روضه هفتگی در منزل ذاکر اهل بیت(ع) حاج علی انسانی برگزار شد +گزارش تصویری

کد خبر: 29422
جلسه روضه هفتگی با قرائت زیارت عاشورا توسط حاج علی قربانی و سخنرانی حجت الاسلام قاسمیان و مداحی ذاکرین اهل بیت علیه السلام حاج علی انسانی و حاج محسن عسکری در منزل ذاکر اهل بیت علیه السلام حاج علی انسانی برگزار شد.

وارث: جلسه روضه هفتگی با قرائت زیارت عاشورا توسط حاج علی قربانی و سخنرانی حجت الاسلام قاسمیان و مداحی ذاکرین اهل بیت علیه السلام حاج علی انسانی و حاج محسن عسکری در منزل ذاکر اهل بیت علیه السلام حاج علی انسانی برگزار شد.

در ادامه متن سخنان حجت الاسلام قاسمیان را می خوانید:

مهم ترین نعمت خدا در بین تمام نعمت هایی که خداوند به انسان داده است، نعمت ولایت است. اصحابی که کار امام را راه می انداختند از عزیزان محسوب می شدند. مفضل بن عمر جعفی کوفی از شاگردان درس توحیدی امام صادق علیه‌السلام بود. او شخصیت علمی بسیار برجسته دارد. مفضل در کوفه است و در روایت داریم که با لات ها و کفتربازها می گردد. عده ای به امام صادق علیه‌السلام می گویند: نامه ای به مفضل بنویسید و بگویید: با لات ها و کفتربازها نگردد. برای خودش و شما خوب نیست. امام نامه ای می نویسد و به دست بزرگانی از صحابۀ خود می دهند. همانند محمدبن‌مسلم! و سفارش می کنند که به دست مفضل برسد. آنها نامه را به مفضل می دهد، آن را باز می کند: " بسم الله الرحمن الرحیم  اشترِ کذا و کذا و اشتَرِ کذا " امام به جای نوشتن نامه لیست خرید می نویسند و اطرافیان می گویند: امام همین را نوشته است؟ می گوید: بله. تعجب می کنند. می گویند: برویم؟ مفضل می گوید: باید وسایل امام را تهیه کنیم؛ خیلی پول لازم دارد، برویم؟ می گوید: عذا بخورید بعد می رویم. در روایت داریم زمانی که نشستند تا غذا بخورند مفضل پیش لات ها میرود و نامۀ امام را وسط می گذارد و می گوید: امامتان نامه نوشته است و پول می خواهد! چه کار کنیم؟ می گویند: حله! در روایت دارد غذایشان تمام نشده پول را می آورند. مفضل به اصحاب می گوید: شما می گویید من اینها را از کنارم دور کنم؟ فکر می کنید خدا محتاج نماز و روزه شماست؟ کار امام را راه بیانداز. کار ولایت را راه بیانداز.

اگر کسی می خواهد از اصحاب ابی عبدالله علیه‌السلام شود این مسیر را باید طی کند. همیشه راه باز است.

تا به حال با خود فکر کردیم صحنه هایی در تاریخ اسلام از سرمان گذشته است وگرنه مشخص نمی شد ما چه مسیری را انتخاب می کردیم. یهود زمان پیامبر را خداوند عذاب می کند به سبب کاری که یهود زمان موسی انجام می دهند. می گویند: گنه کرد در بلخ آهنگری به شوشتر زدند گردن مسگری! چرا اینگونه می شود؟ قرآن می فرماید: " تَشَابَهَتْ قُلُوبُهُمْ " به دلیل اینکه قلب هایشان شبیه هم است. یعنی اگر شما هم در این صحنه بودید همان کار را می کردید.

