حجت الاسلام کرمی: صفت کبریا فقط برای ذات ربوبیت حضرت حق است + گزارش تصویری

سه خصلت از خصال رذیله است که اگر انسان آنها را دفع کند امر سعادتش تضمین است. یکی کبر و دیگری حرص و دیگری حسد. منشأ تمام مشکلات بشر و گرفتاری های اخلاقی که ما داریم حوزۀ همین سه مرض اند. امام صادق علیهالسلام می فرمایند: این ام الامراض اگر در وجود کسی پیرایه شد امر سعادتش تضمین است. این سه خصلت سه شخصیت انسان را زمین زده است تکبر شیطان را و حرص آدم را و حسد فرزندان آدم یعنی هابیل که به دست قابیل کشته شد منشأش حسد بود.
تکبر که شیطان را زمین زد، می دانیم که شیطان نامش حارص بود، در مسائل اخلاقی ما مفسده ای را که موجب شود امر انسان منتهی به جهنم شود در ردیف تکبر نداریم. به یاد داشته باشید تمام اوصاف جلال و جمال حق که ذات اقدس احدیت متصل به آنهاست بنده ها ترغیب شدند که خودشان را به آن صفات آراسته کنند. اگر خداوند کریم است دوست دارد بنده هایش کریم باشد و اگر رحیم است دوست دارد رحیم باشند و اگر ستار است دوست دارد بنده هایش باشند! تمام صفاتی که در جوشن کبیر وارد شده است اگر انسان بتواند به آنها متصل شود وگرنه به اندازه ای که می شود سلوک کرد انسان می شود. مظهر این اسماء و صفات اما دو چیز است که خداوند می فرمایند: لباس شخصی من است هر کسی با این دو با من منازعه کند، گردنش را می شکنم.
امیرالمؤمنین علیهالسلام در خطبۀ 192نهج البلاغه می گویند: "الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي لَبِسَ الْعِزَّ وَ الْكِبْرِيَاءَ" از ابتدا آقا می خواهد در مورد خود بینی صحبت کند. خداوند دو لباس به تن کرد و گفت مال خودم است یکی عزت و دیگری کبریا؛ این لباس برای شما گشاد است و این کلاه برای شما بزرگ است کبریا فقط برای ذات الجلال و ذات ربوبیت حضرت حق است. اگر کسی مقداری از آن را داشته باشد و همان گونه وارد رستاخیز شود زمانی که سر از قبر بیرون می آورد همانند مورچه می شود و لگد مال اولین و آخرین است؛ تکبر گاهی در برابر اشخاص اطرافمان است و گاهی در برابر خداوند.
امیرالمؤمنین علیه السلام می فرمایند: سلوک پیامبر صلیاللهعلیهوآله در این بود که همانند برده ها غذا می خوردند، با برده ها غذا می خوردند و سفره که می انداختند تمام آفریقایی ها و برده ها در کنار پیامبر صلیاللهعلیهوآله بودند.
تکبر با اوج گرفتن تفاوت دارد. تکبر صفت اضافی ایست یعنی من باید شما را ببینم و احساس کنم که یک سر و گردن از شما بالاترم که نامش تکبر می شود ولی اوج این گونه نیست گاهی می بینید نماز می خوانیم و عبادت می کنیم می گوییم عجب حالی شد و من کی هستم؟ همانند طاووس! امیرالمؤمنین علیهالسلام می فرمایند: مسری است. بترسید از اینکه شیطان شما را به این بیماری مبتلا کند که اگر بخواهد شما را به زمین بزند با تکبر می زند.
حضرت علی علیهالسلام به مالک اشتر فرمودند: اگر شبانگاه کسی را در حال گناه دیدی سحر با همان چشم نگاهش نکن شاید تا صبح توبه کرده باشد. امام صادق علیهالسلام فرمود: کسی را به خاطر گناهی که انجام داده است ملامت کنی از دنیا نخواهی رفت مگر اینکه به آن گناه مبتلا شوی.
/ب.ط211