حجت الاسلام صادقی: کسی که دروغ بگوید با بت پرست یکی است! +گزارش تصویری

کد خبر: 26579
جلسه هفتگی هیئت سائلین امیرالمومنین علیه السلام با سخنرانی حجت الاسلام صادقی و مداحی کربلایی حنیف طاهری و کربلایی مرتضی فرهنگ برگزار شد.

وارث: جلسه هفتگی هیئت سائلین امیرالمومنین علیه السلام با سخنرانی حجت الاسلام صادقی و مداحی کربلایی حنیف طاهری و کربلایی مرتضی فرهنگ برگزار شد.

در ادامه متن سخنان حجت الاسلام صادقی را می خوانید: 

یکی از شبهاتی که وهابیون دارند این است که چرا شیعیان نام فرزندانشان را عبدالحسین می گذارند؟! چرا عبد می گذارند؟ می گویند مگر معنای عبد بنده نمی شود؟ چرا نامشان را بندۀ حسین می گذارند؟ پاسخ ما این است: برخی از الفاظ چند معنی دارد، خصوصاً در ادبیات عرب. عبد هم چند معنا دارد. یکی از معناهای عبد به معنی بنده است. معنی دیگرش یعنی نوکر.

در گذشته ثروتمندان عبد داشتند. این بدین معنا نیست که ثروتمندان خالق بودند به این معناست که آنها نوکرانشان بودند، باید به امرهای آن فرد گوش می کردند و عمل.

یکی از بهترین موقعیت هایی که انسان می تواند داشته باشد این است که فرزند نیکو داشته باشد تا آبرویش را بخرد. روایت داریم برای داشتن فرزند نیک سه کار انجام دهیم: یک. رزق حلال دو. تربیت درست سه. نام نیک بر او نهادن؛ نام بر مسما تاثیر می گذارد. صدام در کودکی فرزند خوبی بود! صدام یعنی صدمه زننده، نامش بر او تاثیر گذاشت و چنین شد.

خداوند منان می فرماید: یکی از گناهان بزرگ شرک به خدا و دیگری دروغ است.

یعنی کسی که دروغ بگوید با بت پرست یکی است! فرمود: کسی که یک مرتبه دروغ بگوید همانند این است که 70 بار زنا کرده باشد! که حداقل آن زناها، زنا با مادرش است.

خیلی از حرف هایمان دروغ است و ما نمیدانیم، همانند تعارف دروغ، خانه مهیا نیست و غذایی حاضر نیست دوست و آشنایمان را دعوت می کنیم و می گوییم غذا حاضر است بفرمایید تا با هم میل کنیم.

برخی از جاها دروغ واجب است! برای صلح بین دو نفر دروغ گفتن واجب است. فرمودند ثواب این کار بیشتر از نماز و روزه است. مقدار این ثواب بی مقدار است و نامشخص، این یعنی تا قیامت.

دروغ جایی هم مستحب است. زمانی که جان شخصی در خطر باشد.

یکی از علمای بزرگ نجف می گوید روزی یکی از شاگردانم بیمار شد که ارادتی به او داشتم(شاگردش مجتهد بود) به عیادتش رفتم و پرسیدم چه شده؟ فرزندش گفت: پدر بیمار است. بالا سرش رفتم، ناگهان محتضر شد و هر چقدر به او می گفتم بگو: اشهدان لا اله الا الله، لکنت گرفته بود و نمی توانست بگوید و فوت کرد. چندی بعد یکی از پسرانش به من گفت: خبری را از پدرم برایت آوردم، بگویم؟ گفتند: بفرما گفت: پدرم به خوابم آمد و گفت این موضوع را به استادم بگو و از او درخواست کن تا در دنیا پخشش کند! خیلی به ندرت پیش می آمد که دروغی نادانسته بگویم که نمی دانستم دروغ است، زمانی که خواستم شهادتینم را بگویم ملکی پرونده اعمالم را نشان داد و دروغم را به من فهماند و خجالت کشیدم زبانم به لکنت افتاد و شهادتینم را نتوانستم بگویم.

در زیارت عاشورا می خوانیم: "اِنّی سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ وَ حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُمْ" یعنی: من دوستم با هر که با تو دوست است. دشمنم با هر که با تو دشمن است. این یکی از دروغ هایی است که می گوییم! اگر حتی یک نفر باشد که به امام حسین علیه‌السلام علاقه مند باشد و من او را دوست خود ندانم، دروغ گفته ام.

در سوره حمد می گوییم: "إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَ إِیَّاکَ نَسْتَعینُ" یعنی ما فقط از خدا یاری می خواهیم؟

در ادامه این مراسم؛ ذاکرین اهل بیت علیه السلام کربلایی حنیف طاهری و کربلایی مرتضی فرهنگ به روضه خوانی و سینه زنی پرداختند.