حجت الاسلام پشت کوهی: هدایت وظیفۀ تمام انبیا بوده و وظیفۀ تمام انسان ها است +گزارش تصویری

کد خبر: 32998
مراسم جشن شام مبعث حضرت محمد صلوات الله علیه با سخنرانی حجت الاسلام پشت کوهی و مداحی ذاکر اهل بیت علیه السلام کربلایی حمید سوهانی در هیئت عشاق الحسن علیه السلام سوهانک برگزار شد.
وارث:  مراسم جشن شام مبعث حضرت محمد صلوات الله علیه با سخنرانی حجت الاسلام پشت کوهی و مداحی ذاکر اهل بیت علیه السلام کربلایی حمید سوهانی در هیئت عشاق الحسن علیه السلام سوهانک برگزار شد.

در ادامه متن سخنان حجت الاسلام پشت کوهی را می خوانید:

خداوند هزارن اسم و صفت دارد که در دعای جوشن کبیر در شب های قدر ماه رمضان هزار تا از این اسامی و صفات خوانده می شود. جوشن کبیر صد بند دارد و هر کدام ده اسم و صفت خدا را دارا است که بین آن می گوییم: " الغوث الغوث خلصنا من النار یارب " این هزار اسم و صفت خداست. خداوند اسم اعظم دارد. حافظ شیرازی سروده است:

اسم اعظم بکند کار خود ای دل خوش باش / که به تلبیس و حیل دیو مسلمان نشود

آصف ابن برخیا که به کمتر از یک چشم بر هم زدن تخت بلقیس را آورد، به یک حرف از اسم اعظم خدا راه پیدا کرد. این اسامی و صفات در بنده های خداوند تجلی پیدا می کند.

ابن عربی که صاحب فصوص الحکم و فتوحات مکیه است که مرحوم علامه تهرانی هم شیعه بودنش را ثابت می کند، در فصوص الحکم او تمثیل زیبایی است که می گوید: خداوند همانند یک آینۀ تمام قدی بزرگ بوده است که خرد شده است. بنده ها تکه های آینه هستند که از آینۀ بزرگ یک صفاتی را به ارث بردند.

برخی صاحب سفره هستند و لذت می برند که مردم سر سفره اش بنشینند. این تجلی صفت رزاق بودن پروردگار است. برخی از انسان ها عیب مردم را می پوشانند. هر عیبی که از مردم میبیند در سینۀ خود نگه میدارد. این تجلی صفت ستارالعیوب پروردگار است. شخصی انسانی بسیار غیور است که آن هم تجلی صفت خدا است. یک نفر شجاع است و یک نفر رحمان، یک نفر کریم؛ از خدای خودش صفتی را به ارث برده است. ما بندگان خدا اگر در راه خدا قدم برداریم یک آینۀ شکسته از آن تجلی بزرگ هستیم.

یکی از اسامی پروردگار نام مقدس "هادی" است. خداوند هادی و هدایت کننده است. در آیةالکرسی می خوانیم که خداوند از ظلمت به نور انسان ها را هدایت می کند. خداوند هدایت کننده است. ناگهان شما ناخواسته در مسیری قرار می گیرید و به سمت دین هدایت می شوید.

گاهی چیزی در مسیر انسان قرار می گیرد، حتی یک کلمه باعث هدایتش می شود. همان طور که خزعل با یک آیۀ قرآن عوض شد و جناب بُشرهافی با یک جملۀ موسی ابن جعفر متحول شد. خداوند خیلی ها را هدایت کرد که اصلاً در باغ نبودند! خلاصه خداوند هادی است.

صفت خداوند در بندگانش تجلی پیدا می کند که اتَم و اکمل این تجلی در وجود مقدس پیغمبران است. هر 124000 پیغمبر، مسئولیت اولشان هدایت بشر بود که بشر را به سوی پروردگار یکتای واحد هدایت کنند. بشر ذاتاً خداپرست بود ولی به اشتباه می رفت. عرب جاهل فکر می کرد چوبی که با دست خود تراشیده است خدایش است.

وظیفۀ اولیۀ انبیا هدایت بشر بود. بشر ذاتاً از دروغ و بدی و قتل بدش می آید، در مسیر خطا افتاد و انبیا می آمدند تا او را به مسیر مستقیم بیاورند. 124000 پیغمبر یکی پس از دیگری برای هدایت آمدند، قبل از پیامبر اسلام صلی‌الله علیه وآله وسلم هم جناب مسیح علیه‌السلام است که 600 سال قبل از ظهور اسلام بودند. پیامبر آمد تا آن مهر و امضای آخر را بر هدایت بشر داشته باشد.

کودک کلاس اول ابتدایی درسی به نام حساب دارد اما حسابشان نوشتن از عدد 1 تا 10 است. کلاس دوم و کلاس سوم که جدول ضرب یاد میگیرد. همان حساب است اما آهسته آهسته تکمیل می شود تا روزی که در دانشگاه که دکترای ریاضی اش را می گیرد، ریاضی همان است اما آهسته آهسته آهسته تکمیل می شود.

124000پیغمبر هم آهسته آهسته آمدند و بشر را کم کم کامل کردند تا به کلاس آخر رسید که نام پیغمبر صلوات الله علیه ما نوشته شد تا این مسئولیت بزرگ را انجام بدهد.

پیغمبر اسلام صلی‌الله علیه وآله وسلم هادی بود و هدایت کرد و در این راه بسیار آزار دید و خودشان هم فرمودند: هیچ پیامبری همانند من آزار ندید.

هدایت پیامبران ادامه پیدا کرد تا اینکه به عهدۀ تمام مسلمانان افتاد؛ آنها پرچم دار هستند ولی ما نباید بگوییم عالم و امام جماعت دارد و به ما ربطی ندارد.

اولین مسئولیت حضرت محمد صلوات الله علیه هدایت بود. مبعوث شد تا هدایت جامعه را به عهده بگیرد. تک تک مسلمانان بعد از پیامبر وظیفۀ هدایت دارند. یک نفر را هدایت و زنده کند برای دنیا و آخرتش بس است.

روایت داریم اگر کسی از شخص دیگری آدرسی سوال کند، خداوند صد ثواب برایت می نویسد و صد گناهت را پاک می کند و صد درجه به تو خواهد داد، فقط چون راه را نشانش دادی. اگر راه زندگی را نشان شخصی بدهی چه خواهد کرد؟!

هدایت وظیفۀ تمام انبیا بوده و وظیفۀ تمام انسان ها است.

در ادامه این مراسم؛ ذاکر اهل بیت علیه السلام کربلایی حمید سوهانی به مدیحه خوانی پرداختند.