سیستم تشویقی خدا/ سوءظن ویرانگر
خدا چگونه انسان را تشویق میکند؟
نکته 1) انسان دارای حب ذات است یعنی خودش را دوست دارد و از اینکه کسی از او تعریف کند خوشش میآید اما قرآن میفرماید: «فَلا تُزَکُّوا أَنْفُسَکُمْ» از خودت تعریف نکن.
نکته 2) اولین مشوق خود خداست. خداوند خیلی تشویق کرده و مکرر گفته است: «إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُقْسِطینَ»(مائده/42)، «إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُتَّقینَ»(آل عمران/76)، «إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ التَّوَّابینَ وَ یُحِبُّ الْمُتَطَهِّرینَ»(بقره/222) من دوستتان دارم که این نوعی تشویق است.
نکته 3) دومین تشویق کننده پیامبر خدا است. خدا به پیامبرش میفرماید: «خُذْ مِنْ أَمْوالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَ تُزَکِّیهِمْ بِها وَ صَلِّ عَلَیْهِمْ إِنَّ صَلاتَکَ سَکَنٌ لَهُمْ وَ اللَّهُ سَمیعٌ عَلیمٌ»(توبه/103) از مردم مالیات و زکات بگیر. بعد میگوید: «وَ صَلِّ عَلَیْهِمْ» و بر اینها صلوات بفرست.
امتحان الهی یک نوع تشویق است
نکته 4)خدا به پیامبر(ص) میگوید: «وَ شاوِرْهُمْ»(آل عمران/159) با مردم مشورت کن! یعنی مردم را به حساب بیاور و آنها را در صحنه حاضر نگهدار که این یک نوع تشویق است.
نکته 5) خداوند مقامهایی که میدهد براساس لیاقت میدهد. «وَ إِذِ ابْتَلى إِبْراهیمَ رَبُّهُ بِکَلِماتٍ فَأَتَمَّهُنَّ»(بقره/124) خداوند حضرت ابراهیم(ع) را امتحان میکند یعنی هرچه حضرت ابراهیم(ع) از امتحانات موفق در میآید، خداوند او را تشویق میکند و یک مقام بالاتری به او میدهد تا اینکه خدا آخرین مقامی که مقام رهبری است و بالاتر از آن نیست، به ایشان عطا کرد.
انواع سوءظن در قرآن
نکته 6) ما سه نوع سوءظن داریم. «فَهُمْ لِأَنْفُسِهِمْ مُتَّهِمُونَ» (شرح نهجالبلاغه/ج10/ص132) مردان خدا خودشان را متهم میکنند «وَ مِنْ أَعْمَالِهِمْ مُشْفِقُون» و از اعمالشان میترسند بنابراین تشویقها آنها را سست نمیکند.
نکته 7) «الظَّانِّینَ بِاللَّهِ ظَنَّ السَّوْءِ»(فتح/6) بعضیها به خدا بدگمان هستند که این سوءظن مخرب و ویرانگر است. یکی دیگر از انواع سوءظن نیز تردید نسبت به مردم است.
برای مشاهده متن کامل به اینجا مراجعه کنید.