حجت الاسلام شجاعی: کسی که نسبت به اهل بیت(ع) مودت داشته باشد به قرآن می رسد +گزارش تصویری

کد خبر: 29908
مراسم روضه جمعه آخر ماه با سخنرانی حجت الاسلام سید مرتضی شجاعی و مداحی ذاکرین اهل بیت علیه السلام کربلایی علیرضا شکوری (پیش منبر) و کربلایی محمد حسین پویانفر در دارالولایه امیر المومنین علیه السلام برگزار شد.

وارث: مراسم روضه جمعه آخر ماه با سخنرانی حجت الاسلام سید مرتضی شجاعی و مداحی ذاکرین اهل بیت علیه السلام کربلایی علیرضا شکوری (پیش منبر) و کربلایی محمد حسین پویانفر در دارالولایه امیر المومنین علیه السلام برگزار شد.

در ادامه متن سخنان حجت الاسلام شجاعی را می خوانید:

پیش از انکه پیرامون حضرت زهرا سلام الله علیه صحبت کنیم عرض کنم این بیاناتی که عرض می شود شاید به اندازه یک سر سوزن از دریا بیکران فضایل آل الله علیه السلام خصوصاً حضرت زهرا سلام الله علیه نیست و قبل از بیان مطالبم از ساحت مقدس حضرت صدیقه زهرا سلام الله علیه پوزش می خواهم چرا که شاید نشود حق فضایل بی کران این بانو بزرگوار را ادا کرد.

"إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ" چیزی که از روایات بیان گردیده و مشهور است که سوره قدر در قرآن جایگاه ویژه و خاصی دارد. خصوصاً از لحاظ معنوی و معرفتی نسبت به این سوره اهتمام ویژه ای داشته اند و در روایات داریم با فضیلت ترین سوره ای که در قرآن می شود خواند سوره قدر است و سفارش کرده اند که در نمازهایمان سوره قدر را قرائت کنیم و این سوره آثار معنوی هم دارد که بزرگان با استناد به روایات فرموده اند اگر کسی در سلوک آل الله می خواهد به مرتبه ای برسد یکی از راه ها ختم سوره قدر به عدد خاص و در ساعت خاص است. به غیر از این اگر در آیات قرآن نگاه کنیم، خواهیم دید مطالب عمیقی که در این سوره بیان شده است و خداوند متعال به آنان اشاره نموده اند، در هیچ کدام از آیات دیگر نیست و به تعبیر اهل معرفت و اهل تفسیر و اهل علم، این سوره به لحاظ معرفتی، تنفیذ ترین سوره های قرآن است دلیل اش آن است که معارفی که در این سوره بیان شده است نسبت به آیات دیگر ثقل و سنگینی خاصی دارند آنچه نسبت به این سوره بیان شده است این است که در روایات آمده که این سوره اشاره می کند در شبی همه قرآن و حقیقت قرآن و نور قرآن که در عدم در ظرف نورانی (قلب نورانی) پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نازل شده است.

حقیقت نورانی قرآن خیلی عظیم شأَن است چرا که اولاً متصل به خداوند متعال ( کلام الله ) است و ثانیاً : ریسمانی است که انسان را به خدا می رساند و واسطه در فیض انسان به خداوند متعال است. در روایات دیگر داریم که در تفسیر فرات کوفی از امام صادق علیه السلام داریم که ایشان فرمودند: در آیه "إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ" الیله ، حضرت فاطمه سلام الله علیه و منظور از القدر ، الله است و من عرف فاطمه عظمتها فقد عرف لیله القدر. در برخی دیگر از روایات فرموده اند آن ظرف، حضرت زهرا سلام الله علیه و آنچه در آن شب نازل شده است "الله" است.

 پیش از آنکه درباره ارتباط آن دو روایت مطالبی را عرض کنم، بیان می کنم که ساحت ورود به قرآن به این شکل نیست که هر کس بتواند به راحتی با یک ترجمه، غلط یا درست و خیلی راحت بتواند وارد شود و بگوید این ترجمه قرآن است و ما قرآن را فهمیدیم. ساحت قرآن ساحت خاصی است و هر کس اجازه ورود به قرآن را ندارد باید با آداب و شرایط ورود به قرآن و فهم و تعقل نسبت به آیات قرآن آشنا باشد. برای درک این آداب و شرایط استناد به قرآن می کنیم " لا يَمَسُّهُ إِلاَّ الْمُطَهَّرُونَ " (خداوند متعال می فرمایند: و جز پاكان نمي‏توانند به آن دست زنند (دست يابند))واقعه (56 )) حقیقت قرآن را هیچ کس نمی فهمد مگر کسانی که نفوذ در علم کرده اند و حقیقتشان با علم متحد است به عبارت دیگر علم از منشا وجود اینان تراوش گردیده است. ذیل این آیه همچنین روایت داریم ما آل الله راسخان در علم هستیم فلذا ساحت ورود به قرآن زمینه اش این است که ما از بیانات آل الله استفاده کنیم و بدون آل الله که حقیقت قرآن هستند در ساحت قرآن تدبر و تعقل منجر به گمراهی می شود کسانی که پس از شهادت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله خلافت را غصب کردند، استنادشان به قرآن بود.