اگر کسی در صحنه های امروز توانست انتخاب درست کند او در صحنه های گذشته اگر می بود انتخاب صحیح می کرد. محی الدین عربی می گوید: خدمت پدرم بودم و رفیق پدر هم نزد او بود. چرتش گرفت و سرش پایین افتاد و عمامه از سرش افتاد و دیدم که جای ضربۀ شمشیر روی سرش است. بیدار که شد پرسیدم: اثر چیست؟ گفت: در جنگ صفین شمشیر خورده است. گفتم: صفین کجا و الان کجا؟ مدام از من انکار و از او اصرار. گفتم: داستان چیست؟ گفت: ما در مسیر مصر بودیم که همسفری داشتیم و در مورد جنگ امام علی علیه‌السلام صحبت می کردیم که به صفین رسیدیم، همسفر گفت: علی در صفین اشتباه کرد. دیدم کار بالا می گیرد و میگوید: اگر بودم با علی می جنگیدم و من هم گفتم: بیجا! اگر من هم بودم با تو می جنگیدم! دعوا شد و پایین آمدیم و شمشیر و شمشیرکشی شد. نفهمیدم چه شد که متوجه شدم سرم بر دامن کسی است. نگاه کردم و دیدم سر او نیز قطع شده است. او سرم را گرفت و خونش را بند آورد. گفتم: شما کیستید؟ گفت: من صاحب امرم. اگر کسی گفت: این ضربه را کجا خوردی؟ بگو: صفین.

امام علی علیه‌السلام در خطبه 12 نهج البلاغه می فرمایند: " وَ قَدْ قَالَ لَهُ بَعْضُ أَصْحَابِهِ وَدِدْتُ أَنَّ أَخِي فُلَاناً كَانَ شَاهِدَنَا لِيَرَى مَا نَصَرَكَ اللَّهُ بِهِ عَلَى أَعْدَائِكَ؛ فَقَالَ لَهُ عليه السلام أَ هَوَى أَخِيكَ مَعَنَا فَقَالَ نَعَمْ قَالَ فَقَدْ شَهِدَنَا وَ لَقَدْ شَهِدَنَا فِي عَسْكَرِنَا هَذَا أَقْوَامٌ فِي أَصْلَابِ الرِّجَالِ وَ أَرْحَامِ النِّسَاءِ سَيَرْعَفُ بِهِمُ الزَّمَانُ وَ يَقْوَى بِهِمُ الْإِيمَانُ "

"پس از آنكه خداوند امام را در نبرد جمل بر دشمن پيروز كرد، يكي از يارانش گفت: كاش فلان برادرم شاهد پيروزيت بر دشمن بود. امام فرمود: «آيا دل برادرت با ماست». گفت: آري. فرمود: او با ما و در جمع ياران ماست، و بالاتر آنكه گروه هايي كه در پشت پدران و زهدان مادرانند، در شمار اين سپاهند كه بزودي زمانه آنان را به صحنه آورَد و ايمان بدانان نيرو گيرد. "

معنای صدیقه طاهره سلام‌الله علیها به معنای خیلی راست گفتن نیست! چون خیلی ها خیلی راست می گویند! قرآن در مورد کذب و صدق واژه ای دارد که به معنای راست گفتن نیست، به معنای راست عمل کردن است. به آنها صدق و کذب مخبری می گویند.

گاهی گزاره ای که انسان می گوید صادق است ولی گزارۀ ادعایی است. ادعا است و در مقابلش عمل اتفاق نمی افتد. در سوره منافقون: " إِذَا جَاءكَ الْمُنَافِقُونَ قَالُوا نَشْهَدُ إِنَّكَ لَرَسُولُ اللَّهِ وَاللَّهُ يَعْلَمُ إِنَّكَ لَرَسُولُهُ وَاللَّهُ يَشْهَدُ إِنَّ الْمُنَافِقِينَ لَكَاذِبُونَ " منافقان نزد تو می آیند و می گویند: تو پیغمبری، خدا می داند که تو پیغمبری ولی شما دروغ می گویید، یعنی تو چیزی که می گویی را باور نداری و به مقتضای آن هم عمل نمیکنی.

