علم ماندگار امام محمدباقر(ع) شایسته ی بهره برداری برای تمامی نسل بشر خواهد بود

کد خبر: 31412

وارث:  به مناسبت سالروز ولادت امام محمدباقر(ع) با حجت الاسلام صادق گلزاده استاد حوزه و دانشگاه به گفت و گو پرداخته ایم.

حجت الاسلام صادق گلزاده شخصیت امام باقر(ع) را ممتاز و در نگاه پیامبراکرم(ص) تعیین کننده در سیر حرکت امامت دانست و گفت: یک دلیل اساسی بر این سخن، حدیثی منسوب به جابربن عبدالله انصاری از صحابه ی رسول خداست. این حدیث به یکی از معجزه های پیامبر(ص) اشاره می کند که در آن بیان شده است؛ رسول خدا 12امام را به وی معرفی می کنند و درباره ی امامان معصومی که هنوز به دنیا نیامده اند، سخن می گویند؛ ایشان در این حدیث به جابربن عبدالله انصاری گفته اند:«جابر تو باقرالعلوم را زیارت خواهی کرد، پس سلام مرا به ایشان برسانید...» گفته ی رسول خدا(ص) به این معناست که به اندازه ای عمر می کنی که موفق به دیدار امام محمدباقر(ع) خواهی شد.

گلزاده یکی از لقب های امام محمدباقر(ع) را باقرالعلوم عنوان کرد و افزود: باقرالعلوم به معنای شکافنده ی دانش هاست و تایید مرجعیت علمی این امام همام محسوب می شود، ایشان مرجع علمی عصرها و نسل هاست و محدود به زمان خویش نیست و در نگاه پیامبر(ص) نیز شکافنده ی دانش هاست، علم ماندگار ایشان، شایسته ی بهره برداری برای تمامی نسل بشر خواهد بود که این امر از ویژگی های ممتاز امام(ع) محسوب می شود. از ویژگی های دیگری که امام باقر(ع) و به ویژه فرزند ایشان امام صادق(ع) داشتند، شکوفایی علمی دین مبین اسلام در عصر آنان بود، علمی که امروز به عنوان یک منبع دانش برای تمامی مسلمان به شمار می رود.

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه عنوان کرد: تجدد تمدن(نوگرایی)، آزادی حقوق بشر و پیشرفت و تکامل بدون بازگشت به اهل بیت(ع) امکان پذیر نیست زیرا آنان ریشه های تعالی و پیشرفت علمی هستند، بنابراین اگر پیرو امامان معصوم(ع) باشیم و از فضل و دانش آنان در زندگی فردی و اجتماعی بهره بریم، برای حرکت به طرف آینده امیدوارتر خواهیم شد. حرکت به طرف آینده را می توانیم این گونه عنوان کنیم که مهدویت در نگاه ما به معنای آینده ی بشریت، حاکمیت اسلامی، حاکمیت و عدل الهی در سراسر دنیاست؛ این چشم اندازی از آینده انسان محسوب می شود که ما به طرف آن حرکت می کنیم تا به پیشرفت دست یابیم.

وی درباره ی معارف و بینش امام محمد باقر(ع) خاطر نشان کرد: معارف این امام همام در روایت های بسیاری عنوان شده است به گونه ای که حضرت محمد(ص) درباره ی ایشان فرمودند:« ایشان تمامی ویژگی های تخصص، تعهد، علم و ایمان را داراست...» این امام حاکمیت خدایی را در فکر، اندیشه، رفتار، گفتار و کردار حکمفرما کرد. از ویژگی های بسیار ممتاز امام باقر(ع)، درس جامعیت است، بنابراین برای گسترش این درس باید گفت؛ همان گونه که برای شهادت اهل بیت(ع) غمگین و ناراحت می شویم باید در ولادت ائمه معصومین(ع) نشاط، شادابی و خوشحالی در تمامی فضاهای روحی، روانی، فردی، خانوادگی، اجتماعی و در همه ی ابعاد جامعه ی ما جلوه گر شود، باید بتوانیم برای فراگیر کردن این درس در کشور، فرزندان وطن را با شادی و نشاط معتدل اهل بیت(ع) آشنا کنیم. مومن نشاط را به جامعه تزریق می کند و در مسیر حرکت خویش شادی و انرژی را قرار می دهد، اندوه مومن گاه در اندرونش است و غم خویش را در درون خود نگاه می دارد و شادی را به جامعه تقدیم می کند، در اسلام چنین عنوان شده است که در شادی و غم دیگران مراقب باشید که اگر فردی غمی برایش پیش آمد به یاریش بشتابید، این گونه جامعه متعادل می شود و درس جامعیت امام محمدباقر(ع) یعنی عدل، داد، تعادل، تناسب و توازن در جامعه گسترش می یابد.

