جلسه روضه هفتگی در منزل حاج علی انسانی برگزار شد+ گزارش تصویری

کد خبر: 34253
جلسه روضه هفتگی با سخنرانی خطیب ارجمند جناب آقای دماوندی و مداحی مداحان اهل بیت علیهم السلام، حاج علی انسانی ، استاد حاج غلامرضا سازگار ، حاج علی قربانی و دیگر ذاکرین اهل بیت علیهم السلام در منزل حاج علی انسانی برگزار شد.

وارثجلسه روضه هفتگی با سخنرانی خطیب ارجمند جناب آقای دماوندی و مداحی مداحان اهل بیت علیهم السلام، حاج علی انسانی ، استاد حاج غلامرضا سازگار ، حاج علی قربانی و دیگر ذاکرین اهل بیت علیهم السلام در منزل حاج علی انسانی برگزار شد.

در ادامه متن بخشی از سخنان جناب آقای دماوندی را می خوانید:


غائب چند معنا دارد. باید بفهمیم وقتی میگویند امام ما غائب است، به چه معناست؟ یکی از معانی غائب چیزی است که قابل دیدن و رؤیت نیست. مثل خداوند که از چشمان ما غائب است و ما او را با چشم نمی بینیم. به این دلیل خدا غائب است که اساسا قابل رؤیت نیست. از ذات مقدس باری تعالی که بگذریم، معنای دیگر غائب این است که بسیاری از مخلوقات خدا قابت رؤیت نیستند. مثل درد، عقل و.. که آثارشان پیداست اما خودشان قابل دیدن نیستند.

یکی از دیگر معانی غائب این است که مثلا بگوییم امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف غائب است، به این معنا که برخی از حقایق در این عالم دیدنی هستند اما بنا به دلایلی خداوند چشمهای ما را مستور کرده و در شرایط حاضر فعلا مصلحت نیست که ما حضرت را ببینیم. مانند ملائکه که خدمت پیامبر اکرم صلی الله علیه واله وسلم می‌ رسیدند و حضرت با آنها صحبت میکردند. در روایت است که یکی برکاتی که نصیب دوستان حضرت می‌ شوند این است که پس از ظهور ارتباط بین زمین و آسمان متصل می‌ شود و مؤمنان با ملائک ارتباط دارند. در این معنا چیزهایی است که دیدنی هستند، اما فعلا بنا بر دلایلی از چشم ما پوشیده اند. این معنای غیبت هم در مورد امام زمان درست نیست. بواسطه ای که ایشان انسان است و در میان مخلوقات هستند و زنده اند و مستور هم نیستند.

معنای سوم مانند حضور و غیابی است که سرکلاس ها می‌ کردند. حاضر یعنی هست و غایب یعنی نیست. این به آن معنا است که اگر حاضر نباشد یعنی نیست و نه کسی او را می‌ بیند و نه او را کسی می‌ بیند که این دعا هم در دعای ندبه در شده است و در دعای ندبه می‌ خوانیم "جانم به فدای کسی که غائب است اما در میان ما است.

حال این سوال پیش می‌ آید که معنای غیبت چیست؟ اینکه حضرت در بین ما هستند و دیده نمی شوند، غیبت به چه معنااست؟ امام رضا علیه السلام می‌ فرمایند: "مهدی ما در زمان غیبت، در میان مردم است. در بازار مردم راه می‌ روند و بر فرش های مردم قدم می‌ گذارند." یعنی در میان مردم هستند.

این یک مفهوم متضاد است. " غایبی که در میان ما است" در رابطه با این مفهوم، با توجه به روایات می‌ توان دریافت که غیبت حضرت از چند جهت به حضرت یوسف شباهت دارد. در روایت است که "در مهدی ما سنتی از یوسف پیغمبرعلیه السلام است." پس از جنایتی که برادران یوسف کردند، در آن زمان که پس از گذشت سال ها یوسف برادرانش را دید، در همان لحظه اول آنها را شناخت در حالی که برادرانش نیز او را دیدند اما هیچ کدام او را نشناختند.

فرمود: "در زمان غیبت مردم حضرت بقیّة الله عجل الله تعالی فرجه الشریف را میبینند اما خدا اجازه نمی دهد که او را بشناسند." این معنای حقیقی غیبت مولا عجل الله تعالی فرجه الشریف است. فرمودند "مهدی ما در زمان غیبت در میان مردم هست، اما اجازه تطبیق و شناسایی به مردم نمی دهند." آنهایی هم که در این زمان خدمت حضرت می‌ رسند، اکثر قریب به اتفاقشان با حضرت بودند و دردشان دوا شده اما به محض اینکه می‌ خواستند بفهمند، فرصت را از دست داده اند.

این بزرگترین سیاست امنیتی است که خداوند برای حفظ جان ولیّش به کار برده است. شرط اول تمام دشمنان عالم  این است که دشمنشان را بشناسند تا بتوانند او را نابود کنند. اما به اذن الهی با این تدبیر و سیاست، قرن هااست که جان حضرت محفوظ مانده است. چون حضرت را نمی شناسند. لذا حضرت نیاز به تیم حراست و محافظ ندارند. هیچ کس نمی تواند به این وجود مقدس ارواحنا فدا آسیبی برساند.

لذا در تشرفاتی هم که بوده اکثر قریب به اتفاقشان حضرت را ملاقات می‌ کردند، با حضرت بودند و دردشان دوا شده اما به محض اینکه فراق حاصل می‌ شد، تازه می‌ فهمیدند که فرصت را از دست داده اند.