حجت الاسلام ادیب یزدی: لزومی ندارد انسان در یک علم صاحب نظر باشد! +گزارش تصویری

کد خبر: 26769
مراسم شب وفات حضرت معصومه سلام الله علیها با سخنرانی حجت الاسلام ادیب یزدی و مداحی حاج محسن طاهری و حاج اصغر آراسته در هیئت روضه الحسین علیه السلام برگزار شد.

وارث:  مراسم شب وفات حضرت معصومه سلام الله علیها با سخنرانی حجت الاسلام ادیب یزدی و مداحی حاج محسن طاهری و حاج اصغر آراسته در هیئت روضه الحسین علیه السلام برگزار شد.

در ادامه متن سخنان حجت الاسلام ادیب یزدی را می خوانید: 

حضرت نجمه خاتون سلام‌الله علیها دو فرزند داشتند، یک پسر و یک دختر. پسرشان امام رضا علیه‌السلام و دخترشان فاطمه معصومه سلام‌الله علیها. امام رضا علیه‌السلام فقط یک خواهر تنی دارد. این دو خواهر و برادر در سیره و روش بسیار شباهت دارند.

حضرت معصومه سلام‌الله علیها در دامان امام رضا علیه‌السلام تربیت شد. او خواهری است که متصدی امر ایشان و متکلف، تکلیفشان برادر بود. برادر و خواهر بیست و چند سال با هم تفاوت سنی داشتند. این فاصله سنی باعث شد که آقا امام رضا علیه‌السلام در تعلیم و هم حضرت معصومه سلام‌الله علیها در تعلم و حضرت رضا علیه‌السلام در تدریس و حضرت معصومه سلام‌الله علیها در تدرس کاملاً موفق باشند. حضرت معصومه سلام‌الله علیها  آیینه تمام نمای امام رضا علیه‌السلام هستند؛ ایشان با تعالیم برادر عالمی بی نظیر شدند.

امام رضا علیه‌السلام پدرشان غالباً زندان بودند و بعد از شهادت امام صادق علیه‌السلام مدینه به عنوان مرکز انتشار علوم الهی به واسطۀ حضرت واقع شد. کاروان های مختلف علمی از نقاط گوناگون دنیا می آمدند تا از امام صادق علیه‌السلام استفاده کنند.

حتی در متون تاریخی ما کلمه "افرنج" آمده. افرنج همان "فرنج" است، فرنج همان "فرنگ" خودمان است، یعنی اروپا! کاروان های متعددی از اروپا و دانشمندان و فرهیختگان و نوابغ بشری به مدینه می آمدند که از دریای علوم ائمه علیه السلام استفاده کنند.

امام رضا علیه‌السلام از نظر انتشار علوم عجیب نامدار بودند. انواع و اقسام رشته های علومی نزد امام رضا علیه‌السلام می آمدند. طب، نجوم، فیزیک، ریاضیات، فقه و غیره؛ شخصی که نزدشان می آمد قبل از پرسیدن سوال حضرت پاسخ می دادند.

روزی که ایشان می خواستند از مدینه به سمت ایران تشریف فرما شوند، چند نفر از اصحاب خاصه ایشان به محضر مبارکشان آمدند و گفتند: شما که تشریف می برید، این قفول می آیند و با شما کار دارند جوابشان را چه بدهیم؟ فرمودند: قوافل که می آیند برای پاسخ هایشان به خواهرم معصومه مراجعه کنید ایشان پاسخ همه را دارند. به نوعی می توانیم بگوییم حضرت معصومه وکیل و نایب و جانشین حضرت رضا علیه‌السلام بودند.

اتفاق بدی که سال ها پیش در اروپا افتاد و پرش ایران ما را هم گرفت این بود که علوم را رشته رشته کردند و از هم پاشید لذا الان، طرف پزشک است و نمی تواند قرآن بخواند! یعنی انفصال علوم از یکدیگر باعث شد هر کس در یک رشته صاحب نظر شود و به قدری مباحث آن رشته را انباشته کردند که حتی در همان رشته نمی توان تالیفات را دید.

در احوالات ابوریحان بیرونی بخوانید، علمی نبوده که ایشان تحقیق نکرده باشند. لزومی ندارد انسان در یک علم صاحب نظر باشد و آنقدر ریزه کاری هایش را بداند که اصلاً کاربردی نیست. از طرفی هم از مسائل واجب وا بمانند و نظری نداشته باشند و نفهمند یعنی چه!.

مثلاً فلسفه از معروف ترین علوم شرق عالم است، خواستگاه فلسفه شرق عالم است؛ الان در بین اساتید دانشگاه یک خط از فلسفه سر در نمی آورند با اینکه استاد دانشگاه هستند. این ها گرفتاری های امروز دانشگاه های ماست.

در زمان امام رضا علیه‌السلام کسی که دانشمند بود واقعاً دانشمند بود. عجیب معالم دفن شدند.

در ادامه این مراسم ذاکرین اهل بیت علیه السلام حاج محسن طاهری و حاج اصغر آراسته به روضه خوانی پرداختند.