استاد فاطمی نیا: تا زنده ای و روح در بدن داری زبانت را نگه دار تا قبرت روشن شود +گزارش تصویری

کد خبر: 34097
مراسم جشن ولادت حضرت صاحب الزمان علیه السلام با سخنرانی استاد فاطمی نیا و مداحی حاج احمد چینی در مسجد جامع ازگل برگزار شد.

وارث: مراسم جشن ولادت حضرت صاحب الزمان علیه السلام با سخنرانی استاد فاطمی نیا و مداحی حاج احمد چینی در مسجد جامع ازگل برگزار شد.

در ادامه متن سخنان استاد فاطمی نیا را می خوانید: 

"مرور اجمالی بر مسئله حمد"

 امام سجاد علیه‌السلام در صحیفه اصرار دارد که ما نسبت به مسألۀ حمد متوجه شویم. یعنی چگونه حمدی را به جا بیاوریم که آثار داشته باشد و ما در حمد شکری می گوییم و خدانگهدار! نه؛ ما حمد می کنیم ولی گاهی ته دلمان گِله هم داریم. حمدی کنیم که توجه داشته باشیم که این احسان را چه کسی به ما کرده است و این حمد یک حمد خالص است. می دانیم که مهربانی اش از پدر و مادر بیشتر است و هر کار کند خوب است.  امام سجاد علیه‌السلام با وجود اینکه تمام کسان اش را در مقابل چشمانش کشتند اما با محبت می فرمایند: اگر؛ اگر ممتنع مرا داخل آتش بیندازی به تمام جهنمیان اعلام خواهم کرد که دوستت دارم. حمد باید اینگونه باشد. توجه داشته باشد گِله گذاری نباشد و حالت تسلیم داشته باشد. حمد بخش مهمی در صحیفه است و حمد صحیح چه آثار و قضیه ای دارد. به شما می گویید: من حمد را به جا می آورم که ظلمات برزخ با آن حمد برای من روشن شود. این خیلی مهم است که حضرت علیه السلام یک توجه خالص است.

برزخ یعنی چی؟

 از لحاظ لغت فاصله ای بین دو چیز است. این فاصله که بین این جهان و آن جهان است را برزخ می گویند. کسانی که فوت می کنند به برزخ می روند. آیا بهشت میروند یا جهنم؟ مگر نگفته اند قبر یک حفره‌ای است از حفره های بهشت و یا حفره ای است از حفره های جهنم، سپس می‌فرمایند:" وَإِنَّ جَهَنَّمَ لَمُحِیطَةٌ بِالْکَافِرِینَ " جهنم به کافران احاطه دارد این یعنی چه آیا کافران در آن می سوزند و یا اینکه قبر حفره ای است از حفره های بهشت چه تفسیری دارد؟

برای ما که چیزی متوجه شویم مثال هایی زده اند و از باب مثال می گویم که این بلای سوزاندن ایشان را احاطه کرده است اما هنوز نسوخته است اگر قرآن را نگاه کنید از یک طرف می گوید " وَإِنَّ جَهَنَّمَ لَمُحِیطَةٌ بِالْکَافِرِینَ(1)" از طرف دیگر می فرماید: " نه اینکه اکنون در جهنم است قیامت وارد جهنم می شود. برزخ هم همینطور است اینطور نیست که آدم به جهنم وارد شود بلکه از اول شروع می شود.

شهدا عزیز نیز هنوز در داخل بهشت نشده اند اما " عِندَ رَبِّهِم یرزَقون (2)" لذت می برند و از ایشان احترام می شود.

همه ما از دنیا می رویم اما هنوز قیامت برپا نشده است و خوبان و بدان در انتظار قیامت هستند. البته یک حدیثی داریم که می فرماید: " در قبر و در برزخ آنان که محض ایمان را دارند آنها راحت می شوند و آنها که محض کافر و کافر تمام عیار هستند آنها همان جا در عذاب هستند. دسته سومی ام است که می فرماید مستضعین را رها می کنند."

بررسی برزخ ؛ برخی از برزخ می ترسند اما راهش چیست؟

یکی از آثار حمد که مورد توجه امام سجاد علیه‌السلام هم بود؛  این است که ظلمات قبر روشن می شود و به قدر مهم است که حضرت آن را بیان کرده است.  

در قرآن برزخ به معنای حاجز بین شیئٍ است و چند مورد ذکر شده است:

" وَ جَعَلَ بَینَهما بَرزَخا "

در جای دیگر برزخ به عنوان برزخ آخرت تنها یک مورد دیگر یادم نمی آیدکه به کار رفته باشد آن هم در سوره مبارکه مؤمنون " و من ورائهم برزخ الى يوم يبعثون(3)." بعد می فرماید: " و من لذی تکون من موت و البعث؛ اتلاف شده است در حالتی که بین مرگ و قیامت است."

