حجت الاسلام مؤمنی: تمام آسیب ها معلول رفتن تحت ولای ابلیس است! +گزارش تصویری

کد خبر: 29863
مراسم(جلسه شب ششم و هفتم) عزاداری ایام دهه دوم فاطمیه با سخنرانی حجت الاسلام مومنی و مداحی حاج محمدرضا طاهری و کربلایی حسین طاهری از سوی هیئت ثارالله علیه السلام در مسجد الهادی علیه السلام برگزار شد.
وارث:  مراسم(جلسه شب ششم و هفتم) عزاداری ایام دهه دوم فاطمیه با سخنرانی حجت الاسلام مومنی و مداحی حاج محمدرضا طاهری و کربلایی حسین طاهری از سوی هیئت ثارالله علیه السلام در مسجد الهادی علیه السلام برگزار شد.

در ادامه متن سخنان حجت الاسلام مومنی را می خوانید:

حضرت زهرا سلام الله علیها در یکی از بیانات خود اشاره به مطلب بسیار مهمی می کنند، که این مطلب تمام راه های اصلی و فرعی خیر در این کلام نورانی بیان شده است، حضرت زهرا سلام الله علیها نکته ای را بیان می فرمایند که مشکل حال جوامع ما است و آن عبارت است از بحث عبودیت و بندگی خدا. تمام آسیب ها بدون استثناء معلول ضعف در عبودیت است و اگر انسان این امر را برای خودش حل بکند و به مقام و رتبه ای برسد یقیناً این آسیب های دنیوی از سر راه او برداشته می شود و رستگاری در دنیا و به طبع آن رستگاری در آخرت به سراغ او خواهد آمد.

تمام این آسیب ها معلول رفتن تحت ولای ابلیس است و با این نسخۀ جامعی که حضرت زهرا سلام الله علیها برای ما بیان می فرمایند انسان از ولایت ابلیس خارج می شود و تحت ولایت الله قرار می گیرد، یعنی "عبد" می شود.

حضرت زهرا سلام الله علیها می فرمایند: اگر کسی عبادت خالصانه اش را به سمت خدا بفرستد، خدا افضل مصلحت این عبد را متوجه اون عبد می کند، اما تمام اینها معلول یک علت است و آن عبارت است از عبودیت و بندگی.

عبادت به چه معنایی است؟ غایت خضوع و خشوع را عبادت گویند. عبودیت و بندگی به این معنا است که تمام سرمایه های مان را در راه خدا بدهیم. انسان باید هرآنچه که دارد را در راه خدا بدهد زیرا که عبد خداوند است و این عبد در اضافه شدن به الله است که ماهیت و اعتبار پیدا می کند و بدون اضافه شدن به الله فاقد اعتبار است و ارزشی ندارد.

حضرت زهرا سلام الله علیها می فرمایند: این عبادت را تنها خرج خداوند بکنید، این خضوع و خشوع را فقط در راه خدا خرج کنید.

چرا انسان باید در مقابل خدا تعظیم بکند؟ براساس روایتی از اصول کافی جلد دوم، عللی که انسان باید به سمت عبادت برود و انسان را به سمت عبادت سوق می دهد بر این اساس است؛ یک توجه به نعمت هایی که خدا در اختیار ما قرار داده است، عقل انسان به انسان حکم می کند در مقابل خدا سر تعظیم فرو بیاورد. نکته دوم فقر و نیاز انسان به خدا است، بنده در اضافه شدن به الله است که ماهیت و اعتبار پیدا می کند، عبد خالی اعتباری ندارد، باید "عبدالله" شد، باید این را بفهمیم که هرچه قرار است به ما برسد زیر سایۀ عنایت خداوند است. این بی قراری هایی که در دل انسان به وجود می آید به خاطر دور شدن از بندگی خدا است.

نکتۀ بعدی که حضرت می فرمایند: توجه به پیامدهای عبادت است، اگر انسان بندگی خدا را بکند چه چیزی متوجه او می شود؟ در اصول کافی بیان شده است که از رهگذر بندگی چهار چیز نصیب انسان می شود، و اگر انسان بندگی خدا را بکند این چهار مطلب را می بیند: یک) خداوند قلب او را مملو از غنا و بی نیازی می کند، دوم) حاجت تو را برآورده می کند، سوم) تو را تنها نمی گذارد، چهارم) خداوند قلب او را مملو از خوف خودش می کند.

حضرت زهرا سلام الله علیها فرمودند: به پدرم رسول خدا صلوات الله علیه عرض کردم یا رسول الله اگر کسی نماز را سبک بشمرد چه عقوبتی متوجه او می شود؟ حضرت فرمودند شش عقوبت در دنیا ، سه عقوبت در لحظۀ مرگ، سه عقوبت در قبر و سه عقوبت در قیامت گریبانگیر او می شود. شش عقوبت دنیا آن است که اول برکت از عمر او می رود، دوم برکت از رزق آدم میرود، سوم اینکه هر عمل صالحی انجام دهد پذیرفته نمی شود، چهارم خداوند نور صالحین را از چهره اش می گیرد، پنجمین نکته اینکه اگر کسی نماز را سبک بشمرد دعایش مستجاب نمی شود و ششم اینکه دعای دیگران هم در حق او مستجاب نمی شود.

در ادامه این مراسم؛ ذاکرین اهل بیت علیه السلام حاج محمدرضا طاهری و کربلایی حسین طاهری به روضه خوانی و سینه زنی پرداختند.


مراسم شب ششم


مراسم شب هفتم


/م.ق210