مصرف در اسلام/ رابطه لجبازی و کفر/ شرط پذیرش حق
حلالبودن اولین شرط مصرف است
نکته 1) در اسلام مصرف چند قید دارد. «حلالاَ طیبا»(مائده/88)، «وَ لا تُسْرِفُوا»(اعراف/31)، «کُلُوا مِنْ طَیِّباتِ ما رَزَقْناکُمْ»(بقره/172) که اولین شرط همان حلال بودن است.
نکته 2) مؤمن کسی است که «إِذا ذُکِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ»(انفال/2) وقتی خدا مطرح میشود دلش میتپد. اگر انسان یادش باشد که روز قیامت باید حساب پس بدهد، دنبال حلال میرود.
کمفروشها زرنگ نیستند
نکته 3) قرآن به کمفروشها میگوید: چرا کم فروشی میکنید «أَ لا یَظُنُّ أُولئِکَ أَنَّهُمْ مَبْعُوثُونَ لِیَوْمٍ عَظیمٍ»(مطففین/5-4) آیا فکر نمیکنی روز قیامت باید جواب بدهی؟ یعنی اگر انسان توجه داشته باشد که قیامت باید جواب بدهد اینها را زرنگی نمیداند.
رابطه لجبازی و کفر
نکته 4) قرآن درباره ریشههای عناد میگوید: «ثُمَّ أَدْبَرَ وَاسْتَکْبَرَ»(مدثر/23) و «إِنَّهُ کانَ لِآیاتِنا عَنیداً»(مدثر/16) چون لجباز بود کافر شد و آیات ما را تکذیب کرد. یعنی اگر کسی از لحاظ اخلاقی آدم لجبازی باشد، توحید را نیز قبول نمیکند.
نکته 5) قرآن میفرماید: «إِنَّهُمْ کانُوا إِذا قیلَ لَهُمْ لا إِلهَ إِلاَّ اللَّهُ یَسْتَکْبِرُون»(صافات/35) وقتی جلوی انسان متکبر اسم خدا را میبریم، عبوس میشود.
شرط پذیرش حق
نکته 6) کسانی که تکبر داشته باشند و در زمین با تکبر قدم بزنند حق را درک نخواهند کرد چرا که قرآن میگوید: به دل آدمی که متکبر است، مهر میزنیم که دیگر حق را نفهمد.
برای هر کاری انشاءالله بگو
نکته 7) قرآن میفرماید: «وَ لا تَقُولَنَّ لِشَیْءٍ إِنِّی فاعِلٌ ذلِکَ غَداً إِلاَّ أَنْ یَشاءَ اللَّه»(کهف/24-23) هرکاری که میخواهی بکنی، انشاءالله بگو. چون اگر خدا نخواهد هر چه هم انسان استعداد داشته باشد یک باره وسط کار فلج میشود.
برای مشاهده متن کامل به اینجا مراجعه کنید.