حجت الاسلام قاسمیان: یکی از مراتب عُجب این است که انسان بر دلیل اعمالش به خدا منت بگذارد! +گزارش تصویری
وارث: جلسه هفتگی منزل حاج علی انسانی با قرائت زیارت عاشورا توسط حاج علی قربانی، سخنرانی حجت الاسلام قاسمیان و مداحی ذاکر اهل بیت علیه السلام حاج علی انسانی برگزار شد.
در ادامه متن سخنان حجت الاسلام قاسمیان را می خوانید:
امام مقام امامت و انسان کامل شدن خود را چگونه متوجه خواهد شد؟!
یکی از اولین جملات امام هادی علیه السلام در ابتدای دوران حکومتشان؛ که خیلی قابل تامل است این است : " انا للّه وانا الیه راجعون " در همان لحظه آغازین امامت استرجا می گویند و می فرمایند: " پدرم رفت " ابو جعفر پرسید:" یابن رسول الله شما از کجا متوجه شدید که پدرتان شهید شده است و شما امام شده اید ؟!"
شاید ما چنین تصور می کنیم که می فرمایند نوری به قلب من وارد شد و این چنین شد . اما امام هادی علیه السلام در پاسخ به سوال ابو جعفر چنین نفرمودند، بلکه فرمودند: " ناگهان و بی سابقه ذلتی به بدن من وارد شد که من تا آن لحظه چنین ذلتی را در مقابل خدا برای خود تجربه نکرده بودم. "
امام از آنجا متوجه می شود به مقام امامت رسیده است که ذلتی بی سابقه به بدنش وارد شده است و این نشان امامت است. این جمله در معرفت امام خیلی جمله عجیبی است البته از زیارت جامعه امام هادی علیه السلام بالاتر در معرفت به امامان معصوم نداریم.
چطور می شود یک نفر هم بالاترین و هم پایین ترین می شود؟!
امام سجاد می گوید :" خدایا من ازهمه کمتر و من از همه پست تر هستم مانند غبارهای درهوا ؛ بلکه پایین تر آنها هستم ." گاهی اوقات است که ما این دعاها را می خوانیم، فکر می کنیم خدایا یک امام مگر چقدر گناه کرده است و این چه حرفی است.
این حالت سرشکستگی و بدهکاری امام به این دلیل است که هر چه بیشتر دارد در محضر خدا خودش ندارد و از آنجا که برای خدا دارد احساس بدهکاری وی از همه بیشتر است لذا امام هادی علیه السلام فرمودند :" این ذلت بی سابقه نشانده امامت بود به من " و انسان به این شکل امام انسان بزرگ می شود.
از روایاتی که داریم و باید به آن خیلی توجه کنیم این است که آن زمانی که فکر می کنم خیلی با خدا ارتباط داریم، ارتباط ما قطع شده است و آن زمانی که خیلی فکر می کنیم ارتباط ما قطع شده است با خدا ارتباط داریم و آن حالت عجیبی که به دلیل عبادت به انسان دست می دهد به مراتب بدتر از آن حالت هایی است که به صورت عادی و در زمان گناه به انسان دست می دهد. این طور زیبا است که احساس انسان در برابر خدا احساس عجب و بزرگی و اینکه من کاری کرده ام برای خدا نباشد " و قد اتیتک یا الهی بعد تقصیری و اسرافی علی نفسی، معتذرا نادما منکسرا مستقیلا مستغفرا منیرا " خدایا خورد شده و شکسته به نزد تو آمدم.
یکی از مراتب عُجب و خود بینی این است که انسان به دلیل اعمالش به خدا منت بگذارد. در صورتی که خدا منت دارد که به شما اجازه داده است که این کار را انجام دهید. این صحنه، جایگاه امتحان من و شما است و گرنه بنده چه منتی بر گردن خدا دارد و هیچ کسی به گردن خدا منت ندارد.
رابطه ما با خدا همین است کسی بدترین گناه ها را انجام دهد و استغفار بگوید با خدا دوست می شود اما اگر (طلبکارانه) با خدا ارتباط برقرار کند خدا او را نمی بخشد.
ماه رجب است اگر کسی می خواهد ارتباط خود را با خدا خوب کند و می خواهد این ماه مقدمه ای برای ورود به ماه رمضان شود برای او باید برود و از پدر و مادرش دلجویی کند و آن اشتباهاتی که در حق ایشان کرده است را جبران کند.
