3شرط امیرالمؤمنین(ع) برای رفتن به مهمانی

کد خبر: 30305
یک کارشناس دینی گفت: برای امیرالمؤمنین (ع) هدیه‌ای آوردند، حضرت مناسبت هدیه را سوال کردند، گفتند: «الیوم، النیروز» امروز نوروز است. حضرت در پاسخ فرمودند: اگر نوروز به هدیه دادن است، پس هر روز ما نوروز است.
وارث: حجت‌الاسلام سیدحسین حسینی قمی در خصوص جایگاه سال نو در سیره ائمه اطهار علیهم‌السلام گفت: سیدبن طاووس(ره) یکی از علمای بزرگ شیعه، خدمت بزرگی به جامعه شیعی نموده و آنچه از میراث گرانبهای اهل بیت(ع) بر جای مانده را جمع آوری کرده و در کتاب‌های متعددی برای ما ثبت و نگهداری کرده است.

وی اظهار داشت: شیخ عباس قمی(ره) صاحب کتاب شریف «مفاتیح‌الجنان» اغلب ادعیه مفاتیح را از آثار سید بن طاووس نقل کرده است؛ در کتاب «اقبال» سید بن طاووس آمده که وجود امام رضا (ع) از اجداد بزرگوارشان روایت کرده‌اند که در ابتدای سال، پیامبر خدا (ص) دعای «اللَّهُمَّ أَنْتَ الْإِلَهُ الْقَدِیمُ وَ هَذِهِ سَنَةٌ جَدِیدَةٌ» را سه مرتبه می‌خواند، بدین مضمون که؛ خدایا سال نو شده اما تو همان خدای قدیمی هستی، سال‌ها می‌آید و می‌رود اما تو همان خدای ازلی و ابدی خواهی بود.

* سه تقاضای پیامبر اکرم (ص) در آغاز سال نو/ ریشه دینی «هرروزتان نوروز»

این کارشناس دینی که در برنامه «سمت خدا» حضور داشت، عنوان کرد: در واقع حضرت رسول(ص) در این دعا سه خواسته مهم را مدنظر دارند؛ نخست، مبارزه با شیطان بیرونی، دوم مبارزه با دشمن درونی و سوم نتیجه این دو مبارزه که همان مشغول شدن به آنچه که خدا از ما می‌پسندد، است؛ «فَأَسْأَلُکَ فِیهَا الْعِصْمَةَ مِنَ الشَّیْطَانِ وَ الْقُوَّةَ عَلَى هَذِهِ النَّفْسِ الْأَمَّارَةِ بِالسُّوءِ وَ الاشْتِغَالَ بِمَا یُقَرِّبُنِی إِلَیْکَ یَا کَرِیمُ یَا ذَا الْجَلالِ وَ الْإِکْرَامِ»؛ در این سال از تو درخواست مى‏‌کنم حفظ شدنم را از شیطان، و قدرت و غلبه و بر نفس فرمانده به گناه و مشغول بودن به آنچه که مرا به تو نزدیک مى‏‌کند.

وی با بیان اینکه نباید همه چیز را گردن شیطان بیاندازیم، ادامه داد: اکثر ما انسان‌ها گاهی اوقات برای فرار از مسئولیت‌هایمان می‌گوئیم شیطان فریبمان داد در حالی که خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «وَمَا کَانَ لِیَ عَلَیْکُم مِّن سُلْطَانٍ إِلاَّ أَن دَعَوْتُکُمْ فَاسْتَجَبْتُمْ لِی» وقتی فردای قیامت انسان‌ها می‌گویند شیطان ما را فریب داد و ما مقصر نیستیم، شیطان از خودش دفاع می‌کند و می‌گوید: من فقط شما را دعوت کردم و مجبورتان نکردم و خداوند متعال نیز سخن شیطان را تأیید می‌کند«وَمَا کَانَ لِیَ عَلَیْکُم».

حسینی قمی گفت: در نگاه دینی می‌توان همه چیز را به عبادت و با توجه به خدا نگریست و به آنها رنگ خدایی بخشید. مرحوم شیخ صدوق در من لایحضره الفقیه آورده که برای امیرالمؤمنین (ع) هدیه‌ای آوردند حضرت مناسبت هدیه را سوال کردند، گفتند: «الیوم النی‌روز» امروز نوروز است حضرت در پاسخ فرمودند اگر نوروز به هدیه دادن است پس هر روز ما نوروز است لذا احتمال می‌رود عبارت «هرروزتان نوروز» برگرفته از این حدیث و احادیث شبیه به آن باشد.

* سه شرط حضرت علی (ع) برای رفتن به میهمانی

وی در ادامه به روایتی از امیر مؤمنان علی علیه‌السلام اشاره کرد و ابراز داشت: روزی فردی امیرالمؤمنین(ع) را به منزلش دعوت کرد، امام علی(ع) فرمودند به سه شرط می‌پذیرم؛ چیزی از بیرون منزل وارد نکنی، هرچه در خانه داری برای ما بیاوری و از آنچه در خانه داری دریغ نکنی، همسر و فرزندانت را نیز به زحمت نیندازی.

این کارشناس برنامه سمت خدا گفت: همچنین پیامبر خدا(ص) فرموده‌اند که همین گناه کافی است که انسان وقتی برای میهمان یک غذایی می‌آورد، بگوید ببخشید قابل شما را ندارد! میزبان حق ندارد بگوید چیز قابل داری نیست، از طرف دیگر میهمان هم حق ندارد در مقابل پذیرایی که میزبان آورده ولو کم، آن را سبک بشمارد. امام صادق (ع) نیز می‌فرمایند: وقتی میهمانی برایتان آمد نگویید ناهار میل فرموده‌اید یا ناهار برایتان بیاورم بلکه حضرت می‌فرمایند: تو سفره را بیانداز و هرچه داری بیاور. «فَإِنَّ الْجَوَادَ کُلَّ الْجَوَادِ»؛ بالاترین جود و بخشش این است انسان هرچه دارد بیاورد.

وی درباره یکی از عادات ناپسند و اشتباهی که در میان برخی از اقشار جامعه رواج دارد، اظهار داشت: متاسفانه سیره‌ای که میان ما پدید آمده و با سیره علوی فاصله دارد این است که اگر می‌خواهیم میهمانی داشته باشیم و عده‌ای را به برای مهمانی دعوت کنیم، ابتدا فکر می‌کنیم که چه کسانی ما را قبلاً به خانه‌شان دعوت کرده‌اند. در حالی که امیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید: به دیدن کسی برو که به دیدنت نیامده؛ «عُدْ مَنْ لَا یَعُودُکَ وَ أَهْدِ إِلَى مَنْ لَا یُهْدِی إِلَیْک»، هدیه بده به کسی که او به تو هدیه نداده است. نگاه دین اسلام این است «تَصِلُ مَنْ قَطَعَک» کسی که با تو قطع رابطه کرده با او بپیوند.

/ف.م214