حاج آقا سرخه ای: دین نباید سلیقه ای باشد!

کد خبر: 22699
دومین شب از عزاداری دهۀ سوم ماه محرم با سخنرانی حاج آقا سرخه ای و مداحی حاج سید مجید بنی فاطمه، حاج امیر کرمانشاهی و کربلایی حسین طاهری در هیئت مکتب الزهرا سلام الله علیها برگزار شد.

وارث: دومین شب از عزاداری دهۀ سوم ماه محرم با سخنرانی حاج آقا سرخه ای و مداحی حاج سید مجید بنی فاطمه، حاج امیر کرمانشاهی و کربلایی حسین طاهری در هیئت مکتب الزهرا سلام الله علیها برگزار شد.

در ادامه متن گزیده ای از سخنان حاج آقا سرخه ای را می خوانید:

پیامبر اکرم صل الله علیه و آله می فرمایند: که خداوند فرموده است حرمت بندۀ مؤمن من که به حقایق هستی  و قیامت و خود من ایمان دارد و همراه ایمان هم عمل می کند، نزد من از از آسمان ها و زمین های هفتگانه و ملائکه و کوهها و هر آنچه که در آنها است برتر است، هرچند که فقیر باشد. روایت دیگری از امام صادق علیه السلام نقل شده است که می فرمایند جبرئیل نزد پیامبر صل الله علیه و آله آمد و عرضه داشت که خدای تو می فرماید اگر کسی به بندۀ مؤمن من اهانت کند به جنگ من در آمده است .

اگر کسی مؤمن باشد، مسلمان هم هست، ولی هر مسلمانی مؤمن نیست. ایمان با اسلام شریک است ولی اسلام با ایمان شریک نیست. ایمان یک گوهری در دل است در حالی که اسلام یک کلمه ای بر زبان است. ما در مرحلۀ ایمان هستیم که می گوییم خدا مدافع اهل ایمان است.  ایمان مانند یک درخت است و ریشۀ این درخت اسلام است و شاخ و برگ این درخت تقوا است و میوۀ این درخت هم یقین است. خداوند به صراحت در قرآن می فرماید که من مدافع اهل ایمان هستم. طبق آیات سورۀ حج خداوند می فرماید که باید عزیزترین چیزتان را باید ذبح کنید، عزیزترین نزد حضرت ابراهیم چه بود؟ حضرت اسماعیل. ببینید عزیز ترین نزد شما ها چه چیزی است؟

کل بنای عاشورا در زیارت اربعین بیان شده است! ای حسین تو خون دلت را دادی که مردم از جهالت بیرون بیایند. امام حسین علیه السلام شهید شد که قانون خدا که اتحاد است بماند، امام حسین علیه السلام شهید نشد که از مجلسش اختلاف در بیاید. آیا اختلاف و تفرقه جزء دین خدا است؟ دین سلیقه ای نیست، حکمی که مرجع داد را باید انجام داد اگر طبق همان قانون خدا بود که قانون خدا را انجام داده ایم ولی اگر مخالف قانون خدا بود همان مرجع باید در قیامت جواب بدهد. نباید در بین خودمان اختلاف درست بکنیم، اختلاف کلمه موجب بذر دشمنی می شود و باور کنید که دشمن هم همین را می خواهد وگرنه اهل ایمان نباید در مسئله هیچ اختلافی با هم داشته باشند.

دین نباید سلیقه ای باشد، دین به کارشناسی نیاز دارد. نباید شکل و ظاهرمان حسینی باشد اما اعمالمان یزیدی باشد. بالاترین سرمایه ای که باید داشته باشیم، تقوا است. تقوا همانجایی است که باید در مقابل گناه ترمز کنیم. بسیاری از کارها گناه نیست، اما زمینۀ گناه را ایجاد می کند. در سورۀ حج داریم که إِنَّ اللَّهَ يُدَافِعُ عَنِ الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ كُلَّ خَوَّانٍ كَفُورٍ، یعنی خداوند مدافع اهل ایمان است. تقوا خاصه از ایمان است و گفته شده است که در ایمان درجا نزنید بالا بیایید و اهل تقوا بشوید که اگر تقوایتان به ورع کشیده شد نه فقط مقابل حرام های خدا توقف می کنید بلکه مقابل شبهات هم توقف می کنید. بسیاری از گناهان را مستقیم انجام نمی دهیم اما اینها باعث می شود که زمینۀ گناهان فراهم شود.

ما گناهان مختلفی داریم، یکی از گناهان گناه رضایت است. امام رضا علیه السلام فرمودند که در مشرق عالم یک نفر کشته می شود اگر در مغرب عالم یک نفر بشنود و راضی باشد از این کار در گناه او شریک شده است. خدا لعنت کند آن کسانی را که شنیدند و رضایت دادند به شهادت امام حسین علیه السلام.

امام علی علیه السلام فرمودند: ايمان و علم دو برادر و دو رفيق همزاد و همراه هستند که هيچ وقت از هم جدا نمي‌شوند. یعنی خدا هیچکدام از آنها را بدون دیگری قبول نمی کند. 

در ادامۀ مراسم حاج سید مجید بنی فاطمه، حاج امیر کرمانشاهی و کربلایی حسین طاهری به مدیحه سرایی پرداختند.


کلیک کنید

/م.ق210