حجت الاسلام حائری زاده: تمام عبادت به انتخاب کردن آگاهانۀ دین است +گزارش تصویری

کد خبر: 32931
مراسم عزاداری شام شهادت امام موسی کاظم علیه السلام با سخنرانی حجت الاسلام حائری زاده و مداحی ذاکرین اهل بیت علیه السلام کربلایی نریمان پناهی و حاج میثم اصفهانیان در حسینیه بیت الحسین علیه السلام برگزار شد.
وارث: مراسم عزاداری شام شهادت امام موسی کاظم علیه السلام با سخنرانی حجت الاسلام حائری زاده و مداحی ذاکرین اهل بیت علیه السلام کربلایی نریمان پناهی و حاج میثم اصفهانیان در حسینیه بیت الحسین علیه السلام برگزار شد.

در ادامه متن سخنان حجت الاسلام حائری زاده را می خوانید:

حضرت موسی بن جعفر علیه السلام القاب زیادی دارند که یکی از القاب مهمشان نفس زکیه است. یعنی آن کس که دائماً در پی تزکیۀ خودش است. در بین ائمه علیه السلام کسی همانند ایشان مناجات کبیره و دموع غزيرة داشته باشد. هم مناجات زیادی داشتند و هم اشک روان. اشک ایشان در مناجات بند نمی آمد. مهم ترین سرمایه انسان اشک است و فرمودند: سید آداب دعا گریه است. قرآن هم می فرماید: اگر لطف و فضل خدا نبود، شما تزکیه نمی شدید.

یکی از القاب امام موسی بن جعفر علیه السلام "زین المتهجدین" بود. یعنی زینت نماز شب خوانها! پیامبر صلی الله علیه و آله خطاب به امام علی علیه السلام می فرمایند: " علیک بالصلاة الیل، علیک بالصلاة الیل، علیک بالصلاة الیل " در صلوات مخصوصۀ امام کاظم علیه السلام داریم: " الذی کان یحیی اللیل بالسهر الی السحر " (سهر: شب زنده داری، سحر: قبل از اذان صبح) سهری نبود که امام موسی بن جعفر علیه السلام بیدار نباشند. نقش نگین انگشتری حضرت و ذکری که روی آن نوشته شده بود، دو کلمه بود: " حسبی الله " آدمی که خدا را دارد، بن بست ندارد و کشتی هایش غرق نمی شود. آدمی که خدا را دارد گرفتار استرس نمی شود و با ذکر خود را آرام می کند.

امام موسی بن جعفر علیه السلام سال 128 به دنیا آمد. 20 ساله بودند که پدرشان به مقام شهادت رسید. 35 سال امامت کردند. در این 35 سال به تعبیر آیت الله وحید خراسانی که فرمودند: اگر مردم ما می دانستند معارف شیعه توسط موسی بن جعفر علیه السلام به ما رسیده است، امروز که روز شهادتشان است دسته جات عزاداری موسی بن جعفر علیه السلام را راه می انداختند و اینکه همه خود را مقید به لباس های مشکی یک دست می کردند و تعظیم شعائر می کردند.

هارون جلوی حضرت علیه السلام را گرفت و گفت: این همه هزینه و تبلیعات می کنیم باز هم مردم شما را دوست دارند. کسی برای ما تره خرد نمی کند! سرش چیست؟ فرمودند: " انا امام القلوب و انت امام الجسوم " حکومت ما، حکومت بر قلب های مردم است.

یکی از کارهای امام برخورد با فرقه های مختلف بود. از جمله فرقۀ "مرجعه". این فرقه می گویند: قلبت پاک باشد. در این نگاه می گویند: یزید در قبر خودش میرود و معاویه در قبر خود میرود و از گناه آنان به ما ربطی ندارد. چرا نماز می خوانی؟ قلبت پاک باشد، کافیست. برخی از آنها هم می گویند: به جایی رسیدیم که دیگر نماز برایمان واجب نیست. مرجعه الان اباحه گری شده است. مسیحی کارش درست است، یهودی کارش درست است و شیعۀ چهار امامی کار درست است و شیعۀ اثنی عشری هم کارش درست است. شما آنگونه انتخاب کن و من هم اینگونه! همۀ ما به بهشت میرویم و شش دنگ آن را به ما خواهند داد و پذیرایی هم خواهند کرد. انواع و اقسام نعمت های الهی هم در اختیارمان خواهند گذاشت. این نگاه اباحه گری است! ممکن است که در آن واحد تمام تفکرات درست باشد؟ میشود هم شب باشد و هم صبح؟ در آن واحد یک شی هم سفید باشد و هم سیاه؟ امام با اینها برخورد می کرد.

یکی از مشکلات موسی بن جعفر علیه السلام برادر بزرگ او به نام عبدالله افتح بود. بعد از شهادت پدرش ادعا کرد که امام است. بنابر آیت خدا، شیعه اصرار دارد که امامت انتصاب است و قبلاً پیامبر صلی الله علیه و آله بشارتش را داده است که بعد از من خلفا 12 نفر هستند و یک به یک اسم بردند. عبدالله افتح گفت: من امام هستم. عده ای از شیعیان جمع شدند که در آن جمع عبدالله افتح هم بود! امام علیه السلام فرمودند: بروید هیزم بیاورید. هیزم ها را روشن کردند و آتش گرفت و امام با لباسش به طور کاملاً طبیعی در دل آتش رفت و با مردم صحبت کرد. مردم می پرسیدند: نمی سوزید؟ می فرمودند: خیر. بعد از چند دقیقه از آتش بیرون آمدند و رو به عبدالله افتح کردند و فرمودند: برادر! مگر نمی گویی امام هستم؟ برو درون آتش. کسی که امامت دارد با دستور خدا چه آتش دنیا و چه آتش آخرت بر بدن او تأثیر نمی گذارد. این یکی از علائم امام است. خلاصه زیر بار نرفت و عده ای از جمع که طرفدارش بودند بازگشتند و به امامت امام موسی بن جعفر علیه السلام قائل شدند.

مصیبت دیگر امام این بود که عده ای هم قائل به امامت برادر دیگر او " اسماعیل " بودند. با اینکه امام صادق علیه السلام در حیاتش به آنها فرمود: روپوش را کنار بزنید و بفهمید که اسماعیل رفته است.

امام علیه السلام فرمودند: در دین خدا عمیق شوید. دین ما بیشتر حسی است. در دین خدا خوب تفقه کنید. اگر بینش و عمق را در دین داشتید، کلید بصیرت و آگاهی است. تمام عبادت به انتخاب کردن آگاهانۀ دین است.

در ادامه این مراسم؛ ذاکرین اهل بیت علیه السلام کربلایی نریمان پناهی و حاج میثم اصفهانیان به روضه خوانی و سینه زنی پرداختند.