قرآن به چه کسانی صادق می گوید که آنها صدیق می شوند؟! کسانی که هزینه پرداخت می کنند را صادق می نامد و کسانی را که در مقام عمل وارد شدند اسمشان صادق است. بعد از جنگ هایی که باهم داشتند، اموالی به دست نظام اسلامی می افتد به نام فیل. یکی از خاصیت این اموال این است که دست حاکمیت اسلام قرار می گیرد و باید به فقرا بدهند تا بین اغنیا متداول نشود. این هم وظیفه اغنیاء و هم وظیفۀ مومنین است.

خداوند عده ای را در ارتباط با رزق فضیلت می دهد که به ما ارتباطی ندارد. چیزی که به ما ارتباط دارد این است که نظام طبقاتی را بشکنیم. " وَ اللَّهُ فَضَّلَ بَعْضَکُمْ عَلي‏ بَعْضٍ فِي الرِّزْقِ فَمَا الَّذينَ فُضِّلُوا بِرَادِّي رِزْقِهِمْ عَلي‏ ما مَلَکَتْ أَيْمانُهُمْ فَهُمْ فيهِ سَواءٌ أَ فَبِنِعْمَةِ اللَّهِ يَجْحَدُونَ " چرا به اینها نمی دهند؟ خداوند می فرماید: من حکمت هایی دارم که دوست دارم اینگونه تقسیم کنم. " أَنُطْعِمُ مَن لَّوْ يَشَاءُ اللَّهُ أَطْعَمَهُ إِنْ أَنتُمْ إِلَّا فِي ضَلَالٍ مُّبِينٍ " ما اطعام می کنیم، به کسی که خدا می خواست خودش میکرد!. خداوند به ده دلیل می خواهد رزق را به صورت غیر مساوی تقسیم کند. وظیفه من و شما چیز دیگری است.

کسی بخواهد به مقام ابرار برسد، " لَن تَنَالُواْ الْبِرَّ حَتَّى تُنفِقُواْ مِمَّا تُحِبُّونَ وَمَا تُنفِقُواْ مِن شَيْءٍ فَإِنَّ اللّهَ بِهِ عَلِيمٌ " البته اینکه انبار خانه را هم خالی کنید و انفاق کنید، حداقل مرحله انفاق است. باید زیادی مال را انفاق کنی. نه خود خوري نه كس دهي گنده كني به سگ دهي! حداقل انبار خانه را خالی کن. بدان کسی به مقام ابرار می رسد که بتواند از محبوب هایش بگذرد.

در تهران 150 هزار خانوار سر گرسنه بر زمین می گذارند. 500هزار نفر تا مرز خفگی می خورند. ما نمیدانیم چگونه این 500هزار نفر را به آن 150هزار نفر برسانیم! باید کار کرد. در شهری نخوابیم که سرهای گرسنه بر زمین است. اگر مظلومی آه بکشد دودمانمان بر باد است.

امام مجتبی علیه‌السلام خردسال بودند، کسی از او می پرسد: فاصلۀ بین زمین و آسمان چقدر است؟ می فرمایند: فاصله از نظر مادی هرچقدر که چشم کار کند و اگر از لحاظ معنوی می گویی، دعای مظلوم!. دعای مظلوم پارتی اش خداست یعنی کافیست بگوید: " یا الله "

آفرین بر مهاجرینی که بخاطر دین از آبرویشان زدند و گدای مدینه شدند به خاطر دین و فضل و رضایت خدا و برای نصرت خدا و رسول. آفرین به این راستگویان. راستگویی که ادعا نمی کند، عمل می کند. صدیقه طاهره سلام‌الله علیها صدیقه بوده است و برای مهم ترین نعمت خدا بزرگ ترین جانفشانی را در مهم ترین لحظات کرد. این شد که صدیقه است.

در ادامه این مراسم؛ ذاکرین اهل بیت علیه السلام حاج علی انسانی و حاج محسن عسکری به روضه خوانی و سینه زنی پرداختند.