حجت الاسلام علوی تهرانی: مراد از بندگی فقط انجام عبادات صوری نیست +گزارش تصویری
هر عملی طاعت و بندگی نیست. اگر عملی بندگی باشد باید بر دین منطبق باشد. ما نباید موجودات خودساخته باشیم، باید موجودات خداساخته باشیم. پیامبر صلیاللهعلیهوآله فرمودند: هیچ گفتاری پذیرفته نمی شود، مگر در سایۀ عمل. قول و عمل هم پذیرفته نمی شود مگر در سایۀ نیت صحیح. حتی اگر قربتاً الی الله بود، قبول نخواهد شد مگر اینکه منطبق بر دین باشد. عملی باشد که خدا و پیامبر صلیاللهعلیهوآله و اهل بیت علیهالسلام دستور داده باشند.
امام علی علیهالسلام فرمودند: مردم! مراقب دینتان باشید. به دینتان تمسک کنید.(یعنی دین رفتاری است و باید به آن اعتقاد داشت و بر اساسش عمل کرد.) مراقب باشید دینتان را ندزدند.
شما پرایدی می خرید که بالا و پایینش 20 میلیون است و قبل از آن خانه ای اجاره می کنی که پارکینگ داشته باشد. چرا؟ به خاطر اینکه ماشین را دزد نبرد. ماشین را بیمه می کنی که اگر دزد برد بتوانی بخشی از آن را از بیمه بگیری. برای ماشینت انواع و اقسام دزدگیر تهیه می کنی که نهایتاً 20 میلیون تومان ضرر نکنی. اگر این منشأش تعقل است که عالیست و اگر تعقل است باید در امور مهم تر بیشتر مراقب باشیم.
شما دزدگیر دینتان را نصب کردی؟ قفل و زنجیر برای دینت تهیه کردی؟ خیر!
چرا باید مراقب دین باشیم؟ در ادامه فرمودند: گناه در بستر دین بهتر است از عمل خیر در بستر بی دینی. یعنی آدم متدین اگر گناه کند بهتر است از اینکه آدمی بی دین تمام اموالش را وقف دین کند.
و نیز فرمودند: گناه در بستر دین بخشیده می شود اما عمل خیر در بستر بی دینی قبول نمی شود. سوره نساء آیۀ 48:
" إِنَّ اللّهَ لاَ يَغْفِرُ أَن يُشْرَكَ بِهِ وَيَغْفِرُ مَا دُونَ ذَلِكَ لِمَن يَشَاءُ وَمَن يُشْرِكْ بِاللّهِ فَقَدِ افْتَرَى إِثْمًا عَظِيمًا "
آیۀ 116:
" إِنَّ اللَّهَ لا يَغْفِرُ أَنْ يُشْرَکَ بِهِ وَ يَغْفِرُ ما دُونَ ذلِکَ لِمَنْ يَشاءُ وَ مَنْ يُشْرِکْ بِاللَّهِ فَقَدْ ضَلَّ ضَلالاً بَعيداً "
خداوند گناه شرک را نمی بخشد. اما غیر از شرک هر گناهی باشد و هر کسی مرتکب شود، می بخشد. شرک یعنی بی دینی و غیر شرک یعنی دین داری. اگر مشرک توفیق پیدا کرد که توبه کند خداوند نمی بخشدش اما اگر غیر مشرک توفیق توبه پیدا نکرد، می تواند امیدوار باشد که خداوند از سر تقصیراتش بگذرد. اما عمل خیر در بستر بی دینی اصلاً قبول نمی شود ولو دلار وقف کن حتی یک میلیارد دلار. خداوند نمی پذیرد.
سوره نور آیۀ 39:
" وَالَّذِينَ كَفَرُوا أَعْمَالُهُمْ كَسَرَابٍ بِقِيعَةٍ يَحْسَبُهُ الظَّمْآنُ مَاء حَتَّى إِذَا جَاءهُ لَمْ يَجِدْهُ شَيْئًا وَوَجَدَ اللَّهَ عِندَهُ فَوَفَّاهُ حِسَابَهُ وَاللَّهُ سَرِيعُ الْحِسَابِ "
عمل آنها همانند سراب در بیابان می ماند. آدم تشنه سراب می بیند. اما وقتی به طرف سراب میروند، چیزی پیدا نمی شود. آنها مالشان را دنیا می دهند و در قیامت چیزی از آن در نمی آید. این اهمیت دین است که گناه در بستر دین بخشیده می شود.
