نظر علما و فتاوای مراجع تقلید شیعه درباره اقدامات جریان موسوم به «شیعه انگلیسی»
همین گروه چندی پیش پس از تثبیت شعارهای وحدت مذاهب اسلامی و استقبال علمای جهان اسلام از هفته وحدت، اقدام به کارهای تبلیغاتی کرده و این هفته عظیم را «هفته برائت» نامیدند. همینها در ایام محرم حسینی(ع) و عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در سال جاری با راهاندازی دستههای قمهزنی و تیغزنی و انتشار عکسها و فیلمهای آن بار دیگر موجبات وهن دین و تشیع را آماده کرده و باز سبب انتشار برخی تفاسیر غلط و مذموم از چهره پاک تشیع توسط سایتها و شبکههای اجتماعی در جهان شدند. اتفاقی که طبق معمول بهترین بهانه و دستاورد برای ضربه زدن به ماهیت دین اسلام از سوی رسانههای خارجی بود.
این اتفاقات نه تنها باعث وهن مذهب و بدینترتیب تضعیف هیمنه اسلام میشود، بلکه با ایجاد اختلاف و تفرقه میان معتقدان مذاهب گوناگون اسلام، آتش دشمنی را در جهان اسلام روشن میکند و زمینهساز حرکتهای افراطگرایانه و تکفیری خواهد شد. علاوه بر همه اینها اقدامات و موضعگیرهای این جریان شناختهشده که به «شیعه انگلیسی» معروف شده است، باعث اختلاف و تفرقه و رواج تشویق در بین شیعیان هم شده است.
به بیان بسیاری از کارشناسان دینی این افراد که در مقابل نظریه و آرمان وحدت اسلامی موضعگیری میکنند اولا در برابر انسانیت، آزادی عقیده و تفکر ایستادهاند و ثانیا تصور غلطی از مهمترین آموزههای دین دارند و حتی بهرهای از تاریخ اندیشه ائمه معصومین ندارند.
صاحبنظران فلسفه بعثت پیامبر اکرم را ترویج و تکمیل مکارم اخلاق دانستند. آنان میگویند: «کدام یک از آموزههای اخلاقی و مکارم اخلاق تایید کننده سب و لعن و توهین نسبت به پیشروان و اعتقادات جمع یا مکتب یا مذهبی است؟ حتی عامیترین مومنان هم میدانند که حضرت امیرالمومنین(ع) - که اتفاقا این گروه منحرف خود را داعیهدار شیعهگی ایشان میدانند - در جنگ صفین حتی اجازه سب و لعن نسبت به سران دشمنانی که در آن لحظه با آنها مشغول جنگ بودند ندادند؟ چه کسی در تاریخ اسلام منکر این حقیقت تاریخی است که امام صادق(ع) درب خانه خویش را که باب علم و حکمت بود بر همه معتقدان به مذاهب و مکاتب دیگر غیر شیعه گشوده بودند و از همه مذاهب شاگردانی داشتند و با آنها در کمال احترام و عزت رفتار میفرمودند؟ اگر هم ایشان مواجههای با دیگر معتقدان به مکاتب و مذاهب داشتند، صرفا سویه فکری و حکمی و علمی داشت، آن هم با رعایت کمال اخلاق و احترام انسانی. در کجا و چه زمانی از تاریخ اسلام و تشیع شکل سخیف مقابلهای که معتقدان به جریان خاص شیعیان انگلیسی برگزیدهاند یافت میشود که اینان خود را شیعه مینامند؟»
همه اینها باعث موضعگیری صریح بسیاری از علمای تشیع و مراجع عظام تقلید شیعه شده است.فتاوای علما و مراجع نسبت به این رویکرد را در ادامه میخوانید:
حضرت آیت الله شبیری زنجانی: مومنین باید از انجام اموری که باعث تفرقه و اختلاف و تضعیف اسلام میشود اجتناب کنند.
حضرت آیت الله خامنهای: اهانت به نمادهای برادران اهل سنت از جمله اتهام زنی به همسر پیامبر اسلام(ص) حرام است. این موضوع شامل زنان همه پیامبران و به ویژه سید الانبیاء پیامبر اعظم(ص) میشود.
آیت الله نوری همدانی: اهانت به مقدسات اهل سنت جایز نیست.
آیت الله وحید خراسانی: واقعاً فقاهت در این گونه جریانات از بین رفته است، این کارها موجب اراقه دماء محترمه است و دستور خود ائمه(ع) بر خلاف این است. سب، لعن علنی جایز نیست. واقعاً دستورات دین بر همین تأکید دارند.
آیت الله مکارم شیرازی: هر گونه اهانت به مقدسات دیگران شرعا جایز نیست.
آیت الله سیستانی: دشنام به مقدسات اهل سنت مغایر با آموزههای اهل بیت (علیهم السلام) به شیعیان و شاگردان خود است.
آیت الله جوادی آملی: سب صحابه، اهانت به مقدسات شیعه یا سنی، توهین و تحقیر ظالمانه نسبت به باورهای هر کدام از دو گروه، حرام و ایجاد اختلاف و روشن کردن آتش تفرقه و شقاق و تحطیم و هدم اساس وحدت امت اسلامی گناهی بزرگ است.
آیت الله موسوی اردبیلی: مومنین باید از کارهایی که موجب تشدید اختلاف به خصوص در شرایط فعلی و درمقابل کفر و الحاد میشود، اجتناب کنند.
آیت الله هاشمی شاهرودی: هر عمل یا گفتاری که موجب فتنه و اختلاف بین مسلمانان شیعه و سنی شود، جایز نیست.
آیت الله محقق کابلی: از اهانت به مقدسات اهل سنت خودداری شود.
آیت الله علوی گرگانی: اهانت به مقدسات اهل سنت جایز نیست.
آیت العظمی مظاهری: اهانت به مقدسات و اعتقادات مسلمانان و ایجاد تفرقه میان صفوف پیروان پیامبر عظیم الشان صلی الله علیه و آله و سلم عقلا و شرعا جایز نیست.
آیت الله مدنی تبریزی: اسلام توهین به مقدسات هیچ یک از ادیان، بهویژه مذاهب اسلامی را جایز نمیداند و هر حرکتی که موجب اختلاف میان امت اسلامی و خسارت و ضرر مالی و جانی به مسلمانان گردد، حرام و خلاف شرع است.
/ف.م214