کسی که اهل ایمان باشد نمیتواند بخشی از اسلام را انکار و بخشی را قبول کند
وارث: آیتالله عبدالنبی نمازی نماینده ولیفقیه و امامجمعه کاشان، 14 اردیبهشتماه در جلسه تفسیر قرآن با اشاره به تفسیر و ترجمه آیات 285 و 286 دو آیه پایانی سوره بقره، گفت: همه به خدا و پیامبران خدا از آدم و پیامبراکرم(ص) و کتابهایی که از سوی خدا نازل شده است، از زبور و تورات و انجیل و قرآن را همه اهل ایمان قبول دارند و کسی که اهل ایمان باشد نمیتواند بخشی از اسلام را انکار و بخش دیگر را قبول کند.
وی افزود: هرکس که به خدا ایمان آورد باید هر آنچه را که از سوی خدا از آسمانها فرود آمده است قبول داشته باشد و تسلیم حرف خدا باشد و آن را شنیده و عمل کند.
آیتالله نمازی گفت: خداوند درآیه 286 سوره بقره به هیچکس زور نمیگوید و کاری که خارج از قدرت و توان کسی باشد به او تکلیف نمیکند و تکلیف خداوند برای انسانها بر اساس توان و ظرفیت و قدرت و توانایی و تحمل آنها است.
وی افزود: مقتضای تدبیر و حکمت این است که خداوند هم حکیم است و هم رحیم و به اندازه توانایی انسانها از آنها انتظار دارد، لذا هر آنچه را اکتساب کرد و هر آنچه را که تحصیل کرد به نفع و سود خودش خواهد بود و بر اسا س عملکرد مثبت و منفی جوابگو خواهد بود.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه با اشاره به اینکه در این آیه سه مرتبه واژه ربنا بهکار رفته است، یادآور شد: استفاده از واژه ربنا در این آیه حاکی از درخواست و التماس از خدا است که در مرتبه اول خدا ما را به دلیل خطاهایمان مؤاخذه و محاکمه نکند، در مرتبه دوم کاری را که سنگین است به ما تحمیل نکند و در مرتبه سوم از خدا میخواهیم چیزی را که توانایی آن را نداریم به ما تحمیل نکند و ما را که ضعیف و عاجز و تحت تأثیر هوای نفس خود قرار داریم ببخشد.
آیتالله نمازی ادامه داد: یکی از صفات خوب خدا این است که کارهای خوب بندگانش را افشا و برملا میکند تا دیگران از آن الگو بگیرند و کارهای زشت و خطاهای بندگانش را پنهان میکند، لذا ما نیز باید خطاهای برادران دینی خود را بپوشانیم و افشا نکنیم.
نماینده ولیفقیه در کاشان با اشاره به اینکه این دو آیه پایانی سوره بقره با آیات اول سوره بقره سنخیت و تشابهاتی دارد، افزود: بیان نشانههای اهل ایمان از تشابهات دو آیه پایانی سوره بقره با آیات صدر این سوره است.
آیتالله نمازی گفت: خداوند در این دو آیه اهل ایمان را تشویق به کارهای خوب و پرهیز از گناهان و استغفار از گناهان میکند و خداوند حکیم است چون هر کاری را به تناسب خودش و براساس توانایی افراد در نظر گرفته است، لذا خداوند هم حکیم است و هم رحیم.
وی با اشاره به سه معنای خطابه که گاهی به معنای گناه و گاهی به معنای خطای عمد و یا غیر عمد در این آیات است، عنوان کرد: منظور این است که امتهای گذشته اگر گناهی را مرتکب میشدند بلافاصله عذاب الهی برایشان نازل میشد، اما به امت مرحومه مهلت داده است تا اگر گناهی را مرتکب شدند استغفار کنند، لذا ماه رجب برای استغفار و جبران گناهان است.
آیتالله نمازی در ادامه با اشاره به روایات ثواب تلاوت این دو آیه اظهار کرد: مرحوم امینالاسلام در کتاب مجمعالبیان در ذیل تفسیر این دو آیه پایانی سوره بقره میگوید، مستحب است این دو آیه را در شبانهروز زیاد تلاوت کنید.
وی با اشاره به اینکه پیامبر اکرم(ص) میفرماید آنچه را خداوند در معراج به من ابلاغ کرد آیات پایانی سوره بقره بود، گفت: در روایت دیگری آمده است که این دو آیه به دلیل تکرار سه مرتبه کلمه ربنا، هم قرآن است و هم دعا است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، یادآور: ابنعباس میگوید نزد پیامبر بودم که صدای عجبیی شنیده و پیامبر مشاهده کرد دریچهای به سوی آسمان باز و فرشتهای نازل شد و به پیامبر گفت خداوند به تو دو نور را بشارت داده است که به هیچکدام از پیامبران نداده و این دو نور سوره حمد و آیات پایانی سوره بقره است که ویژه پیامبر(ص) است.
/م.س215