خدا در روایات اش فرموده است اگر عجب نبود من بین بنده ام با عبادت را تنها می گذاشتم تا هر عبادتی که می خواهد انجام دهد من بنده هایی دارم که انجام برخی از عبادت ها را خیلی دوست دارند و واقعا نماز شب خواندن را خیلی دوست دارند اما من (خدا) نمی گذارم آنها نماز شب بخوانند چرا که وقتی دو شب این نماز شب را می خوانند بی ظرفیت می شوند و دیگر همه را می خواهند از بالا نگاه کنند و گرنه رابطه ما را با عبادت تنها می گذاشتند که هر چه می خواهیم عبادت کنیم "
در ذیل آیه " ان الذین یشتربون کواهر اسم و فواهشم الا لمم " کسانی که گناهان بزرگی را کنار می زنند؛ " الا لمم" چیز چسبیده و چیزی که می چسبد _ (برخی اوقات نجاسات از درون چیزی است که اصلا پاک شدنی نیست اما " لمم " مانند یک نجاساتی است که به انسان چسبیده است و انسان از درون اش پاک است و این نجاست به او چسبیده است. )
از ائمه اطهار علیه السلام سوال کردند " لمم " چیست ؟ جواب دادند "لمم" یک گناهی است که شخص یک مدتی است که هر کاری که می کند نمی تواند این گناه را از خود دور کند و دوست دارد این گناه را ترک اما هر کاری می کند چند روز بعد مجددا مرتکب به این گناه می شود.
گاهی اوقات به فردی می گوییم تو به خاطر این گناهی که انجام دادی از چشم خدا افتاده اید. اما خدا اینطوری نمی فرماید بلکه دستور می دهد به خاطر این گناهی که می کنی توبه کنید، سریع هم توبه کنید؛ باید بعد از ارتکاب به گناه سریعا توبه کرد، گفته اند اگر چیزی از جنس " لمم" ( که شخص مایل به ارتکاب آن نیست اما هر کاری می کند نمی تواند این عمل را انجام ندهد) دچار شدید اگر راست می گوید و این حالت را دارید به این معنا است که خدا فعلا شما را دوست دارد یعنی خداوند حالتان را می گیرد تا عُجب شما را نگیرد و در آخر این نشود که بگویید من از پس همه گناهان بر می آیم. البته نتیجه این حرف من این نیست که یک گناهی مرتکب شوید و با خود بگویید این " لمم " من است بلکه باید با تمام گناهان مبارزه کرد.
هر موقع ما می گوییم که دیگر داخل خوبان شده ایم چطور است که پای ما کشیده می شود ؟!
یکی از دلایل اش این است که : در کوی ما شکسته دلی می خرند و بس / بازار خود فروشی از آن سوی دیگر است
گاهی خدا یک بنده های یه لاقبایی دارد به طوری که بر در خانه ها می روند به او می گویند برو خوش آمده ای ولی اگر خدا را قسم دهد خداوند قسم او را رد نمی کند. قاعده این است هر چه آدم سیم اش قطع تر باشد و احساس بزرگی به او دست داد و فکر کرد آدم بزرگی است باید فیتیله را پایین بکشد. حتی عجب به لحاظ سیاسی بالا رود ، حرارتآن را پایین می کشند. در عملیات رمضان در دوران دفاع مقدس یکی از دلایلی که شکست خوردیم این بود که رزمندگان مغرور شده بودند : " قرآن جنگی را نقل می کند که به لحاظ نظامی مهم نیست اما به این جهت برای خدا مهم است که این جنگ را از بین همه جنگ ها جدا می کند جنگی بوده است به نام " جنگ حُنین "؛ پس از فتح مکه _ قبیله دست به شورش می زند و مسلمانان می روند تا با آنها بجنگند با خودشان فکر می کنند ما که در جنگ بدر دشمنان جنگیدیم و آن ها را شکست دادیم این که جنگ کوچکتری است و ما آنها را له می کنیم، قرآن به آنان می فرمایند : " زمانی که شما به عددتان مغرور شدید به جای اینکه به خدا توکل کنید، آن زمان هیچ چیز به کارتان نیامد و زمین با تمام فراخی به شما تنگ آمد؛ زدید و در رفتید " یعنی ابتدای جنگ به دلیل غرورتان در جنگ شکست خوردید.
خدا مغرور را زمین می زند. ما باید عمل را انجام دهیم اما نگاهمان به دست خدا باشد ان شالله خدا این مواهب را به ما عنایت کند.
در ادامه این مراسم؛ ذاکر اهل بیت علیه السلام حاج علی انسانی به روضه خوانی وسینه زنی پرداختند.