آیت الله قائم مقامی: امام صادق(ع) سیستم فهم دین را ارائه کردند!

کد خبر: 17760
مراسم عزاداری شب شهادت امام صادق علیه السلام با سخنرانی آیت الله قائم مقامی و مداحی حاج سید مجید بنی فاطمه و دیگر ذاکرین اهل بیت علیه السلام در هیئت ریحانه الحسین(ع) برگزار شد.

وارثمراسم عزاداری شب شهادت امام صادق علیه السلام با سخنرانی آیت الله قائم مقامی و مداحی حاج سید مجید بنی فاطمه و دیگر ذاکرین اهل بیت علیه السلام در هیئت ریحانه الحسین(ع) برگزار شد.

در ادامه گزیده ای از سخنان آیت الله قائم مقامی را می خوانید:

امام صادق علیه السلام نگاهی به حق عظیم، که نه فقط به مسلمانان بلکه به کل بشریت داشتند و دارند و کار امام صادق علیه السلام چه بوده است و از این به بعد می گوییم که چرا بشریت مدیون امام صادق علیه السلام است .

بحثی که می خواهیم بگوییم در مورد دین شناسی است و اینکه دین را باید چگونه بشناسیم. در موضوع دین با دو مطلب روبرو هستیم یکی اینکه خدای تبارک و تعالی با موضوع دین را نازل می فرماید برای بشر، که همان وحی است و اینکه چطوری این وحی فهمیده میشود و چطوری به آن عمل شود و این دو رکنی است که پیغمبر صلوات الله علیه فرمودند و مراد از عترت آن مقامی است که می تواند و اجازه دارد که دین را آنطور که خدا می خواهد تفسیر و اجرا کند.

حالا باید قرآن کریم چطوری شناخته شود و چه مبنایی دارد؟ وقتی دین نازل میشود امر از دو حال خارج نمی شود.


یک جور اینکه در کنار وحی خدا کسانی را که از جنس وحی هستند را قرار می دهد و اینها وحی الهی قرآن را آنطور که خدا می خواهد می فهمند و چه کسی می تواند این کار را بکند آن کس که بلد باشد و از جنس قرآن باشد این یک حالت است .

و یک حالت دیگر این است که وقتی که انسان بعد از نزول قران نمی خواهد که رجوع کند به معصومین و اهل الله علیه السلام اولش اعلام می کند که برای من کتاب کافی است ولی یک قدم که جلوتر می رود و می بیند که به تنهایی قرآن نمی تواند باشد می گوید قرآن به اضافه ی نفس من و رای من باشد و هر طور که من خودم دوست دارم.

مبنای مکتب اهل بیت علیه السلام که وظیفه ی امام صادق علیه السلام بود که این مکتب را به طور کامل عرضه کند و امام به انسانها یاد دادند که اگر می خواهید از کتاب خدا استنباط کنید راهش چه است. که عظیم ترین دستاورد امام برای همیشه بشریت است.

یا اینطور انسان که در این مکتب برای وحی الهی خودش در نوعی از وحی شناخته می شود و اینکه خدا به دل آن فرد میندازد تا خود این وحی را بفهمد و این را می گویند فهمیدن وحی با وحی.

یا اینطور است که در این صورت دین واقعی حضور دارد و یا این می شود که نقطه ی مقابلش می شود که دین با رای تفسیر شود.

یعنی کسانی آرا و نظراتی دارند و قرآن را بر آن مبنا تفسیر میکنند و اجرا می کنند که این در جریان جاهلیت بوجود می آید و انسان جاهل شده است چون نمی خواهد تسلیم به حق باشد. می آید دین، حق را و وحی را پشتوانه جهل و ظلم خود قرار می دهد. نمونه اش در این زمان ما بعد از آن که بواسطه انقلاب به رهبری امام خمینی(ه) جریان دین حق و فقاهت صادقی در صحنه جهان آمد و دین شناسی درست را در صحنه جهان تفسیر کردند و بدنبال آن غوغایی به پا شد و دگرگونی به پا شد، می بینید نقطه ی مقابلش که به صورت مجاهدان سلفی بلند شده و ادعای دین و اسلام دارند.

این یک نمونه ای بود که برایتان گفتم که انسان اسلام، قرآن و وحی را نخواهد به اهل بیت علیه السلام رجوع نمی کند و به نفس خود رجوع می کند و جاهل می شود.

امام صادق علیه السلام اصل تعلیمشان این است که حق نداری که دین را بر مبنای رای خود تفسیر و اجرا کنی .

شخصی خدمت امام صادق علیه السلام می رسد و می گوید که آقا من کاری دارم و به قرآن رجوع کردم ولی چیزی در آن ندیدم و آیا من می توانم خودم تفسیری داشته باشم؟

حضرت علیه السلام فرمودند: خیر! حق نداری، چون در واقع آن چیزی که با ان بر خورد کردی حکم داشته است در نزد خداوند و تو پیدا نکردی چون تو بلد نبودی که قرآن به چه چیزی اشاره دارد و و ظیفه تو این بوده که تو به اهلش رجوع کنی.

فقیه نه بر مبنای شخصی خود بلکه دقیقا به مبنای یک سیستم محکم علمی، حکم مسئله می گوید واین امر بعنوان یک چیز جدید آورده شده است.

ما به برکت امام صادق علیه السلام متون جدیدی آورده ایم و در دین بر مبنای هوی و هوس حرف نزنید یعنی کاری که بشر در تاریخ کرده است. و اینها بر مبنای مصلحت طاغوتی کار کرده اند و انبیاء و پیامبران را نمی شناسد.

الان دوره ی طاغوت گذشته است و دوره ی عقلانیت بشر رسیده است و انسانها با عقل دین را می شناسند. قرآن را هم عقل می فمهد.

امام علیه السلام علاوه بر اینکه احکام را بیان کرده اند ارائه سیستم فهم دین را نیز ارائه داده اند وتا قیام قیامت با این سیستم می توانیم دین را درست بفهمیم و به شدت با هوی وهوس در دین مخالف هستند.

و این دین را نمی توان با هیچ دین دیگری مقایسه کرد.


در ادامه این مراسم؛ حاج سید مجید بنی فاطمه و دیگر ذاکرین اهل بیت علیه السلام به مداحی و روضه خوانی پرداختند.


کلیک کنید