دین بودند / حاج محمود کریمی: گر عِلم جعفربن محمد عَلَم نبود

کد خبر: 17759
مراسم عزاداری شب شهادت امام صادق علیه السلام با سخنرانی حجت الاسلام صدیقی و مداحی حاج محمود کریمی، حاج رضا هلالی و حاج روح الله بهمنی در هیئت عشاق العباس(ع) برگزار شد.

وارث: مراسم عزاداری شب شهادت امام صادق علیه السلام با سخنرانی حجت الاسلام صدیقی و مداحی حاج محمود کریمی، حاج رضا هلالی و حاج روح الله بهمنی در هیئت عشاق العباس(ع) برگزار شد.

درادامه گزیده ای از سخنان  حجت الاسلام صدیقی را می خوانید:

امام صادق علیه السلام احیا گر دین است، اگر امام صادق علیه السلام نبودند الان ما حلال و حرام و مستحب و مکروه نداشتیم. قرآن کریم قانون اساسی جهان بشریت است کلیات در قرآن است، لکن اجراییات قرآن، نحوه پیاده کردن معارف و احکام به پیغمبر صل الله علیه و آله وسلم و جانشینان ایشان واگذار شده است.

شما رکعات نماز را در قرآن ندارید، کدام نماز را باید آهسته بخوانید، کدام نماز را باید بلند بخوانید ندارید. اقسام جهاد نیامده است. کلیات در قرآن است ولی تشخص آن در بیان ائمه علیه السلام است، و چون حدیث ضمانت اجرایی قرآن کریم است، بدون حدیث امکان دسترسی به حقایق قرآن نیست، از این جهت امام صادق علیه السلام تضمینی برای بقاء اسلام و قرآن و حرکت در مسیر دین قرار گرفته اند. تا یک زمانی حدیث قدغن بود. حدیث نویس ها را جمع کردند، همه احادیثی که از حضرت محمد صل الله علیه و آله وسلم بود را جمع کردند و در مدینه همه را یکجا آتش زدند.

امام صادق علیه السلام جهار هزار دانشمند تربیت کردند. همه امام صادق علیه السلام طلبه نبودند که کارشان را ترک کنند و فقط درس بخوانند. در بین شاگردان امام گندم فروش و بزاز و شترچران هم بوده است.

در بحث اخلاقی هم امام صادق علیه السلام از ما توقع دارند مردم از ما بدی نبینند، حصرت علیه السلام فرمودند: از ما نیست کسی که از یک شهر صدهزار نفری زندگی می کند و آن جمعیت صد هزار نفری غیر از ما هستند مثلا به اروپا، دبی و.. رفته است و آنجا زندگی می کند، حضرت علیه السلام فرمودند: از ما نیست کسی که در یک شهر صد هزار نفری زندگی میکند و او از همه آنها از نظر اخلاقی سر نیست و هر که ببیند بگوید این تربیت شده مکتب امام جعفر صادق علیه السلام است، اگر شما در یک شهری که غیر از شیعه آنجا حضور دارد از نظر اخلاقی نمره اول نبودید، من شما را به شاگردی قبول ندارم.

حال ببینید غیرت، همت، عفت، سلامت چشم و زبانتان مورد قبول حضرت صادق علیه السلام است؟ این رسالت شما جوان ها است که یک نهضت اخلاقی درخور رضایت امام جعفر صادق علیه السلام ایجاد کنید.

نکته بعدی محبت است، شما در مقابل خودی ها، در مقابل انقلابی ها، در مقابل طرفداران امام از سعه صدر و محبت برخوردار باشید، نسبت به خودتان متوقع باشید بگویید من باید نمره اول باشم، ولی نسبت به اشخاصی که در انقلاب در حضور در این حماسه های بزرگ رهبری را سرافراز می کنند و حماسه آفرین هستند. 9 دی می آفرینند در میان جمعی که اینجور غیرت ها را از خود نشان می دهند احیانا یک مشکلات اخلاقی نسبت به اینها دیدید، آن را بزرگ نکنید از اینها قطعه رابطه نکنید، امام صادق علیه السلام فرمودند: آیا دین جز محبت چیز دیگری است؟

در ادامه این مراسم؛ حاج محمود کریمی، حاج رضا هلالی و حاج روح الله بهمنی به مداحی پرداختند.

شعر خوانده شده توسط حاج محمود کریمی:

احیا نمود دین خدا را ز باورش 

آن طائری که سوخت ز زهر جفا پرش
گر عِلم جعفربن محمد عَلَم نبود
چیزی نمانده بود ز اجداد اطهرش
مدیون لطف حضرت صادق شدیم که 
ساکن شدیم در حرم خاص مادرش 
فرزند مرتضی که قلم مثل تیغ داشت
میدان درس و علم و عمل بود خیبرش
او از نماز گفت نفس های آخرش
هرکس نماز خویش سبک بشمرد شود
بی بهره از شفاعت ما روز محشرش 
آنقدر خون دل خورد تمامیه عمر
چون نخل پا گرفت از او دین طاهرش 
ما هرچه از حسین شنیدیم نقل از اوست
عالم شد از کرببلا پای منبرش 
شد راهیه بهشت به قول امام خود 
هرکس که روضه خواند دمی در برابرش 
دست ستم چه ها که به شیخ الائمه کرد
آتش کشید شعله ز بیت مطهرش
هرچند شعله از در و دیوار سرکشید
هرچند پا برهنه کشیدند از درش 
هرچند اهل خانۀ او ناله می زدند 
اما ندید ضربۀ سیلی به همسرش 
هرچند پشت مرکب دشمن پیاده بود اما
 طفلش کتک نخورد دمی در برابرش
آتش گرفت درب و فقط سوخت ساعتی 
آتش نرفت جانب دامان دخترش
طفلش اگر به پشت سرش ضجه می کشید 
آیا رسید دست پلیدی به معجرش
من روضه از زبان خودش فاش می کنم
آن روضه ای که گفت حسین است و خواهرش
اهل حرم دری به گریبان گشوده بود
قاتل نشسته بود ولی روی پیکرش 
شد آفتاب روز دهم رنگ ارغوان 
آن لحظه ای که رفت روی نیزه ها سرش


 (سری اول - بخش اول)

 (سری اول -بخش دوم)

 (سری اول - بخش سوم)

(سری اول - بخش چهارم)