آیت‌الله خوشوقت جزو "سنگربانان حکومت اسلامی" بود

کد خبر: 28064
امام جمعه موقت تهران با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی آیت‌الله خوشوقت گفت: ایشان در مسأله ولایت فقیه اهتمام به حفظ حکومت اسلامی داشت و جزو سنگربانانی بود که از امامت پاسداری می‌کرد.
وارث: ششمین نشست ستارگان محراب، شامگاه یکشنبه سوم اسفند، همزمان با دومین سالگرد ارتحال عالم ربانی و استاد اخلاق، حضرت آیت‌الله عزیزالله خوشوقت، در مسجد امام حسن مجتبی(ع) با حضور پرشور اقشار مختلف مردم برگزار شد.

حجت الاسلام کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران در این مراسم آیت‌الله خوشوقت را عالمی ربانی، عارفی ره‌یافته و سالکی محبت چشیده، مربی نافذ، فقیهی استوار، حکیمی فرزانه، عبد صالح خدا و الگوی اخلاقیون توصیف و تأکید کرد: با فقدان این فقیه پارسا، جوانان پاکدل تکیه‌گاه و پناهی را از دست دادند.

وی افزود: حکمت، رحمت و قدرت خداوند اقتضا می‌کند همه موجوداتی که آفریده، برای رسیدن به کمال همراهی کند و وقتی خداوند بشر را خلق کرد، فرمود ما بنی آدم را تکریم کردیم و بر دیگران برتری دادیم؛ بنابراین کرامت انسان قدرت مانور اوست و ظرفیت بشر از همه موجودات وسیع‌تر است.

صدیقی ادامه داد: آنچه موجب امتیاز و فضل انسان بر همه موجودات است، این است که با داشتن جاذبه‌های دنیایی می‌تواند خود را برهاند و در درون خود انقلاب ایجاد کند و پا روی نفس خود بگذارد و اینگونه مظهر جلال و جمال الهی گردد.

این استاد حوزه و دانشگاه‌ با بیان اینکه بالاترین مصیبت برای انسان این است که از آینه تمام نمای خدا جدا شود، اظهار داشت: قربی که برای بشر در انتظار است، برای هیچ‌کس و حتی ملائکه نیست؛ با اینکه بین آنها و خدا حجابی نیست اما رتبه حضور و قرب ملائکه با انسان کامل خیلی تفاوت دارد و به خاطر این است که برای حضرت آدم اسماء جلال و جمال الهی نهاده شد.

آیت‌الله صدیقی با بیان اینکه این صفات در وجود بشر بالقوه وجود دارد که باید بالفعل شود و خداوند مسیر آن را آسان کرده است، تصریح کرد: گذشتن از غرایض و شهوات و گذشتن از حبّ جا و مقام که منشاء کفر است، می‌تواند انسان را به کمال برساند؛ زیرا والاترین خطر برای فرد و جامعه، شهوت مقام است.

وی تأکید کرد: خطر ما آمریکا، تحریم، صهیونیست‌ها، تکفیر و حتی منافقین داخلی نیست، خطر خودمان هستیم؛ اگر این نفس را رها کنیم، خطر آن از بمب اتم هم بیشتر است.

امام جمعه موقت تهران در ادامه ارزش و جایگاه علمایی همچون آیت‌الله خوشوقت را در توجه و اهتمام به اخلاقیات عنوان کرد و گفت: ایشان در عرصه فقه فقیه و صاحب فتوا بود و نورانیت خاصی داشت؛ با حکمت و عرفان نظری آشنا بود و به تعبیر مقام معظم رهبری گام‌های پیوسته در سلوک الهی برمی داشت؛ متأسفانه برخی گام بر می‌دارند اما دچار پسرفت یا گرفتار غفلت می‌شوند.

صدیقی حرکت در مسیر الی الله را بسیار پرمخاطره عنوان کرد و گفت: شخصیتی همچون آیت‌الله خوشوقت پناهگاه و ملجاء بسیاری از طلاب و جوانان بود و خیلی‌ها با اشاره ایشان حرکت می‌کردند؛ ایشان در مسأله ولایت فقیه اهتمام به حفظ حکومت اسلامی داشت و جزو سنگربان‌ها و علمدارهایی بود که از سنگر امامت پاسداری و حراست می‌کرد.

وی تصریح کرد: آیت‌الله خوشوقت در فهم قرآن و ارتباط آیات تبحر خاصی داشتند و قرآن را در بطن زندگی دنبال می‌کردند.

امام جمعه موقت تهران در پایان با بیان اینکه عالمی که جاهل باشد عقل ندارد و از خدا بی‌خبر است، گفت: این خطرناک است که یک شخص آخوند باشد اما تقوا نداشته باشد و به اقتدار و عزت اسلام علاقه نداشته باشد. خدا با چوپ خود او را زده است و قلب پیامبر(ص) از دست این افراد به درد آمده است.


/ف.م214