حاج مهدی توکلی: "خلاء معنویت " خانواده ها را تهدید می کند +گزارش تصویری

کد خبر: 29219
جلسه هشتم روضه خانگی به مناسبت ایام فاطمیه با سخنرانی حاج مهدی توکلی و ممداحی ذاکرین اهل بیت علیه السلام برگزار شد.

وارث: جلسه هشتم روضه خانگی به مناسبت ایام فاطمیه با سخنرانی حاج مهدی توکلی و ممداحی ذاکرین اهل بیت علیه السلام برگزار شد.

در ادامه متن سخنان حاج مهدی توکلی را می خوانید:

در ادامه بحث عوامل تحکیم بنیان خانواده، گفته می شود تا کسی لذت معنویت را نچشد، نمی تواند از مادیات چشم پوشی کند. انسان از تکبر، فخر فروشی، انتقام و غیره لذت می برد ولی کسی که از معنویات اشباع بشود، نسبت به این لذت ها بی اعتنا می شود. امام زین العابدین علیه السلام می فرمایند: " الهي من ذا الذي ذاق حلاوة محبتک فرام منک بدلاً " خدایا کجا پیدا می شود که کسی شیرینی محبت تو را چشیده باشد و به دنبال محبت های دیگر برود. کسانی که به دنبال لذت های دیگر می روند، لذت مناجات را هنوز نچشیده اند یعنی اگر لذت های بالاتر بیاید لذت های پایین تر از چشم آن ها می افتد. اگر انسان دو روز گرسنه باشد، نان خشک هم پیدا کند با ولع زیاد می خورد، اما وقتی کباب بیاورند، به نان تازه نگاه نمی کنیم.

بنابراین یکی از خطراتی که خانواده ها را تهدید می کند، خلاء معنویت در خانواده هاست. هر چه معنویت زیاد بشود مشکلات خانوادگی کمتر می شود. البته معنویت به طور صحیح؛ نه فقط نماز و روزه! محبت با همسر، همبازی شدن با بچه ها و... همگی معرفت است.

یک دیگر از عوامل استحکام خانواده، انجام واجبات و ترک محرمات است. سحری خوردن خانواده در ماه رمضان و افطاری کردن و شنیدن صدای قرآن در خانواده، فضا را از عطر معنویت پر می کند. حضرت آیت الله عظمی بهجت(ره) نقل می کردند از استادشان آیت الله قاضی(ره)، ایشان بارها گفتند کسی اگر نمازش را اول وقت بخواند از نظر معنوی به همه جا می رسد.

مورد دیگر حفظ حریم در خانواده با نامحرم است. گاهی حریم ها در خانواده با نامحرم حفظ نمی شود. در اسلام چیزی به عنوان نامحرم و نامحرم تر وجود ندارد. مثلا زنی که در خیابان می رود نامحرم تر است ولی دختر عمو فقط نامحرم است! دختر عمو با زن اجنبی هیچ تفاوتی نمی کند. رابطه زن و مرد با نامحرم، چه فامیل و چه غیر فامیل، باید با وقار باشد و حریم های شرعی حفظ بشود. در این زمینه ها هم نباید اعتماد بیش از حد به خودمان داشته باشیم و بگوییم هیچ لغزشی از من سر نمی زند. مقاومت تا حدی است. حتی حضرت یوسف علیه اسلام هم به خداوند فرمودند: خدایا من زندان را از خانه این مرد بیشتر دوست دارم و گفت خدایا اگر این شرایط ادامه پیدا کند نمی توانم مقاومت کنم و من هم به این زن میل می کنم. خدا هم او را به زندان فرستاد. پس نباید اعتماد زیادی در اینباره به خودمان داشته باشیم. در جامعه امروز هم بسیار وجود دارد. کسی به خودش می آید و می بیند عاشق زنی شوهردار شده است زیرا وقار و متانت را رعایت نکرده اند. خداوند به زنان پیامبر می فرماید: "لَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذِي فِي قَلْبِهِ مَرَضٌ " می گوید صدایتان را در موقع صحبت کردن نازک نکنید. کسی که در قلبش مرض باشد طمع می کند. حتی قرآن به زنان می گوید وقتی راه می روید پاهایتان را به زمین نکوبید تا به مرد بفهمانید آن زینت هایی که مخفی است و او نمی تواند ببیند. یا وقتی زنی بر روی صندلی می نشیند و بلند می شود تا وقتی صندلی گرم است مرد نباید آنجا بنشیند. در نماز خواندن کراهت دارد مردی پشت سر زنی بایستد وحتی به صورت فرادا نماز بخواند.

مورد دیگر قرائت قرآن است. خانواده دور هم بنشیند و قرآن بخوانند و اگر می توانند معنی هم بخوانند بهتر است. اگر می شود هر شب یک آیه بخوانند و در شب های دیگر بیشتر شود.

مسئله بعدی این است که از ورود وسائل فاسد به خانه جلوگیری کنید؛ مخصوصا ماهواره. ماهواره بچه ها را بی حیا می کنند و دین از بین می روند. حیا از بین برود، غیرت می رود، دین می رود، مردانگی از بین می رود. داشتن ماهواره مثل Hن است که آدم بچه اش را بدهد دست آمریکایی ها و بگوید هر گونه که می خواهید او را تربیت کنید. ماهواره فساد است و فساد حتما جاذبه دارد. در خانه های بعضی از ما حدیث نیست، قرآن نیست ولی ماهواره هست! بچه های ما قبل از این که قرآن بیاموزند، ماهواره را یاد می گیرند.

بچه هاه را باید زیارت ببریم. مثلا نگاه محبت آمیز امام رضا در مشهد برای یک عمر او بس است. بچه هایتان را گاهی کربلا ببرید، گاهی مشهد، گاهی قم. از زیارت محبت حاصل می شود. از دل برود هر آن که از دیده برفت.

بچه ها را به خواندن کتاب های اخلاقی تشویق کنیم. بچه ها از خواندن این کرامات لذت می برند. چون قصه است برای بچه ها دوست داشتنی است. خواندن کتاب های اخلاقی الگو سازی برای بچه های ماست.

مورد دیگر صله رحم است. اگر می خواهید خانه هایتان نورانی باشد، صله رحم کنید. اگر فامیل را در خانه جمع کنید برای منزل شما نورانیت و برکت می آورد. به جهنمی ها می گویند چرا اینجا هستید؟ می گویند اطعام نمی دادیم. صله رحم معنویت را زیاد می کند.

محبت کردن به همسر و فرزندان خانه را نورانی می کند. پیغمبر صلوات الله علیه آنقدر حسنین را بوسید که یک یهودی گفت من نوهای زیادی دارم اما با هیچ کدام این گونه نیستم. پیامبر صلوات الله علیه فرمود اگر در دل تو عاطفه نیست گناه من نیست. اگر بچه ای از محبت سیراب باشد کسی به سادگی نمی تواند او را اغفال کند زیرا از محبت اشباع است. بازی کردن با کودکان هم این گونه است. باید به صحبت کردن بچه ها گوش بدهیم و حتی باید با خانم هایتان صحبت کنیم. افراد خانواده باید به خانه دلگرم باشند. مثلا بچه لحظه شماری کند ببیید کی به خانه بر می گردد.

مورد آخر، پرهیز از مال حرام است. اگر همه این کارها را بکند اما از مال حرام پرهیز نکند، انگار هیچ کاری نکرده است.