حجت الاسلام مهدوی نژاد: خط امام یعنی پیاده کردن و تحقق نگاه حضرت امام(ره) در جامعه
این مراسم که معطر به یاد و نام شهید علی محمد آخوندزاده، از شهیدان گلگون کفن دفاع مقدس بود، با قرائت کلامالله مجید آغاز شد و انوار هدایتگر قرآن را در مجلس پراکنده ساخت. منبر احکام نیز با بیان چند نکته پیرامون وضو برگزار شد. سپس مداح اهلبیت(ع)؛ محسن محمدیپناه به مناسبت شهادت کریمه اهل بیت(ع)؛ با قرائت زیارتنامه حضرت معصومه(س) با نوای حزنانگیز خود، دلها را به سمت حرم قم سوق داد.
حجتالاسلام مهدوینژاد در این مراسم سخنرانی خود را با بیان اینکه ارتباط معناداری بین ورود حضرت معصومه به قم و قیام حضرت امام(ره)، وجود دارد آغاز کرد و به تبیین خط امام(ره) و ارائه دیدگاههای حضرت امام(ره) درباره برخی مسائل از جمله فرهنگ مبارزه با دشمن و رابطه با آمریکا پرداخت. خلاصهای از سخنان وی را در ادامه میخوانید:
پیام حضرت معصومه(س) در ورود به قم
با ورود حضرت معصومه(س) به قم، آنجا پایگاه دین میشود. استقبالی که از ایشان در قم میشود و مردمی که وفاداری خود را به آلالله به نمایش گذاشتند، نشان داد که قم یک مرکز متفاوتی نسبت به سایر بلاد اسلامی است که میشود از آنجا قیام کرد. لذا ورود حضرت معصومه چنین پیامی را در درون خود دارد و نشان میدهد که خط قیام همین جاست.
قم محل قیام
امام موسیبنجعفر(ع) میفرمایند: مردی از قم قیام میکند و مردم را به حق دعوت میکند. بعضی سؤال میکنند اگر این روایت را به حضرت امام(ره) تطبیق دهیم، ایشان اهل قم نبودند، اهل خمین بودند. روایتهای دیگری درباره این مسئله رمزگشایی کرده و میفرماید: اهل قم کسانی هستند که در قم قرار میگیرند؛ یعنی کسانی که در فرهنگ و مدار قم هستند. یعنی کسانی هستند که زادگاهشان قم نیست ولی مکتب قمیون را دارند.
در جای دیگر، از قم، به معنای قیام و حرکت برای خدا تعبیر شده است، لذا میفرمانید اهل قم بودن، به این معنی نیست که زادگاه قم باشد؛ یعنی اصل جوشش و قیام و بالندگی بودن. بنابراین امام(ع) میفرمایند: « رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ قُمَّ یَدْعُو النَّاسَ إِلَى الْحَقِّ یَجْتَمِعُ مَعَهُ قَوْمٌ کَزُبَرِ الْحَدِیدِ لَا تَزِلُّهُمُ الرِّیَاحُ الْعَوَاصِفُ وَ لَا یَمَلُّونَ مِنَ الْحَرَبِ وَ لَا یَجْبُنُونَ وَ عَلَى اللَّهِ یَتَوَکَّلُونَ وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ»؛[1] مردی از قم قیام میکند و مردم را به حق دعوت میکند. گرد او مردمانی جمع میشوند که مانند پارههای آهن محکماند. از جنگ خسته نمیشوند، نمیترسند و تندبادهای سنگین آنها را متزلزل نمیکند.
حضرت امام(ره) شخصیتی بیبدیل
بعد از ائمه معصومین(ع)، در تاریخ اسلام، شخصیتی مانند حضرت امام(ره) در بین علما و صلحا نداشتیم که رهبری چنین جریانی را در اسلام به دست بگیرد. حضرت امام(ره) یک شخصیت نمونه در بین نواب عام امام عصر(عج) بود. ما در طول دوران غیبت، نظیر ایشان را نداشتیم. حضرت امام(ره)شخصیتی است که بدیل ندارد.
چنین شخصیتی، آغاز جریان انقلاب جهانی حضرت حجت(عج) را از همین انقلاب میداند. یکی از جملات کلیدی امام(ره) این بود که میفرمودند: این انقلاب مقدمه انقلاب جهانی اسلام به پرچمداری حضرت حجت(عج) است.
البته این ادعای یک آدم معمولی نیست.
خط امام که همان ولی فقیه است به امام زمان(عج) می رسد.
