حجت الاسلام کرمی: زیارت جامعه کبیره یک دایرةالمعارف امام شناسی است +گزارش تصویری
وارث: جلسه هفتگی هیئت روضه العباس علیه السلام با سخنرانی حجت الاسلام کرمی و مداحی ذاکرین اهل بیت علیه السلام حاج حسین سیب سرخی و حاج ابراهیم رحیمی برگزار شد.
در ادامه متن گزیده ای از سخنان حجت الاسلام کرمی را می خوانید:
چند جمله ای را از زیارت جامعۀ کبیره که میراث فخیم حضرت هادی علیهالسلام است و یک دایرةالمعارف و یک منبع مستوفا و مشفع امام شناسی است را با شما عزیزان مذاکره می کنیم. اگر امام هادی علیهالسلام نبود، خسیسین و کمبلین و واصلین به مراتب کمال که الان از کانال عرفان به موقف امامت به این مناصب واصل شدند، از نیل به کلاس های اول امام شناسی عقیم بودند. ما این معرفت مطلقی که به لحاظ تئوریک و به لحاظ نظری به امام داریم و این را رهین منت امام هادی علیهالسلام هستیم.
امر معرفت به امام و حجت، یک امر مَقوله به تشکیک و ذات مراتب اجتماعی است، یعنی چی؟ ممکن است تمام ما شیعیان در یک شعاع معرفت نسبت به امام زمان عجاللهتعالیفرجالشریف قرار داشته باشیم اولاً؛ هر دو انسانی را که با این مبدأ قیاس کنید و با این مبدأ بسنجید، دو نسبت مساوی به مبدأ ندارند. یعنی دو نفر زیر سقف حسینیه وجود ندارد که وقتی از نظر عرفان به موقف امامت و حجت وقت قیاس کنید، بگویید این دو در یک مرتبه قرار دارند. چنین نیست ولو به قیراطُ صوت با هم فاصله دارند. یعنی معرفت سلمان و ابیذر هم نسبت به حجت وقت، ممکن است مدارج ریزی پس و پیش داشته باشند. چرا؟ چه دلیلی دارد؟
وقتی شب اول قبر ما را در دل خاک می گذارند، قبل از چیدن سنگ های لحد می گویند(هم می شنویم و هم می فهمیم): " اِسمَ و اِفهَم " بشنو و بفهم. در ادامه: الان که ما می گوییم دو ملک می آیند و از امامت سوال می کنند: امامت کیست؟ اگر قرار باشد 12 نام را حفظ کنی، یهودی هم چنین می کند. این معرفت مجرد و عرفان مطلقی است که وقتی می پرسند: من امامُک؟ باید بگویی. اَضعَف مراتب امام شناسی که از آن پایین تر نداریم این است که انسان یقین داشته باشد جز امام و حجت کسی اجازۀ تشریع ندارد. البته امام هم اجازه تشریع ندارد! تشریع منحصراً به ید قاهر و ذات اقدس الهی است و به پیغمبر صلیالله علیه وآله وسلم هم می فرماید: پیغمبر اگر نسبت غیر واقع به ما بدهی و حرفی بزنی و به ما منصوب کنی که نگفته باشیم، رگ گردنت را می زنیم. اینکه ما می گوییم ائمه علیهالسلام حق تشریع دارند یعنی حق ابلاغ دارند و انسان حلال و حرام را باید از اهل بیت علیهالسلام بگیرد.
عده ای از متصوفۀ به اصطلاح دراویش داریم که شیعۀ اثنی عشری هستند و تمام اعتقادات و اصول مذهب را قبول دارند، منتها نقطۀ انحرافشان اینجاست که می گویند: تا زمان حضرت رضا علیهالسلام، شریعت، یعنی قوانین مدون در شرع، با طریقت و مسائل محکمه با سلوک تا زمان امام هشتم علیهالسلام توأمان بوده است و از ایشان به بعد شریعت به امام جواد علیهالسلام رسیده است و طریقت به مرحوم کَرخی رسیده است. شما می خواهید به رساله عمل کنید باید تابع نظر امام جواد علیهالسلام باشید و اگر می خواهید سلوک و طی طریق کنید باید به مرحوم کرخی مراجعه کنید. شیعه هستند و رساله قبول دارند و نماز جماعت هم قبول دارند و این نوعی انحراف است. تنها کسی که می تواند چنین کاری کند، امام است و این مرتبه ای ضعیف است. مرتبۀ دوم این است که سلوک ما طی طریق رسیدن به راه های عرفانی؛ انسان اگر بخواهد مسائل عرفانی را طی کند، تنها کسی که می تواند به انسان آدرس دهد، وجود مقدس حجت است.
زیارت جامعۀ کبیره، " السَّلامُ عَلَى أَئِمَّةِ الْهُدَى وَ مَصَابِيحِ الدُّجَى وَ أَعْلامِ التُّقَى وَ ذَوِي النُّهَى وَ أُولِي الْحِجَى وَ كَهْفِ الْوَرَى وَ وَرَثَةِ الْأَنْبِيَاءِ وَ الْمَثَلِ الْأَعْلَى وَ الدَّعْوَةِ الْحُسْنَى وَ حُجَجِ اللَّهِ عَلَى أَهْلِ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ وَ الْأُولَى " یعنی چراغ هدایت شما هستید و اگر من بخواهم این عرفان های من در آوردی و کاذبی که مدعیانش دکان هایی باز کردند و شیادی می کنند، انسان اگر بخواهد برسد، احتیاجی به این مسیرها و دکان ها ندارد. حدیث عِنوان بصری که مرحوم قاضی به شاگردهای راه رفته و نمره دارش که بَطانه اش بودند، از خسیسین و مقربش بودند و تازه همانند آیت الله بهجت(ره) و امام رضوان الله تعالی علیه و همانند کشمیری ها، وقتی می خواستند به آنها دستورالعمل اخلاقی بدهند، حدیث عنوان بصری را پیشنهاد میکرد، نه راه های انحرافی که خیلی ها اسیر شیطان هستند.
ارائۀ طریق با اهل بیت علیهالسلام است. امام فرمود: شرق و غرب عالم را زیر و رو کنید، چیز مشت پر کن و به درد بخوری پیدا نخواهید کرد، مگر چیزی که ما گفته ایم. یعنی اگر کسی می خواهد شروع کند، نسخه و نقشۀ رسیدن به کمال دست اهل بیت علیهالسلام است.
سومی ایثار علی المطلوب است. یعنی چی؟ یعنی غیر از اینکه امام آدرس دهد تا سلوک کنی آن کسی که باید دستت را بگیرد و با خود ببرد و به نوک قله برساندت، خود امام است. لحظه به لحظه و آن به آن یک سالک تحت اشراف و سیطره در کَنَف حمایت امام زمانش، رَشَهات و لَمَعات قدسی و اشراقات و ارارات و افاضات باید به او بشود و با همت این مسیر قابل طی شدن نیست. با زحمتی که ما دعا می کنیم و زور زدن و تلاش ما نیست.
همتم بدرقه راه کن ای طایر قدس
که دراز است ره مقصد و من نوسفرم
در ادامه این مراسم؛ ذاکرین اهل بیت علیه السلام حاج حسین سیب سرخی و حاج ابراهیم رحیمی به روضه خوانی و سینه زنی پرداختند.