حجت الاسلام کرمی: در قیامت درباره نعمت محبت اهل بیت(ع) از ما سوال می پرسند +گزارش تصویری

کد خبر: 33730
مراسم جشن ولادت حضرت علی اکبر علیه السلام با سخنرانی حجت الاسلام کرمی و مداحی ذاکرین اهل بیت علیه السلام حاج اکبر مولایی(پیش منبر)، حاج احد قدمی، حاج محسن عرب خالقی، کربلایی حنیف طاهری و کربلایی حسین رجبیه در هیئت الزهرا سلام الله علیها برگزار شد.
وارث: مراسم جشن ولادت حضرت علی اکبر علیه السلام با سخنرانی حجت الاسلام کرمی و مداحی ذاکرین اهل بیت علیه السلام حاج اکبر مولایی(پیش منبر)، حاج احد قدمی، حاج محسن عرب خالقی، کربلایی حنیف طاهری و کربلایی حسین رجبیه در هیئت الزهرا سلام الله علیها برگزار شد.

در ادامه متن سخنان حجت الاسلام کرمی را می خوانید:

" إِذَا کَانَ يَوْمُ الْقِيَامَةِ لَا يَزُولُ الْعَبْدُ قَدَماً عَنْ قَدَمٍ حَتَّی يُسْأَلَ عَنْ أَرْبَعَةِ أَشْيَاءَ عَنْ عُمُرِهِ فِيمَا أَفْنَاهُ وَ عَنْ شَبَابِهِ فِيمَا أَبْلَاه وَ عَنْ مَالِهِ مِنْ أَيْنَ اکْتَسَبَهُ وَ فِيمَا ذَا أَنْفَقَهُ وَ عَنْ حُبِّنَا أَهْلَ الْبَيْت " فرمودند: فردای قیامت اجازه نخواهند داد که هیچ دَیار بشری و هیچ تنابنده ای قدم از قدم بردارد، مگر اینکه نسبت به چهار سوال که از ارکان رئیسی و رکنی سعادت انسان است.

اگر انسان نسبت به این چهار رکن مراقبت و محافظت داشت، سعادتش تضمین می شود. اولین سوالی که در قیامت می پرسند این است: عمرت را کجا فانی کردی؟ از جوانی می پرسند: کجا مندرسش کردی؟ سوالی ایجاد می شود که اگر در قیامت از عمر انسان سوال می شود، علی القاعده جوانی هم بخشی از همان عمر است. سوال مستقل جوانی جدای از سوالی که از عمر می شود به چه معناست؟

این نعمت به قدری ثمین است و به قدری این دُر گرانبها است کَاَنا این فصل متلعلع و متشعشع که لحظۀ تشکیل شاکله و هندسۀ روان انسان است؛ و همۀ سرمایه های طبیعی و معنوی انسان در اوج است، به قدری درخشش دارد و ویژه و برجسته است کَاَنا نعمت جدایی از عمر است.

سوالی که در مورد جوانی می شود با سوالی که در مورد مجموعه عمر می شود، دو تا است. در مورد عمر می گویند: کجا فانی کردی؟ در مورد جوانی می گویند: کجا کهنه کردی؟

در روایات و منابع طبقه اول ما جوانی را فصل کشت و سرمایه گذاری معرفی کردند. جوانی یعنی آن فصل از عمر که خطوط کلی و اصول محوری که انتظام و اتصال مجموعۀ عمر در آن مؤلفه ها و فاکتورها شکل می گیرد. جوانی یعنی آن لحظه ای که انسان تمام عمرش را نسبت به جوانی مدیریت می کند.

انسان در جوانی هر بذری را کاشت و هر خط سیری را دنبال کرد و در هر وادی ای سلوک کرد، باقی عمر لاجرم و ناگزیر در همین مسیر استمرار و ادامه پیدا می کند. فلهذا اگر انسان در جهات مادی و معنوی و طبیعی جِبِلی اش می خواهد رشد کند باید مراقب ایام جوانی اش باشد.

یکی از افکار غلطی که ما داریم این است که می گوییم: زمینۀ صفا و تفریح هست، برویم و بعداً بر می گردیم!در حالی که انسان وقتی جوانی اش را در یک سمت و سو هدایت کرد همانند یک ریلی است که مُرَسم می شود و مابقی عمر، خود به خود جذبات و کشش ها و گرایش های انسان ترسیم می شود.

قواعد عموم مردم این است که اگر مسیر زندگی انسان انحرافی بود این اعوجاج تا لحظۀ پیری دنبال انسان است.

هین مگو فردا که فرداها گذشت

تا بکلی نگذرد ایام کِشت

ایام کشت تا 40 سالگی است و بعد از آن زمانش می گذرد.

پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله می فرمایند: بچه چهل سالۀ امت من، مملکت وجود شما یک کشتزار و زمین زراعتی بود، از حالا به بعد وقت درو کردن است و نه کاشتن.

آدم به جایی میرسد که دیگر قدرت برگشت نخواهد داشت.

خاربن در قوت و برخاستن

خارکن در پیری و در کاستن

خاربن هر روز و هر دم سبز و تر

خارکن هر روز زار و خشک تر

از پول و سرمایه ات می پرسند که از کجا آوردی و کجا مصرف کردی. پول من است و دلم می خواهد! پول دست تو امانت است و برای خداست. از محبت اهل بیت علیه‌السلام می پرسند.

امام صادق علیه‌السلام از شیخ بغدادی سوال کرد: تو ادعا می کنی که مفسر هستی؛ خداوند در قرآن می فرماید: " لَتُسْأَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِيمِ " ما موقف سختی در قیامت به نام موقف حساب داریم. تو که شیخ بغداد هستی و ادعای تفسیر داری، منظور از نعیم چیست؟ گفت: همان مشروبات و ... چیزهایی که انسان استفاده می کند، فرش زیر پا و سقف بالا سر و ... فرمودند: اگر کریمی کسی را مهمان کرد و سفره رنگین برایش گذاشت، روزی که مهمان می رفت یک لیست از استفادۀ آنها به او میداد، قضاوت مردم از آن کریم چیست؟ گفت: او کریم نیست. کریم برای نعمتی که داده است منت نمی گذارد! فرمودند: در موقف حساب خداوند می پرسد: چقدر نخود خوردی و چند گونی برنج مصرف کردی؟ برای اینها حساب راه می اندازد؟ گفت: پس از چه می پرسد؟ فرمودند: نعمتی که قیامت انسان مسئول آن است، محبت اهل بیت علیه‌السلام است.

در ادامه این مراسم ذاکرین اهل بیت علیه السلام حاج احد قدمی، حاج محسن عرب خالقی، کربلایی حنیف طاهری و کربلایی حسین رجبیه به مدیحه خوانی و مولودی خوانی پرداختند.