جلسه هفتگی هیئت انصار العباس(ع) برگزار شد +گزارش تصویری

کد خبر: 31756
جلسه هفتگی هیئت انصار العباس علیه السلام با سخنرانی حجت الاسلام موسوی مطلق و مداحی ذاکر اهل بیت علیه السلام حاج سید محمد جوادی برگزار شد.

وارث: جلسه هفتگی هیئت انصار العباس علیه السلام با سخنرانی حجت الاسلام موسوی مطلق و مداحی ذاکر اهل بیت علیه السلام حاج سید محمد جوادی برگزار شد.

در ادامه متن سخنان حجت الاسلام موسوی مطلق را می خوانید:

بحث پیرامون خطبه قاصعه امیر المومنین علی علیه السلام است. رسیدیم به اینجا که ابلیس شما را با لشگریانش در بر گرفته است و کمانش را از نزدیک ترین جا کشیده است که تیرش را به ما بزند.

آنچه که ار اخبار به وجود می آید، واقعاً ابلیس دارای لشگریانی است که سیستمی کاملاً نظامی حکم فرما است. علاوه بر اینکه هیئتی همراه دارد و آنها جزء سران هستند و مدیریت اغوای بنی آدم را بر امور مختلف به عهده دارند. افراد و گروه هایی به عنوان لشگر ابلیس نام برده شده است. هم از لحاظ تعداد و هم از لحاظ فرد. گاهی در جنگ های نظامی یک نفر را یک لشگر می نامند! گاهی هم حقیقتاً یک لشگر متشکل از گردان هاست. این سیستم برای ابلیس ملعون رجیم حکم فرماست.

امام صادق علیه السلام در اصول کافی می فرمایند: لشگر شیاطین از نسل او هستند. ابلیس تولید مثل دارد و در واقع پدر لشگر شیاطین است. در تقسیم بندی روایات علاوه بر نسل او دو طایفۀ زیر هم جزء لشگریان او بر شمرده شده اند:

1) پیروان او. هر کسی که از ابلیس تبعیت کند در لشگر ابلیس است. دیگران را گمراه می کند. پیروان هم می توانند از فرزندان آدم باشند و هم از فرزندان خود ابلیس.

2) عموم معصیت کاران از جن و انس. وقتی انسان گناه می کند و مرتکب معصیتی می شود یعنی به گونه ای در لشگر ابلیس ثبت نام کرده است. خیلی از گناهانی که مرتکب می شویم از ناحیۀ آدم است. از نزدیکترین فرد آدم. اینها از لشگر ابلیس هستند. ناخواسته، معصیت کاران مهره های دشمن هستند. فرزندانش خواسته و ناخواسته جز لشگرش هستند، اما معصیت کاران اهل اسلام هستند. خدا نکند، پناه بر خدا که انسان جزء لشگریان ابلیس باشد.

وقتی انسان ناخودآگاه آب در آسیاب دشمن بریزد و متوجه نباشد، ضربۀ خیلی سنگینی است. در سیستم های خودمان هم هست، که شخص با عملکردش پایگاه دشمن در نیروهای خودی می شود. ابلیس هم اینگونه است. کسی که اهل معصیت است، سواره و پیاده نظام ابلیس است و ناخودآگاه می بینید که چقدر از افراد به وسیلۀ انسان گمراه شده است.

بزرگان ما می گویند که معصیت آثار دارد. شما درون باتلاق رفته اید و دیگران را هم به درون باتلاق می کشانید. فرمودند: کسانی که شیطان به بت پرستی دعوتشان کرده است و لبیک گفته اند، بت پرست هستند. شرحش برای ما موضوعیت ندارد. بت پرست به معنای اصلی خود، اگر بخواهیم ریز بررسی کنیم و سایر معانی آن را بگیریم همانند شِرک، خفی و جلی هم بکنیم، پناه بر خدا!

حضرت یونس علیه‌السلام در شکم ماهی قرار گرفته است. در التجایی که دارد، امیدهایی که به غیر از خدا دارد، برایش بت می شود. حضرت موسی علیه‌السلام فرمود: خداوندا در این کرۀ زمین قومم تو را قبول دارند و بت پرستی نمی کنند. تمام بدبختی ها را هم آنها دارند! (تعبیر من این است) گفت: موسی! پُز قومت را نده! بت قوم تو زنشان، فرزندشان، مالشان، منیتشان، زیباییشان، رفیقشان، است. اگر بخواهند بشمارند، کلکسیونی از بت می شود. هر چیزی که انسان را از خدا غافل کند، بت توست. برخی یک صنم نیست! اصنام دارند.

گر حکم شود که مست گیرند / در شهر هر آنچه هست گیرند

در روایات داریم: برای ابلیس لشگری قوی تر از زنان و غضب نیست. زنان بی ایمان کسانی هستند که شب و روز برای خدا کار می کنند. حضرت یحیی علیه‌السلام خطاب به ابلیس فرمود: ملعون چه چیزی موجب خوشنودی تو می شود؟ گفت: زنان بی ایمان. وقتی صالحان و مومنان مرا لعن و نفرین می کنند چاره ای ندارم جز آنکه نزد آنها روم. خوشحال می شوم چون میدانم جبران می کنند.

مکر و کید زنان عظیم است. دست فرماندۀ خود را از پشت بستند. حبشان مجازی است و حقیقی نیست. اگر متوجه شدید که حب زنی نامحرم در دلتان است بدون تردید یقین کنید که شیطان است. یکی از کارهای ابلیس زینت دادن شهوات است. کار بد را برای انسان توجیه می کند. یکی از ابزار شیطان این است که به عنوان نجات دیگری خود شما را بیچاره کند. گول هدایت دیگران را نخورید، شما امام و پیغمبر نیستید. ضابطه هایمان هم مشخص است. برای آقایان که مشخص است و خانم ها هم باتلاق ابلیس هستند. طرح دوستی یک زن با نامحرمی ریخته شود به عنوان هدایت او، تا ایمانت را نگیرد، دست بردار نیست. چشم باز می کنی و میبینی که تا ناکجا آبادها رفته ای. اینها لیستی از لشگریانش هستند.

غضب هم اینگونه است. غضب لشگر ابلیس است. یعنی یک غضب ما خود یک لشگر است. پناه بر خدا! یک لشگر که حمله کند چقدر خسارت به بار می آورد؟ اینجا هم اینگونه است. پناه بر خدا از طایفۀ زنان بی ایمان و غضب که دو لشگر مهم از ابلیس است.

ابلیس هیئتی دارد که مخصوص کارهایی هستند. اگر وظایف مشخص شود، کار با سرعت انجام می شود، هم در جبهۀ حق و هم در جبهۀ باطل. ابلیس هم اینگونه است. ابلیس معاونینی دارد که هر کدام مسئول کاری هستند. مأموریت یکی از آنها فقط مخصوص طهارت و نماز و عبادت است. عموم این روایات در سفینةالبحار از شیخ عباس قمی آمده است. مأموری دارد که کارش در بیابان است و برای ترساندن است. خیال باطل به ذهن بیاورد. یکی هم اغوای زنان است. یکی از آنها هم کارش در بازار است.

در ادامه این مراسم ذاکر اهل بیت علیه السلام سید محمد جوادی به روضه خوانی پرداختند.