حاج مهدی توکلی: یاد مرگ از شاخصه های مومنین است +گزارش تصویری

کد خبر: 29702
مراسم عزاداری ایام فاطمیه با سخنرانی حاج مهدی توکلی و مداحی ذاکر اهل بیت علیه السلام حاج علی علیان در هیئت بیت الحسین علیه السلام برگزار شد.

وارث: مراسم عزاداری ایام فاطمیه با سخنرانی حاج مهدی توکلی و مداحی ذاکر اهل بیت علیه السلام حاج علی علیان در هیئت بیت الحسین علیه السلام برگزار شد.

در ادامه متن سخنان حاج مهدی توکلی را می خوانید:

حضرت محمد صلوات الله علیه، بر روی منبر فرمودند: از مومنین کسی از همه زرنگ تر است که بسیار یاد مرگ کند و خود را برای مرگ آماده کرده باشد.

یکی از رسالت های پیامبران الهی این بوده است که مردم را بسیار به یاد مرگ بیندازند. در قرآن 1200 آیه فقط مربوط به یاد مرگ و آخرت است. یکی از فواید یاد مرگ این است که جلوی سرکشی و طغیان نفس را می گیرد. حضرت محمد صلوات الله می فرمایند: اگر 3 چیز نبود، آدمیزاد در مقابل هیچ چیز سر فرود نمی آورد.

1) مرگ؛ اگر یاد مرگ به صورت صحیح در انسان ایجاد شود جلوی طغیان نفس گرفته می شود. دنیا در نظر انسان کوچک می شود. انسان وقتی می بیند که پایان کارش مرگ است، دنیا در نظرش کوچک می شود. همین که خداوند در قرآن گفته است: " قُلْ مَتاعُ الدُّنْیا قَلیلٌ " یا رسول الله به مردم بگو ثروت های دنیا کم است. بعضی جاها خداوند از دنیا و ثروت های دنیا به شکوفه های زندگی دنیایی تعبیر کرده است. خاصیت شکوفه این است که عمر کوتاهی دارد. یک اثر مرگ این است که دنیا را در نظر انسان کوچک می کند. دیگری اینکه آدم قدر نعمت های خدا را می داند و ارزش زندگی را درک می کند.

بعضی احادیث بسیار عظیم هستند ولی چون بسیار تکرار شده اند دیگر عظمتش را درک نمی کنیم. جوان این را از من داشته باش؛ بگذار همیشه تشنه باشی و عطش داشته باشی و خودت را سیراب نکن. نگذارید بعضی روضه ها برایتان معمولی و تکراری شود. بگذارید عطش گفتن یا " صلی الله علیک یا اباعبدالله" بر دلتان باشد همیشه. شخصی بود که هر روز میرفت مسجد می ایستاد تا حضرت محمد صلوات الله علیه را ببیند و برگردد اینقدر که ایشان را دوست میداشت. روزی حضرت محمد صلوات الله علیه متوجه شدند که او روزی چند ساعت می آید و اینجا می ایستد و به او گفتند: مرا ببین و زود برگرد که اینگونه همیشه تشنه من هستی.

یکی از فواید یاد مرگ این است که آدم قدر و ارزش نعمت های خدا را می داند. حضرت محمد صلوات الله علیه فرمودند: پنج چیز را قبل از پنج چیز غنیمت بشمار.

1) تا زنده ای قدر بدان قبل از آنکه به زیر خاک بروی. خیلی ها الان زیر خاک هستند و الان آرزو دارند که ای کاش زنده بودند و در اینجا کنار ما یک یا زهرا سلام الله علیها می گفتند.

2) جوانی کن قبل از آنکه پیر شوی.

3) قدر فراغت را بدان قبل از آنکه مشغول شوی. بعضی ها انقدر مشغول مسئولیت ها و زندگیشان شدند که دیگر نمی رسند مسجد بروند و وقتی یکدیگر را می بینند می گویند خوشبحالت که میتوانی و فرصت داری مسجد و روضه بروی.

4) قدر سلامتی ات را بدان قبل از آنکه بیمار شوی. بعضی ها هستند که بر روی تخت بیمارستان هستند و توان گفتن یک یا زهرا سلام الله علیها ندارند و شرایط جسمانیشان این مهلت را به آنها نمی دهد.

5) قدر بی نیازی ات را بدان قبل از آنکه نیازمند شوی.

اثر دیگر یاد مرگ این است که، آدم قدر زندگی اش را می داند. قدر فرصت هایی که خداوند به او داده است را می داند.

اثر دیگر یاد مرگ این است که، آدم گناه نمی کند. وقتی آدم قبرستان را می بیند یاد مرگ می افتد و دیگر گناه نمی کند و توشه بر می دارد برای آخرتش.

حضرت زهرا سلام الله علیها 9 سالشان بود که آمدند به خانه امام علی علیه السلام. در شب اول قبر هیچ عملی مانند انفاق دست آدم را نمی گیرد. حضرت زهرا سلام الله علیها شب عروسیشان انفاق کردند لباسشان را. روزهایی که روزه بودند نیز افطاریشان را انفاق می کردند، با آب افطار می کردند و همان را هم کامل به یتیم می دادند.

اثر دیگر یاد مرگ این است که انسان را تشویق می کند که کار خیر انجام بدهد و انفاق کند.

وقتی حضرت زهرا سلام الله علیها به خانه حضرت علی علیه السلام آمدند ناراحت بودند. حضرت علی علیه السلام از ایشان پرسیدند که چرا ناراحتی زهرا جان؟ حضرت سلام الله علیها فرمودند: من وقتی آمدم به خانه شما احساس غربت کردم، چون 9 سال به خانه پردرم عادت کرده بودم و حالا به یاد این افتادم که از خانه شما میروم به خانه قبر و در آنجا دیگر تو هم نیستی. اگر اجازه بدیهی امشب را می خواهم که شب اول زندگی ام است را برای شب اول قبرم توشه بفرستم. تا صبح هر دو به عبادت مشغول بودند. حضرت محمد صلوات الله علیه صبح روز بعد از حضرت علی علیه السلام پرسیدند که علی جان، زهرا را چگونه زنی دیدی؟ حضرت علی علیه السلام فرمودند: او بهترین بهترین یار در عبادت و بندگی خدا است.

حضرت محمد صلوات الله از حضرت زهرا سلام الله علیها نیز پرسیدند علی چگونه مردی است؟ حضرت زهرا سلام الله علیها فرمودند: بهترین یار در عبادت و بندگی خدا است.

در ادامه این مراسم؛ ذاکر اهل بیت علیه السلام حاج علی علیان به روضه خوانی و سینه زنی پرداختند.