حجت الاسلام علوی تهرانی: اگر دنبال کمال هستیم، دنیا و موقعیت اجتماعی و ثروت کمال نیست! +گزارش تصویری
وارث: جلسه هفتگی حسینیه جلوه با سخنرانی حجت الاسلام علوی تهرانی و مداحی حاج مجید کاشانی و دیگر ذاکرین اهل بیت علیه السلام برگزار شد.
در ادامه متن سخنان حجت االاسلام علوی تهرانی را میخوانید:
بحثی را که عرض میکنیم این است که انسان دارای یک سری تمایلات و خواسته های ارزشی است. این تمایلات و خواسته های ارزشی را خواسته های فطری می گویند. چون مختص به انسان است و در مقابلش یک سری خواسته ها و تمایلاتی وجود دارد که به آنها تمایلات غریزی می گویند. در تمایلات فطری یکی از خواسته های عالیۀ انسان کمال طلبی است. انسان ها فطرتاً به دنبال کمال هستند. انسان هم دنبال کمال است و هم دنبال کمال برتر است! اینکه کمال را چه چیزی تشخیص دهند مشکل است و دچار اشتباه می شوند.
اگر دنبال کمال هستیم، دنیا و موقعیت اجتماعی و ثروت کمال نیست.
موعظه ماهیت تلخ دارد برای اینکه ایجاد انگیزه کند. آنچه که برای ما شیرین است دنیاست. کسی که موعظه می کند می گوید: این شصت سال تمام می شود، شما بدت می آید! ولی ایجاد انگیزه می شود.
انسان ها به طور فطری و ذاتی دنبال فطرت هستند و اساساً وقتی افراد را ارزش گذاری می کنیم، براساس کمالاتش به او ارزش میدهیم. احترام و ارزیابی ما نسبت به دیگران بر اساس این است که چقدر از کمالات دارا است. کمالات دو دسته است. 1) برخی مواقع کمال صفت عارضی است که من بر اساس تلاش و همتی که دارم، آن کمالات را کسب می کنم و تلاش می کنم تا چیزی را به دست آورم که صاحب کمال می شوم. قرآن هم تایید می کند. می فرماید: انسان در رسیدنش به کمالات مدیون آن میزان تلاشی است که می کند. بدون تلاش کمالی حاصل نمی کند.
باید عمری دود چراغ بخوری تا مهندس و دکتر شوی! درس می خواند و دود چراغ می خورد و تلاش می کند و آیتالله می شود. باید زحمت کشید. مادیات که کمال نیست! یکی از اشراف به حمام عمومی رفت و به بزرگی برخورد کرده بود و صحبت می کرد، عالم او را محل نمی گذاشت، گفت: تو میدانی ارزش من چقدر است؟ گفت: ده هزار درهم! اندازۀ مالت. برخی تمام ارزششان همان مقدار جیبشان است.
کمالات اکتسابی دو نقص دارد: 1) نبوده و بعداً کسب شده است 2) ممکن است از بین برود. 99.5درصد از انسان ها کمالاتشان از این تیپ است. کمالاتی که ضایع می شود که دردی را دوا نمی کند؛ سعی کنید کمالاتی را بدست آورید که به درد بخورد. بین کمال ثروت و کمال کرم، کرم بهتر است. آدم کریم با ارزش تر از آدم ثروتمند است. کریم بودن نیازی به ثروتمند بودن ندارد. ذات برخی از افراد کرامت است و صفتشان کرامت است.
بهترین کمالات، کمالات معنوی است.2) اما طایفۀ دوم کسانی هستند که کمالات ذاتی دارند. اصلاً ذاتشان همان کمال است. اصلاً احتمالی وجود ندارد که زمانی آن آدم باشد و آن کمال نباشد. مثلاً شما می فرمایید: این غذا چرب است، از شما سوال می شود: چرا چرب است؟ می گویی: روغن آن زیاد است. یعنی عامل چربی غذا روغن زیاد شد. اما از شما سوال شود: روغن چرا چرب است؟ چون ذاتش چرب است! روغنی نیست که چرب نباشد. این صفت، صفتی ذاتی است.
حقیقت روغن غیر از چربی چیزی نیست. نمک شور است چون ذاتش شور است و حقیقت دیگری ندارد!. عامل روشنایی این اتاق لامپ است و روشنایی لامپ نور! نور چرا روشن است؟ چون ذاتش روشن است. عده ای چنین اند. آنها کمالات ذاتی دارند.
