فایده خشوع و فروتنی در نماز
خشوع امری عظیم است، و سریع از بین میرود، و در زمان ما بسیار نادر و کمیاب است. پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند: «اولین چیزی که از این امت برداشته می شود خشوع و فروتنی است تا جایی که هیچ خاشع و فروتنی را نمی یابی».
قول راجح این است که خشوع در نماز واجب است. خداوند در قرآن میفرماید: وَٱسۡتَعِینُواْ بِٱلصَّبۡرِ وَٱلصَّلَوٰةِۚ وَإِنَّهَا لَكَبِیرَةٌ إِلَّا عَلَى ٱلۡخَٰشِعِینَ [البقرة: 45]. «از نماز و صبر کمک بگیرید زیرا نماز سنگین است مگر بر فروتنان».
و این فرموده خداوند، غیرخشوعکنندگان را سرزنش میکند و این سرزنش هم به خاطر این است که انسان یا واجبی را ترک کرده و یا کار حرامی را انجام داده است. پس وقتی که خداوند غافلان و غیرِخاشعین را سرزنش کرده است دلیل بر این است که خشوع و خضوع در عبادت واجب است و این آیه سورة مؤمنون دلیل بر وجوب خشوع است: قَدۡ أَفۡلَحَ ٱلۡمُؤۡمِنُونَ ٱلَّذِینَ هُمۡ فِی صَلَاتِهِمۡ خَٰشِعُونَ[المؤمنون: ۲-۱]. «مؤمنان رستگار شدند * آنها كه در نمازشان خشوع دارند».
و در ادامه میفرماید: أُوْلَٰٓئِكَ هُمُ ٱلۡوَٰرِثُونَ ٱلَّذِینَ یرِثُونَ ٱلۡفِرۡدَوۡسَ هُمۡ فِیهَا خَٰلِدُونَ [المؤمنون: ۱۱-۱۰]. «آنان وارثان هستند، همان کسانی که بهشت را به ارث میبرند و جاودانه در آن ماندگارند».
خداوند خبر داده است که آنها بهشت را به ارث میبرند و غیر از آنها کسی وارث بهشت نیست. وقتی که خشوع در نماز واجب است و متضمن سکون، آرامش و فروتنی است، پس کسی که در نماز مثل کلاغ منقار میزند خشوع ندارد و کسی هم که هنوز از رکوع بلند نشده به سجود میرود خاشع نیست زیرا در نمازش آرام نگرفته، و از شروط درست بودن نماز، طمأنینه و آرام گرفتن است، و تا در نماز سکون و آرامش وجود نداشته باشد خشوع هم به دست نمیآید، و کسی که خشوع نداشته باشد گناهکار و عاصی است.
دلیل بر واجب بودن خشوع حدیث پیامبر صلی الله علیه وسلم است که سرزنش میکند کسی را که در نماز به آسمان مینگرد و از خود حرکات اضافی انجام میدهد زیرا [این اعمال] با خشوع در نماز مناسب نیست و چنین حرکاتی سبب از بین رفتن خشوع میشوند.
پیامبر صلی الله علیه وسلم درباره خشوع در نماز و فضیلت آن فرمودهاند: «خداوند پنج فرض نماز بر انسان واجب کرده است، کسی که درست وضو بگیرد و نمازهایش را در وقت خود ادا کند و رکوع، سجود و خشوع آنها را به کمال انجام دهد خداوند متعهد میشود او را مورد آمرزش قرار دهد و کسی که چنان نکند خداوند با او تعهدی ندارد، اگر بخواهد او را میبخشد و اگر بخواهد او را عذاب میدهد»
و باز هم رسولگرامی فرمودند: «کسی که درست وضو بگیرد، سپس با تمام وجود به خداوند روی آورد و دو رکعت نماز بخواند گذشتهاش بخشیده میشود و در روایت دیگری وارد است که: بهشت بر وی واجب میشود».
منبع: وبلاگ اسماءالله
/م118