زمانی که به خدمت امام می رسند و می پرسند: قبر یعنی چه؟  این نشان می دهد که قبلا از ائمه علیه السلام درباره قبر شنیده بودند و می دانستند یک تفسیر دیگری دارد – عمر بن یزید راوی حدیث است خدمت امام صادق علیه‌السلام می رسد، می پرسد: شما یک بار فرمودید تمام شیعیان در بهشت هستند چطور است؟ امام صادق علیه‌السلام فرمودند: بله، راست گفتم البته نباید به گناهان بزرگی که خدا نمی بخشد مرتکب شده باشند و در گذشته اما به من گفتند قربانت بروم گناه زیاد کرده ایم باز هم ما بهشت می رویم و نجات پیدا می کنیم؟ حضرت علیه السلام جواب دادند: بله همگی به شفاعت وصی بخشیده می شوید اما؛ امام قسم خوردند والله از برزختان می بخشم.

راوی می گوید: برزخ چیست؟ قبر برزخ است از زمانی که می روید تا روز قیامت .

علامه مجلسی رضوان الله در بحارالانوار جمع بندی های زیبا و شنیدنی دارند ما این طور بررسی کردیم و گفتیم یک قبر فقهی و یک قبر برزخی اما این چنین نیست که در روایت آمده است و من تنها برای تطبق ذهن می گویم. قبری از نظر فقهی این است که آدم وقتی مرد آنجا قرار می گیرد اما حالا آن قبری که نورانی و بزرگ می شود و میت را فشار می دهد این قبر نیست آن برای قبر برزخی است یعنی در برزخ که ما هستیم نام آن را قبر گذاشته اند.

زمانی که ما بر سر قبر اموات می رویم ما را می بینند و شکی در آن نیست منتهی آنها از برزخ اشراف به این قبور دارند ولا آن جسد که در آنجا است دیگر کاره‌ای نیست.

پس بنابراین زمانی که قبر به برزخ عنوان می شود. برزخ، قبر برزخ است حالا آنجا چگونه روشن می شود و چگونه تاریک می شود و فشار و لذت و عذاب اش چگونه است؟ هر کدام به نسبت خودش است و ما اصلا نمی توانیم بفهمیم و من به شما گفته ام که یکی از بزرگان گفته‌اند برخی دانش ها کلیات اولیه آن به حس ما نزدیک است واما می فرمایند یک سری از علوم ، علومی هستند که کلیات آن به حس ما نزدیک نیست مانند ملک و روح و غیره ما از برزخ نیز هیچ چیز دستگیرمان نمی شود که بفهمیم عذابش از چه قوماشی است. منتهی اگر یک خبر ناگوار بشنویم گاهی حتی به زمین می افتیم که چه شده ؟ می گویند یک فشاری به او آمد که افتاد تنها مثال می زنم و نمی خواهم بگویم فشار برزخ از این نوع است اما فشری دست داد که زمین افتاد و فشار تنها یک فشار فیزیکی نیست منتهی اگر من اکنون بنشینم و ماتم بگیرم که امام صادق علیه‌السلام فرموده اند از برزختان می ترسم آیا با ماتم گرفتن کاری درست می شود.؟ باید کاری کنیم.اهل بیت علیهم السلام چیزی را ناگفته نگذاشته اند و تمام ظرایف را به ما گفته اند و به ما گفته اند چه چیز ها قبر را روشن و چه چیز هایی قبر را خاموش می کند.

یکی از چیز هایی که قبر و برزخ را تاریک می کند این زبان ها و پرخاش است و این شوخی نیست.

گفت عیــــسی را یکی هشیار سر

چیست در هستی ز جمله صعب‌تر

گفتش ای جان صعب‌تر خشم خدا

که از آن دوزخ هـــمی لرزد چو ما

گفت ازین خـــشم خدا چه بود امان

گفت ترک خشم خویش اندر زمان

خدایی نکرده کسی آبرو کسی ببرد

روایت است آن کسانی که در حد معتدل ؛ نه در حد وسواس، رعایت نکردن تطهیر یکی از موجبات فشار قبر است.

یکی از علل روشنی برزخ که در روایت آمده است، شاد کردن دل مؤمن است.

تا زنده ای و روح در بدن داری زبان ات را نگه دار و این کارها را انجام بده تا قبرت روشن شود.

 امام که فرمودند از برزختان می ترسم. خُب به دلیل اعمال ما است که فرمودند از برزختان می ترسم .اما فراموش نکنید که دوستان خدا نه ترسی برایشان است و نه غصه ای می خورند.

در این موضوع خیلی مطالب است که علامه مجلسی رضوان الله علیه خیلی زیبا جمع بندی کرده‌ا‌ند.

