حجت الاسلام کرمی: تنها کسی که از ولایت مطلقۀ امیرالمؤنین(ع) دفاع توأم با هزینه کرد،حضرت زهرا(س) بودند +گزارش تصویری
![](/files/fa/news/1393/12/16/112010_875.jpg)
وجود مقدس حضرت زهرا سلام الله علیها، وجودی است که امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که بلندای مقام مادرم فاطمِ زهرا سلام الله علیها را درک بکند، به فضل شب قدر نائل شده است.
بعد از پیامبر اکرم صلوات الله علیه در جغرافیای سیاسی اسلام حوادثی رخ داد، چطور می شود در جامعه ای که هنوز طنین صدای پیامبر صلوات الله علیه و هنوز هُرم نفس های ایشان در این جامعه حس می شود، مردم سه روز بعد از او به خانۀ دردانۀ او بریزند و خانۀ او را آتش بزنند. کسی که مراودۀ عاطفی پیامبر صلوات الله علیه با او را مردم دیده اند، می دیدند که پیامبر صلوات الله علیه تمام قد به احترام او می ایستاده است و خم می شد و دست او را می بوسید و فرموده است که بیست و سه سال شب و روزم را برای شما مردم گذاشتم، هیچ مطالبه ای و درخواستی از شما ندارم به جز محبت نسبت به زهرا سلام الله علیها.
چه می شود که این مردم مسلمان و متدین هستند و عشق و علاقه و ارادت هم به سید الانبیا صلوات الله علیه دارند، بریزند درب خانه ای که چهل روز بعد از نزول آیۀ تطهیر، مقابل خانه ای که جبرائیل برای ورود به آن اذن دخول می گرفته است، این درب را آتش بزنند و تودۀ مردم هم تماشا بکنند.
از هجدهم ذی الحجه تا بیست و هشتم ماه صفر، یعنی حدود هفتاد روز، چطور می شود این عهدی که در روز غدیر صدهزار نفر شاهد آن بودند، چطور نقض عهد کردند و چطور این فجایع اتفاق افتاد؟ اینها ابتدا آمدند برای اینکه حساسیت مردم را تغییر بدهند و خیلی عادی با مقولۀ ولایت برخورد بشود و کسی نیاید برای آن هزینه بکند، ولایت جامعۀ اسلامی را تنزل دادند و پائین آوردند.
آنها قبول داشتند که امیرالمؤمنین علیه السلام اعلم است و افضل در تمامی صفات است، اما می گفتند که مصلحت ایجاب نمی کند که علی علیه السلام بر سرکار بیاید، دلیلشان این بود که امیرالمؤمنین علیه السلام هنگام فوت پیامبر صلوات الله علیه سی سال سن داشت و در نظام قومی و قبیله ای که کهولت و ریش سفید برای انسان بزرگی و جایگاه می آورد، در این جامعه اقتضاع نمی کند که یک انسان سی ساله بخواهد امر و نهی بکند.
دومین مانع این بود که آنها می گفتند امیرالمؤمنین علیه السلام در جنگ بدر و حنین و خندق، از لحاظ اینکه تلفات زیادی از دشمن گرفته است و آدم پر حاشیه ای است که اگر در فضای جامعه بیاید عواطف و هیجانات مردم تحریک می شود زیرا نمی توانند قاتل اطرافیانشان را در رأس امور ببینند، همین موجب می شود که کار شکنی بکنند. باید کسی را در رأس کار آورد که کم حاشیه تر است، کسی که هیچ سابقه ای در هیچ جنگی ندارد، یعنی کسی که کمترین هزینه را در جنگ از دشمن گرفته است مثل ابی بکر که در جنگ ها فقط سابقۀ فرار داشتند.
سومین مانع این بود که آنها نمی پذیرفتند در یک طایفه هم نبوت باشد و هم امامت. می گفتند نباید قدرت در یک قبیله منحصر بشود. به این دلایل آمدند و گفتند حالا که این مسائل در امیرالمؤنین علیه السلام است پس مصلحت نیست ایشان جانشین بشود.
تنها کسی که در جبهۀ حق از ولایت مطلقۀ امیرالمؤنین علیه السلام دفاع توأم با هزینه کرد و به آحاد جامعه اثبات کرد که مسئلۀ ولایت قابل مدارا کردن نیست، امری است که ستون فقرات دین ما است، پایۀ همۀ اصول است و اگر خدشه ای به این اصل وارد بشود همۀ اصول زیر سوال می رود، حضرت زهرا سلام الله علیها بود.
حضرت زهرا سلام الله علیها با یک مبلغ و اعتباری در معرکه حاضر شد و یک اثری را در تاریخ ایجاد کرد و یک موجی را در جغرافیای سیاسی ایجاد کرد که غیر از ایشان هرکس به این عرصه ورود می کرد، این مقدار از ظرفیت و پتانسیل ایجاد نمی شد.
حضرت فاطمه سلام الله علیها یک مرزبندی هایی را ایجاد کرد و کاری کرد که اگر حضرت علی علیه السلام آن را انجام میداد این اثر را نداشت. حضرت فاطمه سلام الله علیها با این کار چند عمل را اثبات کرد، اول به تمام تماشاچیان این صحنه و تمام مطلعین تاریخ ثابت کرد که کسانی که مقابل ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام هستند آدم های کاملا مادی و منقطع از هرگونه معنویت هستند. این ها نه تنها به اصول اسلامی پایبند نیستند بلکه ارزش های اخلاقی را هم زیر پا می گذارند.
در ادامه این مراسم؛ ذاکرین اهل بیت علیه السلام حاج سید مجید بنی فاطمه و حاج حسین سیب سرخی به روضه خوانی وسینه زنی پرداختند.