رذائل، سد آهنینی پیش روی فضائل
پیامبر(صلّي اللّه عليه و آله و سلّم) آن قدر اشتیاق به نماز داشتند که برای همین، خداوند به ایشان فرمود: «فَإِذَا فَرَغْتَ فَانْصَبْ»، نگران نباش، وقتی که فارغ شدی، باز هم نماز (نمازهای مستحبّی و نوافل) بخوان؛ یعنی اینچنین به نماز عشق میورزیدند. لذا بعضیها حالشان اینطور است. چرا؟ برای اینکه اینها میبینند چه خبر است. اولیاء خدا این حال را دارند.
وقتی گناه کنیم، این جسد، نمیکشد و برای نماز شب بلند نمیشود. ببینید خصوصیّت تقوا را چطور تبیین میفرمایند: «و شِفاءُ مَرَضِ أجسادِكُم ». شاید شما بفرمایید که من خیلی حالم خوب است و بدنم قبراق است، امّا همین که اجازه نمیدهند، یعنی این بدن شما، سست است، مریضی دارد و تقوای قلب، شفای این اجساد است.
لذا وقتی انسان، متقّی بشود، جسم او هم سالم است، حال او هم حال خوش است. لذا عزیز دلم رذائل، عاملی میشود که جسم، اجازه ندهد در فضائل، پیشی بگیری و جلو بروی. پس علّتالعللی که میگویند: اوّل رذائل را از بین ببرید، همین است؛ چون رذائل اجازه نمیدهد انسان در فضائل پیشروی بکند و به تعبیر دیگر این جسم، کم میآورد.
منبع: وبسایت حوزه علمیه امام مهدی(عج)
/ف.م214