موضوع مهم دیگر در تداوم این انقلاب، خط امام(ره) است. وقتی میگویند خط امام، صرفاً مسائل سیاسی مد نظر نیست. خط امام؛ یعنی خط ولایت فقیه. خطی که اگر دنبالهاش را بگیریم و برگردیم، به امام زمان(عج) میرسیم بعد به امام عسکری(ع)، امام هادی(ع)، امام رضا(ع) و در ادامه به همین صورت به وجود مبارک پیغمبر(ص) رسیده و وصل به ولایت الله میشویم.
خط امام منحصر در یک یا دو موضوع نیست. ببینید نگاه و سیره امام(ره) در سیاست و حکومتداری و سایر مسائل چگونه بوده. باید نگاه امام را قبول کنیم و براساس نگاه امام مسائل را تحلیل کنیم، چون نگاه امام که ولی فقیه است به نگاه امام زمان(عج) میرسد. لذا سایر نگاهها قابل اعتماد نیست گرچه قابل احترام است. منظور از خط امام، در فقاهت و اجتهاد هم هست. یعنی ببینید حضرت امام(ره) نگاهشان در اجتهاد و فقاهت به چه صورت بوده است. چه بیاناتی در مورد حوزه علمیه و مجتهد داشتهاند. حتی در اخلاق و عرفان چه نگاهی داشتند. نگاه حضرت امام به این مقولهها یک نگاه متعالی و حد اعلی است. لذا بعضی از مراجع ما اذعان میکردند که آقا روح الله یک چیز دیگر است؛ ایشان، لیاقت حاکمیت را دارد. شما میبینید که حضرات مراجع تقلید در زمان حضرت امام(ره) عموماً تابعیت خودشان را نسبت به حضرت امام(ره) اذعان کردند، بزرگانی مانند آیتالله العظمی گلپایگانی، آیتالله العظمی مرعشی نجفی، آیتالله العظمی اراکی و... .
امام الان جامعه ما نسخه تکمیلی امام راحل(ره) است.
امروز شما خط امام (ره) را جز در وجود امام حاضر نمیتوانید دنبال کنید. امام یعنی پیشوای جامعه. هر چند امام معصوم(ع) نیست اما امام غیرمعصوم که هست. خط امام معصوم را از امام غیرمعصوم بگیرید. حضرت امام راحل(ره) نیستند، خط ایشان را از امام حاضر بگیرید، در خط ایشان خط امام را جستجو کنید. امامِ الان ما نسخه تکمیلی امام راحل(ره) است. ایشان امتداد خط امام تا نقطه وصل که ظهور امام زمان(عج) است، هستند. بنابراین خط امام یعنی پیاده کردن و تحقق نگاه حضرت امام(ره) و نگاه ولی فقیه به صورت همهجانبه در جامعه.
رابطه خط امام، بسط ید ولی فقیه
نکته مهم دیگری که در این خصوص وجود دارد، این است که: ولی فقیه در جامعه باید بسط ید داشته باشد تا بتواند امت اسلامی را در جامعه اداره کند. وقتی بسط ید پیدا میکند که نگاه او در حوزههای سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و حتی اخلاقی محقق شده باشد، لذا تقلید از ولی فقیه سزاوارتر است. چون او یک مجتهد جامعالشرایط است. چون در حکومت اسلامی باید احکام اسلام پیاده شود و احکام حکومتی و داشتن نگاه جامع و حکومتی و آشنایی با مسائل مستحدثه[مسائل جدید]، تسلّط بر وقایع و حوادث عالم در همه امور سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کار ولی فقیه است. این شخصیت باید علاوه بر این که ولی فقیه جامعالشرایط است، مدیر، مدبر و آگاه به امور زمان نیز باشد، اینها در نظرات فقهی او تأثیر میگذارد.
علت دیگر سزاوارتر بودن تقلید از ولی فقیه این است که در دورن نظام دینی یک ساز و کاری برای تأمین امور مالی قرار داده شده که به ولی فقیه بسط ید میدهد و آن، وجوهات شرعی است. اگر وجوهات شرعی به صورت متمرکز به دست ولی فقیه برسد، بسط ید او تحقق پیدا میکند. او میخواهد دنیای اسلام را اداره کند و قطعاً وقتی وجوهات شرعی در دست او باشد، این امر بهتر تحقق پیدا میکند. تحقق خط امام به معنای همه جانبه، به ولی فقیه بسط ید میدهد.
