حاج مهدی توکلی: تسبیحات حضرت زهرا(س) اکسیر اعظم است! +گزارش تصویری

کد خبر: 28083
جلسه روضه خانگی به مناسبت عزای ایام فاطمیه با سخنرانی حاج مهدی توکلی و مداحی حاج احمد چینی برگزار شد.
وارث: جلسه روضه خانگی به مناسبت عزای ایام فاطمیه با سخنرانی حاج مهدی توکلی و مداحی حاج احمد چینی برگزار شد.

در ادامه متن سخنان حاج مهدی توکلی را می خوانید: 

"كلّ امر ذی بال لم يبدأ فيه به بسم الله الرحمن الرحیم فهو ابتر"

کار هرچقدر هم مقدس باشد و به نام خدا و برای خدا نباشد فایده ندارد. تسبیح و قرائت قرآن هم اگر به نام خدا و برای خدا نباشد هم فایده ندارد. همه چیز باید برای خدا و به جهت خداوند باشد.

تسبیح یعنی چه؟ یعنی آدم خدا را از هر عیب و نقصی منزه بداند. یک نقص این است که خدا مرده ها را زنده نمی کند و در ذهن اینطور مطرح می شود که خدا قدرت زنده کردن مرده ها را ندارد و این اشتباه است و خدا را تسبیح کنید. " ان الله علی کل شی قدیر" خدا همه کار ازش بر می آید. " انه بکل خلق علیم" خداوند همه نوع خلقت را بلد است. از عدم بلد است خلق کند و ... همه نوع خلقت را خدا استاد است.

نگو خدا نمی تواند، این نقص است. تسبیح یعنی اینکه پاک و منزه است خدا از همه عیوب و وقتی خدا را منزه می کنیم از همه عیوب، یعنی اینکه خدا همه کمالات را دارد. وقتی می گوییم خدا جاهل نیست یعنی عالم است. وقتی میگوییم خدا این عیب را ندارد یعنی کمال دارد. آنجایی که کمالات را به خدا نسبت می دهیم این میشود تحمید.

یکی آمد به امام صادق علیه السلام گفت: چرا کعبه مکعب است؟ چرا خدا شکل دیگری نساخته است؟ امام علیه السلام فرمودند: کعبه در موازات بیت المعمور است. بیت المعمور یعنی یک خانه آباد که در دعای کمیل است که " اللهم أنْ تَجْعَلَ اَوْقاتی مِنَ اللَّیْلِ وَ النَّهارِ بِذِکْرِکَ مَعْمُورَةً " خدایا به ما توفیق بده که در ساعاتی از شبانه روز ما تو را یاد کنیم و با یاد تو زندگی ما آباد شود. از زندگی لذت ببرید. یکی از چیزهایی که زندگی را شیرین می کند، یاد خدا است و یکی از چیزهایی که زندگی را تلخ می کند، فراموشی خدا است. " وَمَنْ أَعْرَضَ عَن ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنكًا " اگر یاد من را ترک کنید، زندگی شما تنگ می شود ولی اگر سحر داشته باشید، نماز شب داشته باشید، قرائت قرآن داشته باشی زندگی ات آباد و شیرین می شود. ذکر اثرش این است که زندگی را آباد می کند. پس خدا یا به ما توفیق بده تو را یاد کنیم و از زندگیمان لذت ببریم و زندگی مان تنگ و تلخ نشود.

بعضی ها خدا را در زندگی شان تعطیل کرده اند!

امام صادق علیه السلام در ادامه می فرمایند: در آسمان چهارم خانه ای است که بسیار آباد است چون در آنجا دائما خدا را ذکر می کنند و آن خانه نیز مکعب است و در راست کعبه در آسمان چهارم بیت المعمور قرار گرفته است و در اینجا زمینی ها به دور آن می چرخند و در آسمان چهارم ملائک به دور آن می چرخند.

کعبه 24 ساعته مشتری دارد و همه به دورش می چرخند. وقتی کسی را دوست داشته باشی به دورش می چرخی دیگر و این نهایت عشق است. خداوند جاذبه ای ویژه در این خانه قرار داده است.

آن مرد از حضرت پرسید: چرا آن خانه و عرش مکعب است؟ چرا شکل دیگه ای خلق نشده است؟

حضرت علیه السلام فرمودند: توحید 4 پایه دارد و خدا کعبه را بر این 4 پایه استوار ساخته است.

اولین رکن، تسبیح است. توحید یعنی این که خدایی که ما او را خالق هستی می دانیم از هر عیبی منزه است و این تسبیح است و این یکی از ارکان توحید است و تو وقتی موحد هستی که خدا را از هرگونه عیوب منزه بدانی.

دمین رکن، تحمید است. " الحمدالله " امام صادق علیه السلام شترشان گم شد و فرمودند اگر شترم پیدا شود خدا را طوری حمد و ستایش می کنم که هیچ کس حمد و ستایش نکرده باشد. همه رفتند تا آن شتر را پیدا کنند و ذکر را از حضرت یاد بگیرند. شتر پیدا شد و حضرت علیه السلام فرمودند: " الحمد الله رب العالمین " . سوره حمد را که بخوانی ثواب قرائت دو سوم قرآن را برده ای. اگر حمد و سوره را بخوانی ختم قرآن انجام داده ای.

تحمید یعنی خداوند تمام صفات کمال را دارد و تمام کمالات در خداوند است.

سومین رکن، تکبیر است. الله اکبر" یعنی خدا بزرگ است نه بزرگتر است. امام صادق علیه السلام به شاگردشان فرمودند: الله اکبر یعنی چه؟ خدا از همه چیز بزرگتر است. حضرت علیه السلام فرمودند: این اشتباه است. این یعنی اینکه بقیه بزرگ هستند و خدا بزرگتر است در صورتی که بقیه اصلا چیزی نیستند.

اگر خدا را با کسی مقایسه کنی در واقع کفر است.

چهارمین رکن، تحلیل است. " لا اله الا الله " این چهار ذکر در تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها است که اکسیر اعظم است! امام صادق علیه السلام می فرمودند: تسبیحات مادرمان حضرت زهرا سلام الله علیها از هزار رکعت نماز مستحبی بالاتر است. بعضی ها تند تند این تسبیح را می گویند. حیف است! نفله اش نکن این اکسیر را به تو داده اند.

در ادامه این مراسم؛ ذاکر اهل بیت علیه السلام حاج احمد چینی به روضه خوانی پرداختند.