حجت الاسلام شهاب: حضرت زهرا(س) خالق و منبع حسنات هستند
وارث: مراسم صبح شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها با سخنرانی حجت الاسلام شهاب و مداحی حاج جعفر عرب نژاد ، کربلایی مقداد پیرحیاتی و دیگر ذاکرین اهل بیت علیهم السلام در بقعۀ شیخ طرشتی برگزار شد.

در ورود به حقایق و فضایل صدیقه طاهره سلامالله علیها از حیث درک ذات مطهر ایشان با قول، تمام عقلای عالم از درک اش عاجز هستند چرا که این شخصیت الهی گوشه ای بودند از شخصیت "الله نورالسماوات والارض"
روایت است که از امام صادق علیهالسلام درباره اسم مادرشان حضرت زهرا سلامالله علیها سوال شد، ایشان فرمودند: خلق نور عظمت (چرا که خداوند ایشان را از نور عظیم خلق کردند ) وقتی حقیقت ذاتشان از نور است قطعا خاکی ها قدرت درک ذاتی نور را ندارند فلذا واقعا، از درک وجودی ایشان عاجز هستند سیاق روایات امام ثابت کرده است که این شخصیت اگر در عالم نور آن تجلی را کرد که ملائکه به عظمت نور خالق به سجده افتادند زمانی که به تکمیل خاک قرار می گیرد ذات مبارکشان حقیقت شب قدر می شود.
ظرف وجودی به ظاهر سینه پیامبر اکرم صلیالله علیه وآله وسلم بودند اما حقیقت آن وجود نور حضرت فاطمه سلامالله علیها بوده است در این ظرف، مظروفی در پهنای اسم عظیم الله جا گرفته شد . لذا واقعا ورود به حقیقت ذات مطهر حضرت زهرا سلامالله علیها خیلی سخت است اما زیبا این است کسی که از این ذات مطهر تعریفی ارائه می دهد از صنف وجود خودشان باشد لذا جز وجود مبارک معصومین علیهمالسلام هیچ کس یارای تعریف از آن شخصیت را ندارد چرا که معرف باید از معرف خود روشن تر باشد.
مرحوم شیخ طوسی رحمه الله علیه در کتاب الامالی این روایت را از حدیث حضرت باقر علیهالسلام و امام صادق علیهالسلام می گویند" به محضر حضرت رسیدم و عرض کردم یا رسول الله ممکن است تعریفی پیرامون شخصیت مادرتان (حضرت زهرا سلامالله علیها ) بدهید؟ امام همین مقدمه را به جناب ابان تعلیل داد که ورود در ذات حضرت زهرا سلامالله علیها امکان ندارد و درک شما پذیرای آن نیست اما ازحیث آن که سوال می کنید و می خواهی تعریفی بشنوید برای شما می گویم ؛ (امام صادق علیهالسلام از مادرشان به صدیقه بودن ایشان یاد می کند و جالب است در بین القاب حضرت زهرا سلامالله علیها ، ائمه علیهمالسلام به این لقب بی بی، خیلی تاکید کرده اند) فرمودند:" هی صدیقه الشهیده " صدیقه ظاهرا صفت است که ظهور یک مقام را برای این شخصیت ترتیب و تعیین کرده است.
این طور برداشت می شود که امام صادق علیهالسلام یک صفت برای ایشان قائل می شود که حضرت زهرا سلامالله علیها بزرگترین زن راستگو خلقت هستند اما از آنجا که در انتهای روایت پرده از حقیقت خلقت عالم بر می دارد این مقدمه معنایی نمی تواند با مقامی که در آخر روایت به آن اشاره شده است تعریف شود ضمن آن که عقلا هم بیان این موضوع که بر اساس عقل دنیایی خود عموما تعریف از اهل بیت ارائه می دهیم و این ظلمی است در برابر حضرت زهرا سلامالله علیها می کنیم چرا که پیامبر اکرم صلیالله علیه وآله وسلم فرمودند:" فاطمه سلامالله علیها رأس الکل خیر " هستند و خود خالق و منبع حسنات هستند، چرا که ایشان محور آیه تطهیر هستند.
لذا سخن از صداقت حضرت فاطمه سلامالله علیها است و اگر بخواهیم نگاهی به علم اخلاق کنیم علما اخلاق بحثی درباره صداقت دارند که خدا طایفۀ صدیقین را در کنار شهدا و عباد صالح خود قرار داده است و سپس از آنان به بهترین یاوران خود نقل می کند.
اگر تنها خداوند مقام صدیقین را در نظر داشت ایشان مقرب و در نزد خدا نبودند چرا که ظرف این حسنه خیلی کم است. خوب است راستگویی اما آنقدر جایگاهی در تعالی ندارد که به عنصر کمال تبدیل شود و همه خلق را هدایت کند.
بزرگان علم اخلاق عرض کرده اند که صدیق عبارت است از کسی که با زبان قلب و عمل خود در برابر خدا و رسول و کتاب شریعت ( قرآن ) تاییدیه صادر کند، یعنی صرفا مصدق لفظی، مصدق قلبی و مصدق عملی باشد چرا که خروجی این مقامات تنها یک بعد است و این مقامات باید با هم جمع شوند تا آن صدیق را بسازد خروجی صدق لفظی، اسلام است اما هر مسلمانی صادق نیست.
علاوه بر آنچه بر زبان جاری می کند مفهوم معرفتی در قلب قرار داده و تاییدیه قلبی هم باید صادر کند تا صاحب معرفت گردد، خروجی این تاییدیه ایمان می شود؛ صادق هم مسلمان است و هم مومن است و وقتی در عمل این تصدیق را به خدا نشان داد اهل تقوا می شود و هرم ثلاثه شکل می گیرد و صدیق بر روی سه پایه و سه ستون اسلام، ایمان و تقوا قرار داده می شود.
البته تفاوت جایگاه قرب شهدا و عباد صالح که عزیزترین سرمایه؛ یعنی جان خود را در راه خدا می دهند و نتیجه اش آن است که " عند ربهم یرزقون " هستند؛ با صدیقین که با سرمایه عمل به اسلام و ایمان و تقواکه هرم خلقت صدیق بودن را می سازند تنها این است که آنان اخلاص در عمل دارند و آن ها خالصانه به میدان می آیند.
شانزده آیه از سوره مبارکه انسان که به اجماع نظر مفسران شیعه و سنی گفتند این آیات در شان حضرت زهرا بتول سلامالله علیها پایین آمده است و تصدیق قولی و عملی و قلبی را در این کنیز خدا می بینیم.
امام صادق علیهالسلام در انتهای روایت فرمودند: اگر حضرت زهرا سلامالله علیها را در این رتبه شناختید که همه پیامبران در روز الست اقرار به ولایت مادرم فاطمه کردند و همه پیامبران امضا کردند که حبیبه خدا حضرت فاطمه سلامالله علیها است" لذا اگر بساط ولایت حضرت فاطمه سلامالله علیها با آن جایگاه که به آن اشاره کردیم نبود در عالم بساط نبوت همه پیامبران جمع شده بود. لذا امام هادی علیهالسلام می فرماید : "نحن حجج الله عَلى خَلْقِهِ وَ جَدَّتُنا فاطِمَةُ حُجَّةُ اللَّهِ عَلَيْنا " ما حجت خدا بر زمین هستیم اما حضرت زهرا سلامالله علیها حجت ما است.
در ادامۀ این مراسم حاج جعفر عرب نژاد ، کربلایی مقداد پیرحیاتی و دیگر ذاکرین اهل بیت علیهم السلام به روضه خوانی و سینه زنی پرداختند.