خط امام و فرهنگ مبارزه
خط امام راحل(ره) به صورت مکتوب و مستند وجود دارد و ما در برابر آن مسئول و مدیون هستیم. حتماً بخوانید. در اینجا چند نمونه از دیدگاههای امام راحل(ره) در مسائل مختلف ارائه میگردد. در فرهنگِ مبارزه با دشمن، دیدگاه و خط امام(ره) این بود: «مبارزه، با رفاهطلبی سازگار نیست. آنها که تصور میکنند مبارزه در راه استقلال و آزادی و مستضعفین و محرومان جهان با سرمایهداری و رفاهطلبی منافات ندارد با الفبای مبارزه بیگانهاند». یعنی مسئولینی که میخواهند در رأس حاکمیت قرار بگیرند اگر خانههای چند میلیاردی و سرمایههای کلان داشته باشند نمیتوانند با مستضعفان و محرومان همصدا شوند و کاری برایشان کنند. حال هرکس باشد از اول انقلاب تا حالا، فرقی نمیکند. این رفاه در سطح اشرافیگری با مدل و خط امیرالمؤمنین و امام(ره) سازگار نیست.
خط امام و هدف مبارزه
دیدگاه امام (ره) در بیان هدف مبارزه با دشمن چنین است: «ما در صدد خشکاندن ریشههای صهیونیست، سرمایهداری و کمونیست هستیم، ما تصمیم گرفتیم که به عنایت خداوند بزرگ نظامهایی که بر این سه پایه استوار گردیدهاند، نابود کنیم و نظام اسلام رسولالله(ص) را در جهان استکبار ترویج نماییم». اینکه حضرت امام(ره) میفرمایند: «اسلام را در جهان استکبار ترویج نماییم»، یعنی نامه حضرت آقا، که جوانهای اروپای وآمریکا شمالی را به اسلام ترغیب میکند.
خط امام و آل سعود
امام(ره) درباره آل سعود بعد از کشتاری که آل سعود انجام داد، فرمودند: «ما اگر از جنایات صدام بگذریم، اگر مسئله قدس را فراموش کنیم، اگر از جنایتهای آمریکا بگذریم، از آلسعود نخواهیم گذشت. انشاءالله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از آمریکا و آلسعود برطرف خواهیم ساخت و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد و با برپایی جشن پیروزی حق بر کفر و نفاق، و آزادی کعبه از دست نااهلان و نامحرمان به مسجدالحرام وارد خواهیم شد». حال شما این نگاه را ببیند و بعضیها را که دستشان در دست فهد و ملک عبدالله بود و روابط خانوادگی داشتند و تبریک و تسلیت میگویند. اگر خط امام را دنبال میکردیم در بعضی از جاها انقلاب به این عظمت را کوچک نمیکردیم.
خط امام و رابطه با آمریکا
خط امام(ره) درباره ارتباط با آمریکا این است که میگوید: «ما آمریکا را زیر پا میگذاریم»، نه اینکه قدم بزنیم با آمریکا. امام میفرماید: «آمریکا شیطان بزرگ است»، نه اینکه بگوییم رئیس جمهور آن عاقل و مؤدب است.
«اگر ما را صد بار بکشند و زنده بشویم دست از مبارزه با آمریکا برنمیداریم». «ما با آمریکا روابط برقرار نخواهیم کرد مگر این که آدم بشود و از ظلمکردن دست بردارد». «هر چه فریاد دارید، بر سر آمریکا بکشید». «یک دستهای نصیحت کنند ما را که شما باید صلح بکنید این به خاطر ضعف است آن اشخاص ضعیفی که همیشه در دام آمریکا بودند و امثال اینها از این مسائل میگویند. لکن ما تازه از این دام خارج شدیم دوباره حاضر نیستیم که وارد بشویم». «آن روزی که آمریکا از ما تعریف کند باید عزا گرفت. آنها باید فحش بدهند ما هم باید کارمان را انجام بدهیم». ببیند اینها خط امام است و اگر از این خط خارج شویم به این انقلاب داریم ظلم و جنایت میکنیم و به این همه شهید خیانت کردهایم.
خط امام و حوزه روحانیت
حضرت امام(ره) توصیههایی هم به طلاب دارند. به دوستان طلبه توصیه میکنم که منشور روحانیت حضرت امام(ره) را حتما! مطالعه کنند. امام(ره) در جایی در مورد روحانیون غیرانقلابی هشدار دادند و میگویند: «من به طلاب عزیز هشدار میدهم که علاوه بر اینکه باید مواظب القائات روحانینماها و مقدسمآبها باشند، از تجربه تلخ انقلابی نماها و به ظاهر عقلای قوم که هرگز با اصول و اهداف روحانیت آشتی نکردهاند عبرت بگیرند که مبادا گذشته، تفکر و خیانت آنان فراموش شود و دلسوزیهای بیمورد سبب مراجعت آنان به پستهای کلیدی نظام شود».
در ادامۀ این مراسم ذاکر اهل بیت علیهم السلام محسن محمدی پناه به روضه خوانی پرداختند.