حجت الاسلام شهاب: در عصر غیبت، امام زمان(ع) در پی یار "با میزان" می گردند +گزارش تصویری

کد خبر: 34071
مراسم جشن شب ولادت حضرت صاحب الزمان علیه السلام با سخنرانی حجت الاسلام سید عبدالحمید شهاب و مداحی ذاکرین اهل بیت علیه السلا حاج علی آئینه چی، حاج سید محمد جوادی و کربلایی مقداد پیرحیاتی در هیئت محبان الرضا علیه السلام( بقعه شیخ طرشتی) برگزار شد.

وارثمراسم جشن شب ولادت حضرت صاحب الزمان علیه السلام با سخنرانی حجت الاسلام سید عبدالحمید شهاب و مداحی ذاکرین اهل بیت علیه السلا حاج علی آئینه چی، حاج سید محمد جوادی و کربلایی مقداد پیرحیاتی در هیئت محبان الرضا علیه السلام(بقعه شیخ طرشتی) برگزار شد.

در ادامه متن سخنان حجت الاسلام شهاب را می خوانید:

یکی از موضوعاتی که در مباحث مهدویت مطرح است؛ مسئله ویژگی های وجود مقدس امام زمان عجل الله است و در میان این ویژگی ها و خصوصیات یکی از آن ویژگی هایی که در عین حال هم بحث برانگیز است و هم با سولات زیادی از سوی انسان را روبه‌رو خواهدشد مسئله خصوصیت و ویژگی عدالت محوری و عدالت گستری امام زمان عجل الله است. زمانی که از عدالت سخن مطرح است امام عصر عجل الله امام عادل نیستند و ایشان عدل محض است و این در حق ایشان جفا است اگر بگوییم امام مهدی عجل الله، امام عادل است.

در یک کلام حضرت مهدی عجل الله، عدالت است و عدالت، فراگیر حضرت مهدی عجل الله است. در دعای شریف افتتاح در شب های ماه مبارک رمضان زیاد می خوانیم و بسیار تصریع شده " اللهم و صل علی ولی امرک القائم المؤمل و العدل المنتظر" و نگفته است "ولعادل النتظر " سخن از عدل است. مرحوم شیخ صدوق علیه الرحمه در کمال دین روایتی از عدل امام زمان عجل‌الله آورده؛ توصیه می کنم جوانان اگر اهل مطالعه هستند این کتاب را مطالعه کنند و به عادل بودن ایشان اشاره نمی کند بلکه به عدل امام زمان عجل الله اشاره می کند.

حضرت آیت الله عظمی صافی گلپایگانی که خداوند ایشان را رحمت کند. یک میراث جاودانه ای در فرهنگ مهدویت جمع کرده اند و منابعی که علمای اهل سنت تصریحاً در مسئله امام زمان عجل الله در شئون مختلف را مطرح کردند ایشان نزدیک به صدو پنجاه کتاب تحت عنوان" الامام المهدی عند اهل سنه " این کتاب را جمع آوری کردند.

یک نقطه اشتراکی بین شیعه و سنی  بر اساس روایت " يَمْلاُء الله به الاَرْض قِسُطاً وَ عَدْلاً بَعْدَ ما مِلئَتْ ظُلْمَاً وَ جَوُراً . تمام پیغمبران الهی و اوصیایشان از آدم و خاتم همگی آمدند تا عدل را در جامعه پیاده سازی کنند و اصلاً دستورالعمل قانون الهی بود و خدا یکی از وظایف نبوت را اقامه قسط و عدل بیان می کند و می‌گوید: " يَا دَاوُودُ إِنَّا جَعَلْنَاكَ خَلِيفَةً فِي الْأَرْضِ فَاحْكُم بَيْنَ النَّاسِ بِالْحَقِّ " سپس بالافاصله می‌گوید :" لیقوم ناس بالقسط " باید عدل در جامعه پیاده شود آن عدالت محض از ناحیه انبیا و اوصیا در جوامع انسانی عقیم ماند، گوینده عدل بودند و تلاش هم کردند. امّا آن انبیا و صالحین چون نتوانستند، یا عمرشان کفاف نداد و یا دوران رسالت محدود بود، عدل محض را در جامع پیاده نشد.

پیام عدل  الهی عمومی است و افرادی نیست که برای یک قوم و عشیره‌ای باشد عدل برای همه است و حتی جاهلان قاصر نیز مستحق دریافت عدل و امام عادل هستند و چون انبیا نتوانستند این کار را به اتمام برسانند آن ناموس دهر، تتمه زمان و امین خلق و آن وجود مقدس و آن موعود اُمَم که از نسل ابراهیم و خاتم انبیا است. حضرت مهدی آل محمد صلوات الله علیه خواهد آمد و عدالت را به معنا واقعی گسترش می دهد و عدالت امام زمان عجل الله فراگیر است.

جالب است از همان روزی که این مولود پا به عرصه وجود گذاشت دنبال تحقق وعده الهی و قیام به عدل بود.

 مهدی موعود عادل خواهد آمد و هیچ شکی در آن نیست. طبق روایات ظهور عدالت الهی به دست عادل حق مانند ظهور روز قیامت است و به مثابه قیامت و روزی که قرار است در دادگاه عدل الهی حاضر شوید سخت است.