شخصی خدمت حضرت باقر علیهالسلام رفت، برگه ای در دست داشت که به حضرت داد و امام فرمودند: " هذه صحیفة مخاصم ، یسأل عن الدین الذی یقبل فیه العمل " بدون اینکه برگه را باز کنند فرمودند: در این برگه از من سوال کرده است: دینی که خداوند در سایه اش عمل را قبول می کند، چیست؟ طرف برگه را باز کرد و گفت: بله آقا همین سوال نوشته شده است. یعنی ما دینی به نام دین مقبول داریم. اگر شما متدین به آن دین بودی، عمل را از تو قبول می کنند.
شخص بزرگواری به نام محمد بن علی بن کفی از شخصیت هایی است که به جهت شرف امور از ناحیۀ مقدسۀ وجود نازنین حضرت حجت عجاللهتعالیفرجهمالشریف توقیع صادر شده است. یعنی امام در غیبت صغری برایش مطلبی را بیان کردند و فرمودند: آقای محمد بن علی! نادانان و کم خردان شیعه مرا آزار می دهند. (نه وهابی و مسیحی و یهود! بلکه شیعۀ نادان و بی سواد شیعه) پرسید: آنها چه کسانی هستند؟ فرمودند: کسانی که ارزش بال پشه از دین داری آنها بیشتر است.
لذا فرمود: " دین مقبول، دینی که خدا می پسندد کدام است؟ " امام کاظم علیهالسلام فرمودند: اگر در جامعۀ هزار نفری یکی از تو بهتر بود، خودت را به ما نسبت نده.
دین داریت را درست انجام بده و قلب امام زمان عجاللهتعالیفرجهمالشریف را به درد نیاور.
دین مقبول، دینی که خدا می پسندد کدام است؟ امام هشت رکن را بیان می کنند:
1) توحید. توحید نشانه دارد. امام صادق علیهالسلام فرمودند: کسی که از سر اخلاص بگوید: " لا اله الا الله " وارد بهشت می شود. هر چقدر از گناه دور بودید به همان میزان موحد هستید.
2) شهادت دادن به پیامبر صلیاللهعلیهوآله که ایشان بنده و رسول خداست و آنچه که آورده است، حق است. پیامبر صلیاللهعلیهوآله می فرمایند: شبیه ترین شما به من با اخلاق ترین شما است. کسانی که در مقابل آنچه که پیامبر صلیاللهعلیهوآله آورده است می گویند: "به نظر من..." یعنی به آنچه که پیامبر صلیاللهعلیهوآله آورده است و دین است اقرار ندارند.
3) داشتن رهبری و سرپرستی اهل بیت علیهالسلام.
4) اعلام بیزاری و دشمنی از دشمنان اهل بیت علیهالسلام. برائت از ارکان دین، اول اعتقاد به برائت و بعد هم اظهار برائت. ما باید به برائت اعتقاد داشته باشیم، اما اظهار برائت تابع شرایط است. در یک شرایط باید وحدت را حفظ کنیم و در شرایطی مجبور به تقیه هستیم.
5) تسلیم بودن در برابر امر اهل بیت علیهالسلام. نه فقط پذیرفتن امامت، هر چه که انها می گویند نسبت به آن تسلیم باشیم.
6) ورع 7) تواضع 8) انتظار فرج.
حضرت علیه السلام با حسرت فرمودند: ما حکومتی داریم که هر وقت خداوند بخواهد آن حکومت ظهور می کند. امام باقر علیهالسلام ارکان دین را نام برد: توحید، رسالت پیامبر و امامت ائمه علیهالسلام ، برائت از دشمنان، تسلیم امر آنها و ورع و تواضع، فرج. نماز و روزه و حج چه شد؟ دین داری ما فقط نماز است و روزه و حج و خمس اگر باشد، در حالی که ما آن هشت مورد را نداریم. نماز و روزه و حج و خمس فرع بر این هشت مورد است. ما به فرعیات بیشتر از اصل توجه می کنیم.
بر ما واجب و لازم است که بدانیم انتظار فرج چیست. برای اینکه به دوران جاهلیت وارد نشویم ملاک و شاخصه می خواهیم. پیامبر صلیاللهعلیهوآله : ولایت امیرالمومنین علی علیهالسلام سدی است برای ورود به دوران جاهلیت.
امام صادق علیهالسلام می فرمایند: کسی که قائم را انکار کند، مرگش مرگ جاهلیت است. یعنی وظیفۀ مهم ما شناخت امام عصر عجاللهتعالیفرجهمالشریف است.
در ادامه این مراسم؛ حاج حسین سازور، حاج ابوالفضل بختیاری و دیگر ذاکر اهل بیت علیه السلام به مدیحه خوانی و مولودی خوانی پرداختند.