پس از شهادت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله گفتند: "حَسْبُنَا كِتَابُ اللَّهِ؛ کتاب خدا بر ما کفایت می کند" در قرآن آیه ای است. که می فرماید: " کسانی که با شعار حسبنا کتاب الله تفرقه بیاندازند بین پیغمبر خدا صلی الله علیه و آله و خداوند متعال، کافر هستند و کسانی هستند که مشمول عذاب الیم خدا هستند" آن موقع هم با جدا کردن اهل بیت علیه السلام  مُبَیِنین حقیقی قرآن از قرآن جریان حکومت اسلامی را دچار انزجاج و انحراف کردند اکنون هم می بینیم داعشی های ملعون برای این ظلم ها و خباثت هایی انجام می دهند یک آیه قرآن را می خوانند و استناد به آیه قرآن می کنند.

 وهابیت که خبث ترین انسان های روی زمین هستند هم استناد به قرآن می کنند مخالفین هم استنادشان به قرآن است. اما چرا دچار علم قرآن که واحد است و فرق نمی کند. قرآن ما با قرآن اهل سنت و وهابت متفاوت نیست لفظ همان لفظ است. چرا آنها دچار انحراف هستند؟ به این خاطر که ایشان ساحت قرآن را رعایت نکردند و هر کس بدون سواد و بدون علم به قرآن وارد می شود و منقیات درونی خود را تحمیل به قرآن می کند اکنون در علوم روز اگر من روحانی بخواهم در تخصص قلب و عروق نظری بدهم، اشخاص از من نمی پذیرند. چرا که می پندارند من هم افق در این علم نیستم و از آنجا که در افق این تخصص نیستی حرام است و اگر کسی بخواهد قرآن را بیان کند مقصود قرآن را بگوید باید هم افق و متحد با قرآن باشد فلذا امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: انا قرآن ناطق " و یا در زیارتنامه عرض می کنیم "السلام علی قرآن ناطق" پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: " انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله وعترتی ما ان تمسکتم بهما لن تضلوا" بعدی: "کتاب الله فیه‌الهدی والنور حبل ممدود من السماء الی الارض وعترتی اهل بیتی وان اللطیف الخبیر قد اخبرنی‌انهما لن یفترقا حتی یردا علی الحوض وانظروا کیف تخلفونی فیهما" دو چیز گران بها نزد شما می گذارم تا گمراه نشوید کتاب الله و عترتی، سپس فرمودند این دو از هم جدا نخواهند شد تا اینکه در حوض کوثر بر من وارد شوند ، قرآن بی اهل بیت سلام الله علیه بی معنا است و هر کسی که ادعا کرد قرآن را با قرآن تفسیر می کنم بدانید که منحرف است و قرآن بی اهل بیت علیه السلام انزجاج ، انحراف و ظلمت است. اما اگر کسی نسبت به اهل بیت علیه السلام مودت داشته باشد به قرآن می رسد و اهل بیت علیه السلام به تنهایی ما را به قرآن می رسانند چرا که حقیقت قرآن هستند. فلذا برای آنکه قرآن را بفهمیم باید نسبت به روایات دقت کنیم.

درباره آیه اول سوره قدر دو نوع روایات داریم یک دسته بیان می کنند که "لیل " شبی است که "قدر " در آن نازل شده است .  منظور از شب قلب پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله است و آنچه نازل شده است، حقیقت قرآن است. یک دسته از روایات مانند آن روایاتی که از تفسیر فرات کوفی عرض کردم می فرمایند: آن شب، وجود مقدس حضرت زهرا سلام الله علیه و منظور از قدر ، الله است ظاهر مضامین ممکن است متوادر به ذهن شود این دو دسته روایات با هم تناقض دارند اما این چنین نیست؛ این دو روایات با موضوع واحد ، اختلاف مضامین ، حضرت زهرا سلام الله علیه  است چرا که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: " فاطمه القلبی و روحی ..." حضرت زهرا سلام الله علیه قلب و روح من هستند. پس عبارت قلب پیامبر صلی الله علیه و آله  با حقیقت قدسی صدیقه طاهره یکی است.

آنچه نازل شده چیست؟

در دسته اول بیان شد که آنچه نازل شده حقیقت قرآن است و در دسته دوم  بیان شده بود که آن قدر، الله است ؛ حقیقت قرآن معرفی خداوند متعال با منشور اسماء صفاتشان است.

امام صادق علیه السلام فرمودند: "الله" اسم جامع خداوند است که تمام اسماء و صفات خدا مندرج در الله است. فلذا برخی در بیان اسم اعظم گفتند: اسم اعظم خداوند، الله است. چقدر این بانو عظمت دارند که همه آنچه که معرفی خدا برای مردم است در وجود حضرت زهرا سلام الله علیه بیان شده است. خداوند متعال ظهوراتشان با آل الله علیه السلام است.البته ظهور خداوند، نه در این عالم بلکه در همه عالم به واسطه ظهور آل الله علیه السلام  است . امام هادی علیه السلام فرمودند: آل الله رکن توحید هستند. چرا که عینیت توحید به واسطه آل الله علیه السلام است. فلذا حضرت زهرا سلام الله علیه آنقدر عظمت دارند که تمام آنچه برای معرفی خداوجود دارد یعنی همه اجماع و صفات خداوند متعال در وجود مقدس ایشان تنزل پیدا کرده است

 هیچ پیغمبری نبوت اش کامل نشد مگر آنکه به فضیلت، محبت و حجیت حضرت زهرا سلام الله علیه قرار کردند.حضرت زهرا سلام الله علیها حجت الهی بر سایر حجج هستند چرا که منبع حقایق در همه ابعاد وجود حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیه است.

در ادامه این مراسم؛ ذاکر اهل بیت کربلایی محمد حسین پویانفر به روضه خوانی و سینه زنی پرداخت.