حاج منصور ارضی: بعضیها علمشان بدون میوه است و اندازه یک درخت هم سایه ندارند
علم بدون معرفت ماننددرخت بی ثمر
دعای عرفه که پیوستش را سیدبن طاووس درکتاب اقبال نقل کرده است فراضهای عجیب وزیبایی دارد که ما قسمتهایی از آن را اشاره کردیم و تا آن نقطه رسیدیم که " إِلَهِی عَلِّمْنِی مِنْ عِلْمِکَ الْمَخْزُونِ " این را بدانید که هر چه علم انسان بالا برود معرفتش نیز باید زیادبشود البته باید توجه داشت مایک معرفت دراجتماع بایدخرج کنیم یک معرفت دربندگی یعنی یک معرفت بین مردم باید به خرج داد و یک معرفت هم نسبت به خدا، بعضیها واقعاً این معرفت هارا ندارند.درواقع علمشان بدون میوه است واندازه یک درخت هم سایه ندارند خیلی از درختها هستند میوه ندارند ولی سایه دارند حتی درفصل سرما که برخی درختان جلوی ما بی اعتبار جلوه میکنند اما همینها بعداً در بهار جان میگیرند و برگ وبری پیدامی کنند و چقدر زیبا میشوند.
قدرت بالای علم ومعرفت حسینی
آیا وقتی که انسان علم پیدا میکند و حواسش هم جمع است معرفت هم به او میدهند درواقع چنین ایامی بهار ماست ، حالا این علمی که امام حسین علیه السلام عطا میکند من نمیدانم چقدر قدرت دارد؟ قدرت اتمی به آن بگوییم؟! چه بگوییم؟ به این زبان ساده علمی که امام حسین علیه السلام میفرمایند " إِلَهِی عَلِّمْنِی مِنْ عِلْمِکَ الْمَخْزُونِ " معلوم میشود علومی دیگر در درون خدا شناسی و دستگاه الهی وجودداردکه به هر کسی داده نمیشود و بایددائماً در خواست کنی حتی این موقع شب بله حالا که آمدی پس بخواه تا به توعطا شود .
رقیّه سلام الله علیها ملیکه دربار حسینی
بایدبه حضرت رقیه سلام الله علیها بگوییم تو هر چه از پدر بزرگوارت بخواهی به خلائق عطا میکند تو ملیکه دربار حسینی تو بار صد ساله کشیدی ، به دختر و زن و خواهر و این حرفها نیست! ببینید حضرت زهرا سلام الله علیها واقعاً مادر پیامبراکرم (ص)بوده و لقب «امّ ابیها» بر ایشان مصداق داشته، ما به خیالمان مادر یعنی کسی که ما را فقط به دنیا میآورد نه! هر آنچه پیامبر(ص) تغذیه معنوی کرده حضرت فاطمه(س) در آن سهمی داشته است.
پس علمی هم که به پیامبر(ص) رسیده ازناحیه حضرت زهرای مرضیه(س) است منتهی ما نمیدانیم ، اگر زیاد هم در این مورد حرف زده شود میگویند غلو شده! بی بی دو عالم هر کاری که حضرت مریم(س) انجام داد و هر کاری که حضرت فاطمه(س) انجام داد در این سه- چهار سال انجام داد.
علم مخزون رقیّه سلام الله علیها
در سنن النبی آمده ؛ حضرت فاطمه(س) درراه رفتن و مشی شان مانند رسول اکرم(ص) بوده است ، حضرت چند تا هم ضربه خورده است شنیدید که آخر هم امیرالمومنین(ع) اشاره میکنند گویی تصویروخیالی از حضرت فاطمه(س) رابه زیر خاک قراردادندازبسکه حضرت ازلحاظ جسمی آب شده بود حالا از عاشورا چند روز گذشته ؟ تقریباً بیست و چهار روز از این حادثه گذشته یک عده هم آنقدر نانجیب هستند انگار دوست دارند بچه را بزنند،اذیتش کنند،چون درظاهراسیرشان بوده است.
