آیا مراتب اردات به امام علی(ع) متفاوت است؟

کد خبر: 3346
حجت‌الاسلام والمسلمين علوی تهرانی با اشاره به اينكه اردات به امام علی (ع) دارای مراتب است، گفت: موالی، محب و شيعه امام علی(ع) مراتبی متفاوت هستند به گونه‌ای كه پايين‌ترين مرتبه موالی، پس از آن محب و بالاترين مقام نيز شيعه علی(ع) است.

وارث: حجت‌الاسلام و المسلمين علوی تهرانی، استاد حوزه در برنامه ياد خدا شبكه قرآن و معارف سيما، گفت: عيد غدير هم مربوط به امت اسلامی بوده و هم مربوط به امت‌های پيشين، پيغمبری برانگيخته نشد مگر اين كه روز 18 ذی‌الحجه را عيد می‌گرفت و اين روز، روز شادی ابراهيم، عيسی، موسی و 124 هزار پيغمبر است.

اين استاد حوزه اظهار داشت: خطيب خوارزمی در مناقب امام علی(ع) از زبان عبدالله‌بن مسعود كه مورد توجه اهل سنت و شيعيان است، نقل می‌كند كه پيامبر روزی من را صدا زد و به من فرمود جبرئيل از من در عالم معراج درخواستی كرد و گفت از انبياء اهل سلف سؤال كن كه چه شد كه شما به نبوت مبعوث شديد و در بين زمينيان به رياست الهی منصوب شديد كه پيامبر فرمودند من اين سؤال را از انبيا پرسيدم و آن‌ها پاسخ دادند: «به ولايت و ولايت علی‌بن‌ ابی طالب: ما به پيغمبری مبعوث شديم چون ولايت تو و ولايت علی‌بن ابی طالب را پذيرفتيم.»

نه تنها مسلمانان بلكه مسيحی‌ها نيز راجع به امام علی (ع) تواضع دارند

وی تأكيد كرد: نه تنها مسلمانان بلكه مسيحی‌ها نيز راجع به امام علی (ع) تواضع دارند و درباره مناقب امام علی(ع) از زبان اهل سنت مطالب و احاديث زيادی وجود دارد به گونه‌ای كه می‌توان برای نمونه كتاب احقاق‌الحق 26 جلدی را كه قاضی نورالدين شوشتری اين عالم شيعی در مناقب علی‌بن‌ابی طالب از زبان اهل سنت نوشته است را نام برد كه برخی از مجلدات آن هم درباره ساير امامان است.

نمونه‌ای از احاديثی درباره مناقب امام علی(ع)

حجت‌الاسلام علوی تهرانی، با بيان نمونه ديگری از احاديثی كه درباره مناقب امام علی(ع) آمده گفت: در كتاب تاريخ بغداد كه كتاب اهل سنت است در جلد 13 از زبان علقمه و اسود آمده كه ما از ابوايوب انصاری در پايان جنگ صفين سؤال كرديم كه يكی از مناقب علی را برای ما موثق نقل كن.

وی ادامه داد: ابو ايوب انصاری در پاسخ می‌گويد من از عمار شنيدم كه پيامبر به امام علی(ع) فرموده علی جان اگر نمی‌ترسيدم از آن فكری كه نصاری در باب عيسی كردند نسبت به تو از مناقب تو می‌گفتم آن چنان كه آب وضوی تو را برای شفا و خاك پای تو را به توتيا ببرند.

حجت‌الاسلام علوی تهرانی افزود: عايشه، همسر پيامبر كه فردی موثق برای اهل سنت است می‌گويد كه پدرم بسيار به علی نگاه می‌كرد و من به او گفتم من تو را ديده‌ام كه بسيار به علی نگاه می‌كنی و او گفت از رسول شنيدم كه فرمود: «النظر الی وجه علی عبادة: نگاه كردن به وجه علی عبادت است» و اين مطلب كه از عايشه نقل شده در كتاب‌های مهم اهل سنت و از راويان مهم آنان نقل شده است.

تفاوت موالی، محب و شيعه امام علی (ع)

وی با بيان اين مطلب كه موالی، محب و شيعه امام علی (ع) با يكديگر تفاوت دارند، تصريح كرد: ارادات به امام علی (ع) دارای مراتب است به گونه‌ای كه پايين‌ترين مرتبه موالی است پس از آن محب و بالاترين مقام نيز شيعه علی است.

حجت‌الاسلام علوی تهرانی ادامه داد: در عيون اخبار الرضا(ع) آمده است كه طايفه‌ای درب خانه امام رضا(ع) را زدند و ايشان خود به در خانه رفتند و آن ها گفتند ما شيعه شما هستيم اما امام رضا(ع) در را باز نكردند آن‌ها 60 بار رفتند و بازگشتند و امام باز هم در را باز نكردند تا اينكه آن ها گقتند ما محب شما هستيم چرا در را به روی ما باز نمی كنيد.

وی افزود: امام رضا(ع) فرمودند زيرا ادعای شما دروغ بود شما محب ما هستيد نه شيعه ما بنابراين مرتبه حب با مرتبه شيعه متفاوت است و مسلما هر كدام از اين مراتب علاماتی دارد.

اين كارشناس دينی گفت: انسانی كه می‌خواهد شيعه باشد بايد برای رسيدن به اين مرتبه تلاش كرده و سعی كند تا بهترين باشد و امام صادق(ع) می‌فرمايد اگر درجايی زندگی می‌كنيد كه هزار نفر در آن‌جا هستند اگر يك نفر بهتر از شما در بين آن‌ها وجود دارد خودتان را به ما منسوب نكنيد.

شيعه باید بهترین باشد

حجت‌الاسلام علوی تهرانی افزود: اين فرمايش به اين معنی است كه شيعيان از همه نظر خانوادگی، اجتماعی، رعايت بيت‌المال و مسائل مربوط به كشور و در حقيقت تمامی مسائل از ديگران بهتر هستند.

جواز گذر از صراط در دستان علی(ع)

وی در پايان خاطر نشان كرد: اگر كسی را ديديم كه مسلمان نبود و از ما بهتر بود برای امام علی(ع) حفظ شأنيت كنيم و خودمان را به ايشان منسوب نكنيم ما بايد با امام علی(ع) عهدی ببنديم كه اين عهد در تمام شئونات زندگی رعايت شود تا بتوانيم با سلامت از صراط عبور كنيم زيرا جواز گذر از صراط را بايد از علی بن ابی طالب گرفت.

وی گفت: در منابع از ابابكر هم آمده كه گفت من از رسول خدا(ص) شنيدم كه فرمود هيچ كس از پل صراط رد نمی‌شود مگر آن كه علی(ع) جواز عبورش را امضا كرده باشد.


/ف104