آن چیزی که از آیات مستناد می شود این است که نفس پس از موت می ماند. ساده ترین کفار فکر می کردند انسان زمانی که مرد تمام شد اما مهم این است که انسان بداند روح و نفس می ماند و بدن تخریب و تمام می شود

حالا این روح که باقی می ماند اگر چنانچه کافر باشد محض کفر است و اگر مومن تمام عیار شود، منعم می شود. سوالی که ایجاد می شود این است که این بدن که شما می گویید متلاشی می شود این روح کجا می رود؟ برخی چیز ها است که نمی شود در درس بیان شود اما اجمال اش این است که آنها ظاهرشان به اجساد انسانی است. گاهی علم ناقص خیلی فساد می آورد.  ایشان می فرمایند: " روح تبدیل می شود به یکی از اجسام لطیف، مانند جن و ملائکه" روایت آمده است مثل جن اما نه کاملا مانند جن منتهی چون تشبیه از یک بعد است مانند شبه های انسانی است که مردگان به آنها تعلق پیدا می کند. در روایت هم داریم فردی از امام صادق علیه‌السلام پرسید زمانی که میمیریم روح کجا می رود؟ حضرت علیه السلام فرمودند : ابنایی شبیه به بدن های دنیایی است و آنقدر شبیه شما است اگر ببینی می گویی فلان کس است. اگر قرار شود مرده ای را به من و شما نشان بدهند به هیبتی که در دنیا زندگی می کرده است، نشان می دهند.

علامه مجلسی گفته است مانند جن و ملک اما در اخوان صفا اشتباه کرده و نوشته است؛ خوبان زمانی که میمیرند ملائکه می شوند اما بدان که بمیرند جن می شوند. لذا من تعجب می کنم یکی از بزرگان فلاسفه مانند ملاصدرا دیده اند این مطلب و بدون هیچ تعلیقی را گفته اند و  قول من این حرف خیلی انحرافی است ما آدم هستیم و نمی توان جن و ملک باشیم و اگر این مطلب در ذهن اش باشد لذا تنها یک تشبیه است. معارف مشکل است و نمی توان مثال زد.

ما اینجا نمی خواهیم نامگذاری کنیم اما حقایق اسلام باید به مردم گفته شود. ببینید مرحوم مجلسی در لباس بحارانوار چقدر زیبا گفته است؛ می فرماید: " اکثر اخبار دلالت دارد مراد از قبر آن است که روح در آن در عالم برزخ قرار می گیرد."

امام زمان علیه‌السلام کسی است که ما به ایشان مدیون هستیم و روزی می خوریم و خدا ایشان را ذخیره کرده است. تذکر می کنم و تذکرم این است که از این موبایل بازی ها یعنی بازی کردن با اهل بیت علیه‌السلام با موبایل در این شب را از دستور کارتان بیرون کنید و تا یک چیزی می شود می نویسند فلان کس در فلان کتاب نوشته است و یا فلان اتفاق اگر بیافتد ظهور نزدیک است؛ خیلی هایش دروغ است.

ما شیعیان موبایلی نیستیم ما شیعیان عاقلی هستیم خدا کمکمان می کند. همه را رها کنیم.

دوم اینکه در زمان غیبت تسلیم صِرف شدن است. می فرماید در زمان غیبت تنها باید دعا بخوانی و آرام میشوم . در یکی از دعاهایی که در غیبت آمده است نوشته است: خدایا به من کمک کن حرف اضافه نزنم. امام زمان علیه‌السلام تعلق به همه دارد یک عده از این موبایل دارها تعلق به خودشان می دانند منتظر امام زمان ج باشید ان شالله خدا غیبت ایشان را نزدیک کند.

تو رو خدا موبایل بازی را توبه کنید. موبایل برای استفاده شخصی است و موبایل را وارد اهل بیت علیه‌السلام نکنید گناه دارد.

تمام سنی های عالم به امام زمان علیه السلام معتقد هستند. اما برخی از سنی ها یک چیز هایی گفته اند و مشخص نکرده اند اما آن سنی های عام همه آمدند مشخص کردند. عبد الوهاب شهرانی می گوید: " در سال 255 به دنیا آمده اند و می فرماید امام زمان عجل الله در نیمه شعبان به دنیا آمده و پدرشان هم حضرت عسکری علیه‌السلام است. حالا این که امام زمان عجل الله را کجا می شود دید؟ دیگر اضافی است. جمکران جای مقدسی است اگر می روید التماس دعا اما اگر به وعده دیدار امام زمان عجل الله می روید این وعده را به خودتان ندهید . چرا که دیدن امام زمان عجل الله جای مشخصی ندارد و همه جا دیده شده است.

پی نوشت:

1. آیه 49 سوره توبه

2. آیه 2 سوره آل عمران

3. سوره مؤمنون آیه 100