آیت‌الله نوری همدانی: اخبار اهل بیت(ع) پویا و ماندگار است

کد خبر: 27334
یکی از مراجع عالیقدر شیعیان در مراسم رونمایی از موسوعه کلمات معصومین(ع) گفتند: ما باید احادیث اهل بیت(ع) را به دنیایی که به دلیل وجود جریانات انحرافی تشنهٔ فرهنگ اهل بیت(ع) است نشان دهیم.
وارث: مراسم رونمایی از موسوعه کلمات معصومین به دست حضرت آیت‌الله نوری همدانی صبح امروز در دفتر ایشان برگزار گردید.

این موسوعه که شامل سخنان حضرت فاطمه زهرا(س)، امام مهدی(عج)، امام حسن مجتبی(ع)، امام سجاد(ع)، امام هادی ع) و امام حسن عسکری(ع) می‌باشد توسط پژوهشکده تبلیغ و مطالعات باقرالعلوم(ع) تهیه شده است.

حجت الاسلام و المسلمین مهدی اسماعیلی مدیرگروه حدیث پژوهشکده باقرالعلوم در ابتدای این مراسم به بیان شکل گیری و اقدامات علمی این موسسه علمی پرداخت و گفت: پژوهشکده باقرالعلوم از سال ۱۳۶۸ فعالیت خود را آغاز کرده و بخش حدیث آن با هدف کمک به مبلغان در سطح کشور آثار گوناگونی را تدوین و ارائه نمود.

وی افزود: اولین اثر بخش حدیث پژوهشکده باقرالعلوم، موسوعه کلمات امام حسین(ع) بود و پس از آن سیره نبی اکرم(ص) و حضرت علی(ع) و موسوعه سه جلدی شهادات ائمه معصومین(ع) با ترجمه فارسی منتشر شد.

اسماعیلی خاطر نشان کرد: این پژوهشکده از هفت سال پیش تاکنون به کار جمع آوری احادیث و فرمایشات سایر ائمه(ع) پرداخت که جمعا در ۱۱جلد به چاپ رسید.

وی در ادامه گفت: موسوعه سخنان امام باقر(ع) و امام صادق(ع) توسط پژوهشگرانی در خارج از پژوهشکده انجام می‌شود.

مدیر گروه حدیث پژوهشکده باقرالعلوم در پایان در ارتباط با خصوصیات موسوعه‌های جدید گفت: فصول این موسوعات شامل اعتقادات، احکام، تفسیر قرآن، پزشکی، ادعیه و زیارات، مدح و ذم معاصرین ائمه تنظیم شده است که تمامی این سخنان از ۱۶۷عنوان کتاب شیعه و سنی با دقت بالا گزینش شده است.

سپس حضرت آیت الله نوری همدانی به ایراد سخنرانی پرداخته و با بیان اینکه دشمن در زمانی اهتمام به رواج پیدا نکردن فرهنگ اهل بیت(ع) داشت، گفتند: آن‌ها برای این تحقق این امر بدل‌هایی مانند ابوحریره برای جعل حدیث و تاریخ را قرار دادند تا مذاهب ساختگی همچون سوفیه را ایجاد کنند و مردم از راه اهل بیت (ع) دور شوند.

ایشان گفتند: نشر فرهنگ اهل بیت(ع) در زمان‌های مختلف به روش‌های متفاوت باید صورت بگیرد و زمان ما نیز به دلیل وقوع انقلاب اسلامی زمان خاصی است زیرا انقلاب اسلامی تحولی در کل زمان و اسلام به وجود آورده است و ما اکنون وظیفه داریم این تحولات و افکار امام را در آثار خود منعکس کنیم.

مرجع تقلید شیعیان به تلاش و استعداد آیت الله بروجردی در تحول حوزه علمیه قم اشاره کرده و افزودند: ما در صورتی می‌توانیم نظر اهل بیت(ع) را بشناسیم که خبر و روایات آن‌ها را بشناسیم و آیت الله بروجردی به ما آموختند که با تلاش و خواستن می‌توان تحولات عظیمی ایجاد کرد.

آیت الله نوری همدانی در ادامه درباره تلاش امام خمینی(ره) برای تحول جامعه بیان داشت: امام خمینی(ره) با فکر جهادی خاص خود انقلابی در روند ظلم استکبارهای جهان ایجاد کرد و در مقابل اسلامی که خاموش بود زنده کرد.

آیت الله نوری همدانی در پایان اظهار کردند: اخبار اهل بیت(ع) به اندازه‌ای پویاست که می‌توان آن را برای تمامی زمان‌ها استفاده کرد و اگر نوشته‌های شما توانسته باشد این جنبه را پوشش دهد حتما ماندگار و آموزنده خواهد بود. ما باید احادیث اهل بیت(ع) را به دنیایی که به دلیل وجود جریانات انحرافی تشنهٔ فرهنگ اهل بیت(ع) است نشان دهیم.

در پایان این مراسم حضرت آیت الله نوری همدانی از مجموع موسوعات پژوهشکده باقرالعلوم پرده برداری کردند.

/س.ب215