انتشار قصه‌های متفاوت فراست/ تلاش مذبوحانه برای از راه‌به‌در کردن یک انسان مؤمن

کد خبر: 17944
«هر زندگی یه قصه است» مجموعه‌­ای از تازه‌­ترین و متفاوت‌­ترین داستان­‌های قاسمعلی فراست، نویسنده و منتقد در حوزه ادبیات داستانی، از سوی کتاب نیستان منتشر شد.
وارث: قاسمعلی فراست که پیش از این و در ژانر داستان بلند، دل­مشغولی­‌های خود را در عرصه داستان­ نویسی به ویژه با نگاه اجتماعی به اثبات رسانده بود؛ در این مجموعه داستان با چرخشی در نظرگاه خود به سراغ روایتی تام و تمام و خالص از جامعه­ای ناهمگون برای مخاطبان شهری رفته است. به عبارت ساده ­تر فراست در این مجموعه داستان نه تنها شهری به مخاطب و کشف سوژه‌هایش نگاه نمی‌­کند، بلکه دیدگاهش جهان­ شهری و وسیع ­تر از قلمرو جغرافیای ساختاردهنده به داستان­ نویسی مدرن شهرزده معاصر است.

داستان­‌های مجموعه «هر زندگی یه قصه است» داستان موقعیت است؛ موقعیت‌هایی انسانی که نویسنده از بیان آنها قصد به لرزش درآوردن دل و تحریک احساسات مخاطبش را ندارد، بلکه او با ساده‌­ترین شکل روایی و به دور از پیچیدگی‌های فرمی سعی دارد برخی از ساده­ترین و در عین حال مغفول­ ترین حالات، موقعیت‌­ها، باورها و ساخت­‌های مؤثر در زندگی انسان را در خارج از حصارهای جغرافیای تعریف شده معمول به رخ او بکشد و به وی بباوراند که موقعیت فعلی زیستی وی چیزی جز در معرض فراموشی قرار دادن حقیقت اصیل زندگی توسط وی نیست.

داستان نخست از این مجموعه که روایت تلاش­‌های عده‌­ای برای از راه به در کردن یک مومن از مسیر فلاح، آن هم تنها به خاطر تأمین حوائج مادی­شان است؛ بهترین نمونه از تلاش فراست برای خلق این موقعیت­‌هاست. او در این داستان که با تکنیک خلق چند راوی در چند موقعیت برای ساختاردهی به یک داستان بهره برده است سعی می­‌کند به نوعی اندیشه و تفکر انسان به اصطلاح دی­ مدار معاصر را به نقد کشیده و پرده از دنیادوستی مدرن وی در لوای دین بردارد و البته نیم ­نگاهی نیز به قدرت شگفت متحول­ کننده باورهای دینی در درون افراد داشته باشد.

همچنین داستان عروسی از این مجموعه نیز با چنین جهان ­بینی قابل درک و تحلیل است. روستا و روستاییان و ماجرای جدی گرفته نشدن کودک دعوت گرفته شده به عروسی را در این داستان را می‌­توان به مثابه نمادی از زندگی آشفته جوامع امروزی در مداری و مسیری ثابت و لایتغر دانست که در نهایت کودک معصوم چاره‌­ای جز فرار، آن هم با چشمی گریان برای خود متصور نمی‌­شود.

نمادگرایی محض فراست اما در داستان یک انگشت عسل خودش را به نمایش می‌گذارد که وی در آن با سادگی تمام و به سبک حکایت­‌های دینی سنتی انسان را در مقابل آیینه اعمال خود قرار می‌­دهد و وی را با پایان دردناک رفتارهای به ظاهر بی‌اهمیت در بوطیقای زندگی­اش روبرو می‌­کند.

این مسئله به شکلی عریان­تر و با خشونت روایی بیشتر، در داستان شاخه شمعدانی شکسته نیز تکرار می­‌شود و فراست مخاطبش را در مقام یک عنصر حاضر در صحنه رویداد داستانش به نمایش رفتارهای هم­نوعان و هم­شهریانش می­‌نشاند و از او می­‌خواهد که خود درباره آنچه که به آن تعلق دارد به قضاوت بنشیند.

داستان­‌های ساده فراست در این مجموعه داستان­‌هایی نیست که بتوان ساده از کنار آن گذشت و انتظار مواجهه و درگیری با آن را نداشت. این داستان­ها برای ایستادن و فکر کردن است، اگر مرد راهش باشید... چرا که هر زندگی یه قصه است.

مجموعه داستان «هر زندگی یه قصه است» را کتاب نیستان در 186 صفحه و با قیمت 11هزار تومان منتشر کرده است.

/م118