حجت الاسلام صادق گلزاده امام باقر(ع) را امام مدیریت بحران ها لقب داد و بیان کرد: ایشان؛ امام شناسایی فرصت ها و تهدیدها، بهره برداری از فرصت ها و مهار کردن تهدیدها و امام زمان و مکان است. این امام بزرگوار همواره تلاش می کرد شرایط را برای حرکت به طرف جبهه ی حق به صورت کامل فراهم کند و از تمامی فرصت ها بهره ببرد. پنجمین امام شیعیان و امام صادق(ع) با ظرفیت علمی بسیار بالا، استادان جهان بشری، به ویژه جامعه مسلمانان هستند. اینک این ظرفیت علمی امام باقر(ع) و فرزندشان در دانش مردمان جهان به خصوص دانش اسلامی سایه افکنده است و مسلمانان در دنیای کنونی با الگو قرار دادن رفتار، سیره و سبک زندگی آنان که امامان علم، دانش، بینش، تعالی و پیشرفت هستند، می توانند زندگی بهتری داشته باشند.

وی وحدت و نزدیکی امت اسلامی را با تفکرات، مذاهب و گرایش های مختلفی که وجود دارد، یک ضرورت حیاتی از دیدگاه امام باقر(ع) عنوان کرد و گفت: تقیه و دعوت جامعه به عدل، داد، تعادل و توازن از دیگر ویژگی های ممتاز ادبیات، نگرش و سبک زندگی این امام همام است. تعامل با دیگران و گفت و گو با سند و مدرک و احترام به طرف مقابل از ویژگی های برجسته ی پنجمین امام شیعیان به شمار می روند.

این استاد حوزه و دانشگاه، نقش امام باقر(ع) را در گسترش تعالیم اسلامی ماندگار و کم نظیر دانست و خاطرنشان کرد: این شرایط تنها برای چند تن از امامان معصوم(ع) همچون امام سجاد(ع)، امام صادق(ع) و امام رضا(ع) به وقوع پیوست. امام باقر(ع) به عنوان استاد در جامعه ی اسلامی و گاه غیراسلامی محسوب می شود. دانشمندان غیر اسلامی نیز از دانش ایشان بهره می بردند و این رویداد در سلسله ی توسعه ی دانش بشری، دانش عقلانی و دانش الهی با نگاه و نگرش اسلامی است.

این استاد دانشگاه مبنا سازی، اصل سازی و ظرفیت سازی برای توسعه ی عدالت و مبارزه با ظلم و ستم را از ویژگی های برجسته ی امام باقر(ع) برای مبارزه با حاکمان وقت عنوان کرد و گفت: ایشان با این روش ها؛ استراتژی سازی، فرهنگ سازی، اندیشه و علم حاکمیت انسانی و الهی را تولید کرد. موضوع هایی همچون دانش سیاسی، جامعه شناسی، روانشناسی، علوم تربیتی، علوم سیاسی، علوم مدیریت، اقتصاد و بسیاری از دانش ها به ویژه دانش های علوم انسانی در معارف باقری موج می زند، امام محمدباقر(ع) دانش ها، اندیشه ها و مبانی رفتار مردم را در این زمینه ها طراحی و به همراه فرزندشان زیر ساخت و ظرفیت مبارزه با اهل ستم و حاکمان ستمگر را ایجاد کردند.

وی در ادامه افزود: پنجمین امام شیعیان و امام صادق(ع) در قالب و چارچوب زمانی روزگار خویش به گونه یی به مبارزه پرداختند که ستمگران بهانه ای برای برخورد با این 2 امام بزرگوار پیدا نمی کردند. به این دلیل که امام باقر(ع) و ششمین امام شیعیان شرایط را به صورتی مهیا کردند تا بتوانند بحران ها را مدیریت و فرصت ها را توسعه دهند. نوع برخورد امام باقر(ع) با جبهه ی ظلم و بیداد کمتر از مبارزه ی امیرالمومنان(ع)، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) با ستمگران نیست و امام عدل همان امام عدل است تنها شرایط زمانی تغییر می کند. گسترش سعه ی دانش و بینش اسلامی یادگار بسیار ارزشمند امام باقر(ع) است و مبارزه با حاکمان ستمگر به اقتضای شرایط زمانی از جمله نمونه های مهمی به شمار می رود که در سیره ی پنجمین امام شیعیان وجود دارد.

حجت الاسلام صادق گلزاده در پایان سخنانش ائمه ی معصومین را الگو و اسوه ی الهی معرفی کرد و گفت: ما باید سبک زندگی و سیره ی امامان را بومی سازی کنیم و با شرایط زمانی خودمان انطباق دهیم تا بتوانیم از بهترین ویژگی رفتاری برخوردار شویم تا به نقطه ی اعتدالی برسیم که امامان ما در آن شرایط زندگی و آن را به تمامی مسلمانان توصیه می کردند. 

/م.س215