وجود نازنی حضرت زهرا سلامالله علیها کمالی ذاتی دارد. که جز کمال ذاتی چیزی جز این نیست. مگر خانمی 19 ساله چه کرده که مقطعی از زمان تمام مملکت توجهشان به سوی ایشان است؟ ایشان چه کرده که کمالاتی چنین دارد که ایام فاطمیه برای او ثبت می کنند؟ پاسخ این است: برخی از موجودات کمالاتی اکتسابی دارند اما برخی از موجودات حقایقی دارند که کمالشان ذاتشان است.
چگونه می توانیم استدلال کنیم که کمالات حضرت زهرا سلامالله علیها ذاتی است؟ پیامبر صليالله عليه وآله می فرمایند: " لو كان الحُسْنْ شخصاً لكان فاطمة بل هي أعظم فإن ابنتي فاطمة خير أهل الأرض عنصراً وشرفاً وكرماً " خوبی ها تجسدش فاطمه نیست بلکه فاطمه از خوبی ها برتر است. نه اینکه می خواهی خوبی ها را ببینی به فاطمه نگاه کنی! فاطمه از تمام خوبی ها برتر است. یعنی شاخص آنچه که می خواهی بفهمی خوب است یا خیر فاطمه است.!
در زیارت نامۀ خانم آمده: " يَا مُمْتَحَنَةُ امْتَحَنَكِ اللَّهُ الَّذِي خَلَقَكِ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَكِ " یعنی چی؟ دو کلید واژه در این زیارت نامه وجود دارد.1) معنی امْتَحَنَكِ 2) مراتب خلقت این دو باید مشخص شود. یعنی آزمایش می کند. آزمون می گیرند. معنی دیگری هم دارد. یعنی خالص کردن و تصفیه کردن! بر این اساس می گوییم: سلام بر تو بانویی که خالص گردیدی و تصفیه شدی. چه کسی چنین کرد؟ کسی که تو را خلق کرد. تصفیه به واسطۀ خداوند انجام شده. سلام بر تو بانویی که خداوند تو را تصفیه کرد. چه زمانی تصفیه کرد؟
خلقت چند مرتبه دارد. یکی از مراتب خلقت در سوره مومنون آیه 12 تا 14 آمده. خداوند می فرماید: « وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ مِن سُلَالَةٍ مِّن طِينٍ ﴿۱۲﴾ ثُمَّ جَعَلْنَاهُ نُطْفَةً فِي قَرَارٍ مَّكِينٍ ﴿۱۳﴾ ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظَامًا فَكَسَوْنَا الْعِظَامَ لَحْمًا ثُمَّ أَنشَأْنَاهُ خَلْقًا آخَرَ فَتَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِينَ ﴿۱۴﴾ »
معنی: « و به يقين انسان را از عصارهاى از گل آفريديم (۱۲) سپس او را [به صورت] نطفهاى در جايگاهى استوار قرار داديم (۱۳) آنگاه نطفه را به صورت علقه درآورديم پس آن علقه را [به صورت] مضغه گردانيديم و آنگاه مضغه را استخوانهايى ساختيم بعد استخوانها را با گوشتى پوشانيديم آنگاه [جنين را در] آفرينشى ديگر پديد آورديم آفرين باد بر خدا كه بهترين آفرينندگان است (۱۴) »
طبق این آیه یکی از مراتب خلقت، عالم ماده است. یکی دیگر از مراتب خلقت در سوره اعراف آیه11 اشاره می کند:
« وَلَقَدْ خَلَقْنَاكُمْ ثُمَّ صَوَّرْنَاكُمْ ثُمَّ قُلْنَا لِلْمَلآئِكَةِ اسْجُدُواْ لآدَمَ فَسَجَدُواْ إِلاَّ إِبْلِيسَ لَمْ يَكُن مِّنَ السَّاجِدِينَ »
معنی: « ما شما را آفريديم سپس صورت بندي كرديم سپس به فرشتگان گفتيم براي آدم خضوع كنيد آنها سجده كردند جز ابليس كه از سجده كنندگان نبود »
این خلقت در عالم ذر است.
سلام بر تو بانویی که به واسطۀ کسی که تو را خلق کرده تصفیه شده ای و این تصفیه در عالم ذر اتفاق افتاده است. یعنی حضرت زهرا سلامالله علیها از زمانی که به دنیا آمد دارای کمال بود.
در ادامه این مراسم؛ حاج مجید کاشانی و دیگر ذاکرین اهل بیت علیه السلام به روضه خوانی و سینه زنی پرداختند.