 یک جلوه از عدل حق؛ امام علی علیه السلام  در عالم ظهور کرد مردم نتوانستند آن را تحمل کنند و تاریخ ثابت کرده است آن روز؛ نوزدهم ماه رمضان زمانی که امام علی علیه االسلام فرق شان شکافته شد که منادی ندا داد، سخن از بندگی امام علی علیه السلام نبود چرا که  ایشان خودشان کانون عبادت هستند و اصلاً دعوا بر سر عدل امام علی علیه السلام بود و آن روز از صفحه روزگار حقیقت عدل حق حذف شد.

خدا ذخیره اش را همینطور مجانی خرج هر کسی نمی‌کند. آن عدل مُنتَظر خواهد آمد امّا با زمینه؛ باید زمینه ها این عدالت گستری امام زمان عجل الله در جامعه برای امتی که پذیرای این عدل هستند، فراهم شود. مگر در روایت نداریم که امام زمان عجل الله ظهور می کنند و زمانی که حرف هایی از مبینات شریعت و محکمات دین می زند عده ای از آگاهان مکتب می‌گویند دروغ می‌گویی و این حرف ها به درد ما نمی خورد. چرا که منافعشان به خطر می افتد امام عادل که دیگر اهل تعارف نیست پس چون نمی تواند تحمل کند با او مقابله می کند.

عده‌ای شبهه ای را مطرح می کنند که امام عادل ظهور می کند و شکی در آن نیست و ایشان باید عدل محض را نیز پیاده کند و زمینه ظهور عدالت نیز باید در جامعه پیاده شود و انسان‌ها تدریجا همان طور که در مسیر عدالت قرار می گیرند عقلشان هم باید به مقام کمال برسد هرچند که در روایات داریم روزی که امام زمان عجل الله ظهور می کنند دست بر سر امت پاکشان می کشند و عقل ها کامل می شود و آنقدر دلها به هم لطیف می شود که دیگر جایی از پستی و دنائت نیست و ... که بماند وقت نیست. امّا سوالی که بر سر ما فرو می کنند این است حالا که قرار است عدل محض بیاید؟

 امام صادق علیه السلام هم همین حرف را می زند چرا خواب و کر و کور هستید و نمی بینید امام صادق علیه السلام چه گفته است. امام صادق علیه السلام می گویند: " هر حکومت و هر بلند کننده عَلَمی به اسم حق و عدل در عصر غیبت عقیم است. به اشتباه یافتید این حکومت ها به اصطلاح عدالت گستر و گوینده عدالت جایگاهی در میان ما اهل بیت علیهم السلام ندارد کار شما شیعیان کثرت دعا لتعجیل فرجه است بنشینید یک گوشه‌ای و سر به گریبان خودتان ببرید و ناله و ندبه بلند کنید خدایا صاحب امر منتظر را بر ما برسان وگرنه این امتی که ادعا ولایت گستری درمیان جامعه دارد دردی از شما دوا نمی کند و تظاهر به عدالت دارند. این کاملاً خلاف عقل و شرع است.

آیا زمانی که حضرت موسی علیه السلام از کوه بازگشتند و مشاهده کردند اصحاب اش خطاکار و زنا کار و بت پرست و طلا پرست شده اند مردم را رها کردند؟ و دست از تبلیغ دین خدا برداشتند؟

نه مستحکم و با اراده بهتر در این مسیر گام نهادند در فرمایشات امام(ره) بنیان گذار این تحول بنیادی در مذهب در فرمایشاتشان می فرمایند: این درست است که ما نمی توانیم عدل محض را پیاده کنیم اما نباید از زمینه ظهور هم غافل باشیم .

همین امسال خدا نگهدار باشد بر این حافظ شریعت مقام عظمی ولایت در پیامی که به کنگره جهانی ولایت دادند الحق در صحبت ها و فرمایشاتشان بینی دشمنان معاند را به خاک مالیدند یکی از فرمایشات ایشان را من انتخاب کردم تا برای شما عرض کنم ایشان فرمودند:" این عاقلانه نیست که کسی که در شب تاریک گم شده است در یک بیایان بگوید چون ممکن است فردا خورشیدی طلوع کند بگذارم تا آن نور بیاید و من از آن نور راه ام را پیدا کنم و بروم نه ! ما وظیفه داریم در اوج ظلمت و در اوج جهل و نادانی و فساد و فحشا و خطا و تاریکی‌ها از سوسوی نور موجود حضرت مهدی عجل‌الله و یاران ایشان عدل را در جامعه فراهم کنیم فلذا این جامعه عدالت گرا مهدوی حاکم عادل می خواهد. کارگذار عادل می خواهد و یقیین بدانید در عصر غیبت صاحب من و شما امام زمان عجل‌الله این امت را فراموش نمی کند و آن کسی که در کنارش است آن حاکم عادل که در کنارش قرار می گیرد و سنت را رعایت می کند به تعبیر امام حسین علیه السلام حاکم به کتاب الله و سنت امام حسین علیه السلام است. امام زمان عجل‌الله نیز او را رها نمی کند چرا که او منطبق به حجت است و رهایش در کار نیست.

در عصر غیبت امام زمان عجل‌الله در پی یار با میزان می گردد نه کسی که از موازین جدش دوری کرده است. 

در ادامه این مراسم؛ ذاکرین اهل بیت علیه السلا حاج علی آئینه چی، حاج سید محمد جوادی و کربلایی مقداد پیرحیاتی به مدیحه خوانی و مولود خوانی پرداختند.