نظر سید قطب درباره حکومت امام علی(ع)

کد خبر: 27654
آیت‌الله خسروشاهی گفت: سید قطب دوران دو خلیفه را می‌پذیرد، ولی خلیفه سوم را نمی‌پذیرد. او معتقد است اگر زمان فرصت می‌داد، حضرت علی(ع) بعد از دو خلیفه به خلافت می‌رسید و قبل از اینکه ثروت به دست بنی‌امیه بیفتد، تاریخ اسلام تغییر پیدا می‌کرد.

وارث: همایش بازخوانی اندیشه‌های سیدقطب (یکشنبه 26 بهمن‌ماه) با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر رشاد رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، آیت‌الله سیدهادی خسروشاهی، حجت‌الاسلام داود فیرحی و حسن رحیم‌پور ازغدی از اساتید حوزه و دانشگاه در تالار علامه امینی کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران آغاز شد.

در این همایش، خسروشاهی با تشریح بخشی از زندگینامه سیدقطب گفت: زندگی این شخصیت به چند بخش از چپ‌گرایی، دوران شک و تردید تا بازگشت به خویشتن تقسیم می‌شود. سیدقطب در مقدمه تفسیر قرآنی خود گفته که قصدش تفسیر قرآن نیست، بلکه برداشت‌های خود را راجع به قرآن نوشته است.

وی آثار دیگری نیز از جمله المستقبل، دراسات الاسلامیة و... دارد، بسیاری از آثار او در محافل دانشجویی مورد استفاده قرار می‌گیرد، حتی در کشور افغانستان بین برادران اهل سنت به عنوان مانیفست فکری مدنظر است.

خسروشاهی درباره اندیشه سیاسی سیدقطب در زمینه حکومت اسلامی توضیح داد: اندیشمندان همواره برای تحول بنیادی در جامعه برنامه اصولی دارند که از سیستم فکری آنها سرچشمه می‌گیرد. مفاهیم، بنیادها و عنصر عقل در مراحل زندگی سیدقطب درنظر گرفته شده است. او درباره قرآن کریم می‌گوید قرآن را از کودکی می‌خوانده، اما ابتدا نتوانسته اندیشه قرآنی را کسب کند.

 وی درباره حکومت اسلامی در دو کتاب خود که ترجمه هم شده، کلیاتی را بیان می‌کند و با تکیه بر حکومت تفکرمحور، نوعی حکومت را در جامعه تبیین می‌کند. وی دوران دو خلیفه را می‌پذیرد، ولی خلیفه سوم را نمی‌پذیرد. او معتقد است که اگر زمان فرصت می‌داد، حضرت علی علیه‌السلام بعد از دو خلیفه به خلافت می‌رسید و قبل از اینکه ثروت به دست بنی‌امیه بیفتد و تاریخ اسلام تغییر پیدا می‌کرد.

خسروشاهی با تأکید بر اینکه سیدقطب تأسف شدیدی از سیطره بنی‌امیه در تاریخ داشته است، یادآور شد: به اعتقاد او، لزومی ندارد که برای خوشایند دیگران در امر حکومت جملاتی را بی‌جهت تکرار کنیم. فرمانروایان باید محوریت جامعه قرار داشته باشند.