سیستم تشویقی خدا/ سوءظن ویرانگر

کد خبر: 19660
خداوند سیستم تشویقی خاص خودش را دارد و در کنار این سیستم به انسان‌ها توصیه می‌کند که از خودشان تعریف نکنند؛ علی علیه‌السلام نیز می‌فرماید: مردان خدا خودشان را متهم می‌کنند و از اعمالشان می‌ترسند.
وارث: در ادامه بخشی از مطالب با موضوع «احکام، اخلاق، عقاید» که در تاریخ 24 تیرماه سال 1361 در برنامه درس‌هایی از قرآن توسط حجت الاسلام قرائتی ایراد شده است تقدیم مخاطبان می‌شود.

 خدا چگونه انسان را تشویق می‌کند؟

نکته 1) انسان دارای حب ذات است یعنی خودش را دوست دارد و از اینکه کسی از او تعریف کند خوشش می‌آید اما قرآن می‌فرماید: «فَلا تُزَکُّوا أَنْفُسَکُمْ» از خودت تعریف نکن. 

نکته 2) اولین مشوق خود خداست. خداوند خیلی تشویق کرده و مکرر گفته است: «إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُقْسِطینَ»(مائده/42)، «إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُتَّقینَ»(آل عمران/76)، «إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ التَّوَّابینَ وَ یُحِبُّ الْمُتَطَهِّرینَ»(بقره/222) من دوستتان دارم که این نوعی تشویق است. 

نکته 3) دومین تشویق کننده پیامبر خدا است. خدا به پیامبرش می‌فرماید: «خُذْ مِنْ أَمْوالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَ تُزَکِّیهِمْ بِها وَ صَلِّ عَلَیْهِمْ إِنَّ صَلاتَکَ سَکَنٌ لَهُمْ وَ اللَّهُ سَمیعٌ عَلیمٌ»(توبه/103) از مردم مالیات و زکات بگیر. بعد می‌گوید: «وَ صَلِّ عَلَیْهِمْ» و بر این‌ها صلوات بفرست.

امتحان الهی یک نوع تشویق است

نکته 4)خدا به پیامبر(ص) می‌گوید: «وَ شاوِرْهُمْ»(آل عمران/159) با مردم مشورت کن! یعنی مردم را به حساب بیاور و آنها را در صحنه حاضر نگهدار که این یک نوع تشویق است.

نکته 5) خداوند مقام‌هایی که می‌دهد براساس لیاقت می‌دهد. «وَ إِذِ ابْتَلى‏ إِبْراهیمَ رَبُّهُ بِکَلِماتٍ فَأَتَمَّهُنَّ»(بقره/124) خداوند حضرت ابراهیم(ع) را امتحان می‌کند یعنی هرچه حضرت ابراهیم(ع) از امتحانات موفق در می‌آید، خداوند او را تشویق می‌کند و یک مقام بالاتری به او می‌دهد تا اینکه خدا آخرین مقامی که مقام رهبری است و بالاتر از آن نیست، به ایشان عطا کرد.

انواع سوءظن در قرآن

نکته 6) ما سه نوع سوءظن داریم. «فَهُمْ لِأَنْفُسِهِمْ مُتَّهِمُونَ» (شرح نهج‌البلاغه/ج10/ص132) مردان خدا خودشان را متهم می‌کنند «وَ مِنْ أَعْمَالِهِمْ مُشْفِقُون» و از اعمالشان می‌ترسند بنابراین تشویق‌ها آنها را سست نمی‌کند.

نکته 7) «الظَّانِّینَ بِاللَّهِ ظَنَّ السَّوْءِ»(فتح/6) بعضی‌ها به خدا بدگمان هستند که این سوءظن مخرب و ویرانگر است. یکی دیگر از انواع سوءظن نیز تردید نسبت به مردم است.

برای مشاهده متن کامل به اینجا مراجعه کنید.

/م118