اصلاًدرتاریخ نداریم که یکجا این بچه بگویدچرا میزنی؟ یاازتشنگی وگرسنگی اظهاربی تابی کرده باشد.البته «الیک اشکوا»برای اوعمه اش زینب(س) بوده است بااوحرف میزد.«علم مخزون » این است که این کودک داشته است چنانچه قرآن برای حضرت یحیی علیه السلام این جمله را میفرماید.
فرق مائده آسمانی مریم مقدس و رقیّه سلام الله علیها
اصلاًمائده اهل بیت علیهم السلام هم فرق میکرده برای فضّه خادمه که ازخدادرخواست میکند مائده آسمانی آمده پیامبر(ص)همان جا سجده شکرنمود که خدایا خادمه زهرا مائده آسمانی خواسته به اوعطا کردی تابه حال زهرای مرضیه(س) مائده آسمانی نخواسته،حضرت برای اینکه این خواسته رابه زنها یادبدهد ازشوهرش درخواست داشته است.
درقرآن داردبرای مریم مقدس مائده آسمانی آمد اماندارد به او سیلی زده باشند.من این را در حرم حضرت رقیه سلام الله علیها گفتم؛ وقتی برای حضرت مریم سلام الله علیها مائده آسمانی آمد زکریا سوال کرد این چیست ؟ «یا مریم لک هذا؟» مریم هم جواب میدهد هر روز میآید و من خدا را شکر میکنم . نصف شب هم برای رقیه سلام الله علیها مائده آوردند ، طبق گذاشتندجلویش گفتندچیزی را که میخواهی بگیر، آنقدر این بی بی قدرش عظیم است. در قرآن برای یحیای پیامبر آمده که ما این مقام را به تو دادیم و کتاب را هم به تو دادیم حالا همان مقام را در همین بچه گی به این کودک هم دادند.
رقیّه سلام الله علیها فدایی اهل کاروان
به اهل کاروان میگوید ببینید اگر چیزی از خدا بخواهید به شما میدهد. ببینید آنقدر عزیز است رقیه سلام الله علیها که وقتی سر امام حسین علیه السلام را از خدا خواست به او دادند روپوش را کنار زد حالا باقیمانده کاروان و اسرا دارند نگاه میکنند ، سر را گرفت. ما شعر میخوانیم و نوحه سر میدهیم این بچه میگوید " مَنْ ذَا الَّذی أَیتمنی عَلی صِغرسنّی " چند جا داریم این حرف تکرار میشود و در آخر این سوال را میپرسد؛ حضرت زینب سلام الله علیها در گودال قتلگاه سوالهای دیگری پرسیده بودیعنی هر کسی در مقام خودسوءال میکرد.
حالا جان دادن بی بی جای خود دارد میپرسد آمدی من را ببری؟ فقط به من بگو چه کسی بر روی سینه ات نشسته بود؟ من در جمعیت دیدم که روی سینه تو نشسته بودند به من نام او را بگو! اما اصلاًگلایه ای نکرد. هیچ کس حرف بی بی را نمیفهمید اما کسانی که در خرابه بودند فهمیدند او قربانی آنها شد.
یک جا امام سجاد علیه السلام اشاره میکنند سربازانی که به دور خرابه ایستاده بودند رومی بودند و به زبان رومی تکلم میکردند از حضرت سوال شد اینها چه میگویند؟ میفرماید؛ میگویند: به ما حکم دادند که دیوار را بر سر باقیمانده اهل کاروان بریزیم تا کار تمام شود ولی خدا اجازه نمیدهد.اما اهل بیت(ع) یک قربانی دادند و همه حواسها پرت شد. آن قربانی که قرار بود حضرت ابراهیم بدهداین است والا حسین علیه السلام (ذبح عظیم) بالاتر از آن است که قربانی یا«ذبح عظیم»ابراهیم باشد.بایدآنقدردرحرمش گریه کنی تابشنوی صدای یتیمی اش را، شایدباورنکنید ازسرشب تااذان صبح که مردم آمدنددرِحرمش را بازکردند گریه میکردم خداشاهداست،خادمان حرمش میگفتندمامی ترسیم این حرف را بزنیم؛این مدتی که مااینجاکارمی کردیم یکی دومرتبه شنیدیم هنوزیکی صدامی زند «ابتا»
منبع: قدیم الاحسان
/ف.م214